TEST: TC Electronic Mimiq Doubler

Spędziłem z tą zabawką naprawdę sporo czasu i uważam, że może się okazać świetnym rozwiązaniem scenicznym. Autor: Marek Pająk • 1 grudnia 2016
TC Electronic Mimiq Doubler600 zł
1 grudnia 2016 11:00
Marek Pająk Gitarzysta VADER Dostarczył SoundTrade ul. Kineskopowa 1 05-500 Piaseczno k/Warszawy
  • Całkowita nowość w kopiowaniu sygnału
  • Jakość wykonania
  • Świetne odwzorowanie stereo i niuansów
  • Jakość dubli
  • Pojawiające się przesunięcia fazowe przy większej ilości dubli przy podłączeniu w pętli wzmacniacza
  • Przydałby się switch do wyłączania np. prawego kanału na wyjściu dla potrzeb np. akcentów

Jak myślicie, o czym marzy każdy gitarzysta wychodzący podczas koncertu na scenę i podłączający się do wzmacniacza? Hmm... Odpowiedzi może być tyle, co gitarzystów na świecie. Natomiast zgodzicie się ze mną, że każdy chce zabrzmieć jak najlepiej, a najlepiej jak ze studia. Czyli potężnie!!!

Sprawa nie jest z definicji taka prosta, ponieważ jeśli nagrywaliśmy swoje riffy w studiu na przynajmniej dwóch różnych wzmacniaczach i jeszcze je zdublowaliśmy, czyli nałożyliśmy kolejne ścieżki gitar, to w normalnych warunkach koncertowych odzwierciedlenie tego brzmienia może okazać się niemożliwe. Zwłaszcza jeśli jesteśmy jedynym gitarzystą w składzie. Osobiście występując niegdyś w trio i grając raczej mocną muzykę od lat poszukiwałem rozwiązań koncertowych, aby właśnie jednym instrumentem stworzyć atmosferę nagrań studyjnych, gdzie nagrywa się przynajmniej dwie ścieżki puszczone w panoramie stereo.

 

[img:1]

 

Wiem, że niekiedy gitarzyści próbują stworzyć podobne wrażenie stosując na scenie patenty z bardzo krótkim delayem stereo podłączonym do dwóch wzmacniaczy, co ma za zadanie symulować drugą gitarę. Niestety, nigdy nie zadowalało mnie do końca takie rozwiązanie, gdyż brzmi to identycznie i niekiedy bardzo sterylnie. Wiadomo przecież, że istotą overdubingu (dogrywania lub powielania ścieżek) jest przecież ta przypadkowość i niekiedy mikro niespójność w wykonywanych riffach. Dzięki temu dźwięk ma bardzo szerokie pasmo i brzmi naprawdę potężnie. 

I w tym momencie z pomocą pojawia się firma TC Electronic. Klasyk w świecie urządzeń rackowych od lat zaskakuje nowościami w segmencie efektów kompaktowych. Bardzo ucieszyłem się na wieść, że będę miał przyjemność przetestować to urządzenie, które jest niewątpliwie nowością na rynku. Panie i Panowie - przedstawiam TC Electronic MIMIQ Doubler!

 

[img:4]

 

MIMIQ Doubler to bardzo ciekawy efekt, który ma za zadanie poszerzyć nam spektrum brzmieniowe na scenie i w pewnym sensie zrekompensować braki drugiej gitary w zespole. Owszem, to małe pudełko nie zagra nam innego riffu czy solówki, ale w bardzo przyjemny sposób doda kolorytu do naszego brzmienia gitary. Podchodząc do tego testu bardzo zależało mi na przetestowaniu urządzenia w różnych konfiguracjach, dlatego też opiszę poszczególne systemy połączeń. Natomiast zanim przejdę do testu, zacznijmy od budowy i wyglądu urządzenia.

 

Budowa i wygląd

Firma z Danii już zdążyła nas przyzwyczaić do jakości wykonania swoich urządzeń. Solidna obudowa wykonana z bardzo dobrych materiałów ze świetnym switchem to już standard w TC. Zawsze podobał mi się sposób montowania pokrywy dolnej, pod którą znajduje się serce urządzenia i miejsce na baterię. Zastosowanie jednej dużej śruby ułatwia dostęp do urządzania i gdy rozładuje się nam bateria w najmniej odpowiednim momencie. Nie będziemy biegać w popłochu szukając wkrętaka, tylko za pomocą kostki w bardzo łatwy sposób odkręcimy pokrywę w celu wymiany baterii.

 

[img:3]

 

Na panelu przednim mamy do dyspozycji trzy pokrętła, switch do wyłączania urządzenia w trybie True Bypassu oraz przełącznik DUBS.

 
  • EFFECT - to kontrola nasycenie efektu dublowania. Mniejsze wartości dają nam delikatniejsze i organiczne brzmienie, natomiast w położeniu maximum bardzo mocno słychać charakter zdublowanego dźwięku. Osobiście wybrałem opcję w okolicy "godziny 13".

