Pro Arte GC240 II - Gitara klasyczna z litego drewna!
Autor: Krzysztof Błaś • 3 września 2013

- Lity, cedrowy top
- Bardzo dobre klucze
- Lity, klonowy korpus
- Wyprodukowana w Europie
- Cena!
Pro Arte to marka dystrybuowana przez Gewa Music - dużą, europejską firmę skupiającą wielu światowych producentów. Instrument GC240 II to nowość w ofercie producenta.
Co ją wyróżnia na tle konkurencji? Trzy walory ciężkie do podważenia - europejska produkcja, konstrukcja z litego drewna i cena, która na tle wcześniejszych właściwości po prostu zadziwia...
Budowa
Okazuje się, że jednak można wykonać w Europie instrument, który nie będzie zniechęcał ceną. GC240 II bowiem została wykonana w jednym z Europejskich krajów, a nie w dalekiej Azji jak to powszechnie stosują inne firmy w celu redukcji kosztów... Pomijając aspekt ekonomiczny, to po prostu warte docenienia, że europejskie firmy i dystrybutorzy doceniają i wspierają europejskich producentów i lutników...
Sam instrument wygląda bardzo ascetycznie. Nie znajdziemy tutaj wielu zdobień czy innych wodotrysków. Producent jednak skupił się na najważniejszych elementach, rezygnując ze zbędnych bajerów, które mogłyby zawyżyć cenę. Najważniejsza informacja - gitara została wykonana z litego drewna, co biorąc pod uwagę jej cenę jest już samo w sobie ewenementem.
Pudło rezonansowe zrobiono z litego klonu barwionego na brąz, z bardzo ładnym, falistym układem słojów. To nie jest tani fornir, o czym można się przekonać zaglądając do wnętrza pudła. Znajdziemy tam przede wszystkim ładnie wykonane ożebrowanie i panujący porządek i sterylność konstrukcji. Żadnych pozostałości kleju, czy innych niedociągnięć. Pudło rezonansowe zostało ożyłkowane trzyczęściowym, plastikowym bindingiem. Dzięki temu jego krawędzie są odporne na uszkodzenia mechaniczne.
Litą płytę wierzchnią zrobiono z cedru. Równy, gęsty układ słojów świadczy o poprawnym doborze materiałów. Gustowna rozeta została wykonana z inkrustacji drewnianej i bardzo dobrze współgra z całością. Mostek to kawał uczciwego palisandru z efektownym układem słojów. Szkoda tylko, że siodełko mostka i szyjki wykonano z plastiku, a nie z kości. Z pewnością wpłynęło by to na polepszenie możliwości brzmieniowych nie obciążając zbytnio budżetu.
Gryf zrobiono podobnie jak korpus z klonu. Ciekawostką jest fakt, że nie posiada on dodatkowego wzmocnienia w formie np. palisandrowej wstawki. Według producenta zastosowany klon jest na tyle silnym materiałem, że nie wymaga dodatkowego wzmacniania. Jednocześnie dzięki temu szyjka może łatwiej wibrować, a tym samym swobodniej przekazywać drgania strun.
Na uwagę zasługuje fakt, że gryf, nie licząc stopki przyklejonej do korpusu, to konstrukcja jednoczęściowa. Oznacza to, że główka stanowi jego integralną część tak, jak ma to miejsce w zawodowych instrumentach.Palisandrowa podstrunnica posiada 18 progów bardzo dokładnie nabitych i wypolerowanych. Szkoda, że po bokach widać ich stopki - zastosowanie dodatkowego bindingu znacznie podniosło by komfort gry i estetykę całości.
Zastrzeżeń za to nie można mieć do zastosowanych kluczy. To markowe maszynki firmy Van Gent z perłowymi motylkami. Pomimo, że to podstawowy model, pracują bardzo stabilnie i płynnie. Instrument został w całości wykończony cienkim, matowym lakierem poliuretanowym. Generalnie design tej gitary jest bardzo surowy i prosty, z drugiej strony daje przez to poczucie obcowania z żywym, naturalnym instrumentem z prawdziwego drewna. Nie każdemu może przypaść to gustu, ale nie sposób wziąć pod uwagę, że otrzymujemy ręcznie wykonany w Europie instrument z markowym osprzętem i litym drewnem za... 798 zł ! Zadziwiające, prawda?
Gramy
Testowana gitara została bardzo poprawnie wykonana pod względem lutniczym. Gwarantuje to prawidłową akcję strun z małym zapasem na mostku, który pozwala nam na łatwe jej obniżenie w razie potrzeby. Fabrycznie instrument jest ustawiony bardzo komfortowo i gotowy do gry. Na uwagę zasługuje prawidłowa wysokość strun nad pierwszymi progami, gwarantująca łatwość gry i poprawną strojność w tych pozycjach. Instrument posiada prosty gryf, który rzeczywiście wydaje się stabilny pomimo dość niewielkiej grubości.
Również żadnych zastrzeżeń nie można mieć do stroju na całej długości gryfu. Producent nie szczędził także na porządne struny, zakładając sprawdzone, legendarne Savarezy. Połączenie klonu i cedru zaowocowało bardzo czystą, krystaliczną górą. Ten instrument nie tylko brzmi jasno, ale także przenikliwie. Bardzo wyrazista góra sprawia że bez problemu przebija się z dźwiękiem podkreślając wszelkie zabiegi artykulacyjne.
Równie nośny jest środek pasma - przesunięty raczej w wysokie rejestry. Dzięki temu gitara brzmi bardzo lekko i dynamicznie. Stosunkowo mało jest dołu, ale ogólnie charakterystykę brzmieniową tego instrumentu należało by opisać jako zbalansowaną z podkreślonym wysokim środkiem.
Próbka możliwości Pro Arte GC240 II:
Gitara potrafi zabrzmieć głośno, pod warunkiem, że porządnie się uderzy w struny. Przy grze ze standardową siłą może wydać się nieco cichsza od konkurentów. To dość zaskakujące, biorąc pod uwagę cedrową płytę wierzchnią, która powinna się łatwo wzbudzać nawet przy delikatnej grze.
Fakt jednak, że maksymalna głośność tego instrumentu jest dość spora przemawia jednak za tym, że instrument jest jeszcze nierozegrany, co w przypadku konstrukcji z litego drewna ma kolosalne znaczenie. Cedrowy top rozgrywa się szybciej od świerkowego, więc należy oczekiwać zdecydowanej zmiany parametrów brzmieniowych w krótkim czasie - o ile oczywiście będziemy na tym instrumencie odpowiednio często i długo ćwiczyć...
![[img:4]](/img/artykuly/zdjecia/pro-arte-gc240-ii-55302-min.webp)
Podsumowanie Pro Arte GC 240 II to instrument godny polecenia wszystkim rozpoczynającym swoją przygodę z gitarą. Dlaczego? Po prostu nie da się w tej cenie kupić instrumentu dorównującemu pod względem budowy, czy zastosowanych materiałów. Bardzo udana, lutnicza konstrukcja została wyjątkowo starannie wykonana. Mimo, że instrument wygląda surowo, broni się dźwiękiem i samą konstrukcją - a to przecież jest najważniejsze. To doskonały instrument na początek i powinien poważnie zainteresować uczniów szkół muzycznych. Doskonałe materiały, solidna konstrukcja i cena, która rozkłada na łopatki konkurencję z tego przedziału - czego chcieć więcej?
|