Test gitary klasycznej Paco Castillo 203
Autor: Maciej Gugniewicz • 11 grudnia 2012- Wysoki komfort gry
- Przyjemne brzmienie
- Stosunkowo niska cena
203 to kolejny model gitary klasycznej dostępny w ofercie hiszpańskiego producenta Paco Castillo. Instrument ze średniej półki nie wyróżnia się spośród rówieśników tej samej klasy wyglądem, lecz zaskakuje pod względem komfortu gry. Czy jego brzmienie okaże się godne uwagi?
Budowa
Paco Castillo 203 to estetycznie i starannie wykończony instrument. Przednią płytę rezonansową wykonano z kanadyjskiego cedru czerwonego. Płytę tylną, boki, podstrunnicę oraz binding - z palisandru indyjskiego, gryf natomiast z mahoniu afrykańskiego. Pozłacane, umożliwiające płynne strojenie klucze nie pozwalają na rozstrajanie się instrumentu. Są ozdobione w sposób estetyczny, wyrzeźbione w nich figury przypominające liście przyciągają uwagę. Top gitary pokryty jest lakierem o wysokim połysku, co nadaje jej dostojności i delikatności. Model 203 to solidny, lekki instrument, którego konstrukcja nie budzi żadnych zastrzeżeń.
Komfort gry
Na swoim pułapie cenowym Paco Castillo 203 daje świetne możliwości w sferze komfortu gry. Niska akcja strun i solidne wykonanie pozwoliły mi na dokładne, a zarazem niewymagające wysiłku wydobywanie dźwięków w przeróżnych pozycjach. Co ciekawe, nawet powyżej 15 progu instrument odzywa się nutą czystą i stosunkowo długą. Mimo, że rzadko korzystam z tak wysokich pozycji, sama możliwość ich zastosowania przekonała mnie o wysokiej jakości testowanego sprzętu.
Próbkę nagrałem mikrofonem pojemnościowym Rode M3, podłączonym do interfejsu Presonus Audiobox 22VSL.
Brzmienie instrumentu
Jak przystało na gitarę klasyczną z przednią płytą rezonansową wykonaną z cedru, model 203 bardzo dobrze odnajduje się w ciemnych barwach. Emitowany przez instrument dźwięk charakteryzuje się czystością oraz krągłością, walorami najbardziej pożądanymi w przypadku większości stylów muzycznych. Zastosowanie wysokiej klasy drewna przy budowie pudła rezonansowego umożliwia nadanie emitowanej fali akustycznej przyjemnej, ciepłej głębi.
Istotny aspekt brzmienia instrumentu stanowi sposobność balansowania między barwą jasną i ciemną. Testowana przeze mnie gitara doskonale reaguje na dźwięki wydobywane nad otworem rezonansowym. Wydają się one być miękkie i delikatne, a zarazem żywe. Z drugiej strony, możliwości techniczne modelu 203 nie ograniczają się tylko do barwy ciemnej. Uderzając struny nieco bliżej mostka, bez większego problemu uzyskałem śpiewne, błyskotliwe i jasne brzmienie.
Co więcej, Paco Castillo 203 oferuje szeroki wachlarz możliwości w materii dynamiki. Pozwala na wykonanie fragmentu utworu pianissimo bez utraty selektywności wydobywanego dźwięku, natomiast gra forte skutkuje donośnym, klarownym i miłym dla ucha sygnałem akustycznym. Instrument poprawnie reaguje zarówno na subtelne, jak i gwałtowne zmiany głośności. Pozwala tym samym na efektowne wykonanie utworu.
Niezależnie od klasy czy marki, poszczególne egzemplarze danego modelu mogą się nieznacznie różnić precyzją wykonania. Ze wzrostem klasy (a zarazem ceny) instrumentu, różnice te winny występować odpowiednio coraz rzadziej i w mniejszym stopniu. Dlatego też w przypadku kupna gitary, po wybraniu określonego modelu wskazanym jest, by ograć możliwie dużo egzemplarzy i wybrać spośród nich najlepszy. Niestety, nie miałem styczności z innym egzemplarzem testowanego modelu 203, a chciałbym.
Podsumowanie
Paco Castillo 203 charakteryzuje się wysokim komfortem gry i przyjemnym brzmieniem. W swojej cenie jest instrumentem jak najbardziej godnym polecenia. Z pewnością okaże się odpowiednim wyborem dla osoby zgłębiającej tajniki gry na gitarze klasycznej. Sprawdzi się również jako narzędzie pracy dla muzyka, który obraca się w stylach niewymagających korzystania z instrumentu wyższej klasy.