  • TIGHTNESS - kontrola spójności dubli w odniesieniu do dźwięku podstawowego. Niskie wartości dają nam bardzo zwarty, prawie identyczny wymiar. Wartości maksymalne dają nam już spore opóźnienie kolejnych dubli w stosunku do dźwięku bazowego. Polecam położenie na środku, nie jest zbyt sterylnie, a dźwięk wciąż jest zwarty.

  • DRY - balans pomiędzy dźwiękiem naszej gitary, a efektem dublowania. Wybrałem opcję maksymalną, aby nasz oryginalny dźwięk był bardziej dominującym. Niskie wartości dają nam więcej więcej doublera w stosunku do sygnału oryginalnego.

  • DUBS - ilość dodawanych gitar (dubli) 1, 2, 3, to ilość dodawanych gitar do brzmienia podstawowego.

 

Dodatkowo: wejścia i wyjścia mono/stereo dają nam nieograniczone możliwości umiejscowienia doublera w naszym łańcuchu urządzeń na scenie.

 

[img:5]

 

Mimiq Doubler w praktyce

Do testu wykorzystałem trzy różne środowiska, ponieważ jest wiele opcji podłączenia takiego urządzenia. Każdą z próbek nagrałem w następującej konfiguracji:

Każde "okrążenie" riffu czy akordu to kolejno: bypass-DUB-1, DUB-2, DUB-3. Wyjątkiem jest ostatni plik gdzie riffy, akordy i solo nagrane zostały z przełącznikiem w pozycji DUB-1.

 

  • Prosty układ: Gitara - doubler - interfejs audio. Próbki: 1, 2, 3.
  • Bardziej rozbudowana opcja przypominająca normalne środowisko na scenie: gitara-doubler-dwa wzmacniacze i sekcja rytmiczna. Próbki: 4, 5.
  • Opcja ostatnia została nagrana z zastosowaniem doublera za kanałem przesterowanym w tzw. pętli efektów. Pokusiłem się o nagranie solówki, aby zobaczyć jak całość będzie funkcjonować. Czyli w ostatniej próbce mamy doubler na pojedynczej gitarze rytmicznej, gitarze grającej akordy oraz leadzie. Próbki: 6, 7, Final.

 

Próbka możliwości TC Electronic Mimiq Doubler:

 

Podsumowanie

Byłem bardzo zadowolony z tego co usłyszałem po zagraniu pierwszych dźwięków z zastosowaniem doublera. W wersji mono in-mono out wrażenia są już bardzo ciekawe, natomiast prawdziwe oblicze możemy ujrzeć, gdy podłączymy wyjścia z doublera w opcji stereofonicznej, na przykład do dwóch wzmacniaczy. Usłyszymy wtedy jakbyśmy grali na dwie lub trzy gitary. Dźwięk potrafi być nawet potrójnie zdublowany i rozrzucony w panoramie. Da się wyczuć, że gitary robią się szerokie i mocniejsze. W zależności od ustawień potencjometru tightness regulujemy spójność pomiędzy tym co gramy, a tym co jest odwzorowywane.

Co ciekawe technika, którą posługuje się urządzenie oparta jest na zmiennych wartości opóźnień, dzięki czemu różnice artykulacyjne pomiędzy doublerem a człowiekiem prawie w ogóle się nie powtarzają. Daje nam to uczucie delikatnej zmienności detali, dokładnie takiej jaką otrzymujemy poprzez dublowanie gitar w studiu. Najbardziej zadowalające efekty otrzymałem przy opcji DUB-1 lub DUB-2.

 

[img:2]

 

Bardzo fajnie odwzorowany jest feeling, zwłaszcza przy graniu szybszych rzeczy. Riffy w opcji DUB-1 lub DUB-2 zaczęły brzmieć jakby były grane przez dwóch gitarzystów. Jakość dubli jest na wysokim poziomie i bardzo dobrze odwzorowuje efekt stereofoniczny. Trochę gorzej wypada gdy podłączymy go w pętli wzmacniacza i włączymy DUB-3. Niestety, w tej opcji przy mocnych przesterach urządzenie zaczyna się rozfazowywać i przy długich wypuszczeniach dźwięku słychać jak przeskakuje pomiędzy fazami.

Dlatego jeśli gramy na dużych gainach zalecałbym używać efektu raczej przed przesterem ponieważ nieprzyjemne zmiany fazowania - zwłaszcza przy opcji DUB-3 - są praktycznie niewyczuwalne.

Spędziłem z tą zabawką naprawdę sporo czasu i uważam, że może się okazać świetnym rozwiązaniem scenicznym. Jeśli posiadasz w swoim arsenale backup w postaci drugiego wzmacniacza lub też korzystasz na scenie z dwóch jednocześnie, możesz się naprawdę mile zaskoczyć.

 

Gdzie kupić?

TC Electronic TC Electronic www.tcelectronic.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > TC Electronic rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz