TEST: Sterling S.U.B. SILO 3

Autor: Marcin Sobolewski • 21 marca 2016
Sterling S.U.B. Silo 31.100 zł
21 marca 2016 10:00
Marcin Sobolewski Gitarzysta, kompozytor Dostarczył Music Info Music Info tel: +48 12 267 24 80 www.musicinfo.pl
  • Wygoda gry
  • Brzmienie
  • Zawieszone w równowadze ramię vibrato
  • Asymetryczny gryf
  • Cena!

Ledwie rozpakowałem karton, ledwie przykręciłem ramię vibrato do korpusu, a już pojawiła się okazja, by wypróbować Sterlinga w warunkach "bojowych" - to znaczy na występie.

To nie takie oczywiste - brać nierozegraną, nieułożoną, niesprawdzoną gitarę na koncert, ale skoro to instrument "by Music Man" - postanowiłem zaryzykować. Jednak nim wpakowałem Sterlinga do futerału, a futerał do samochodu, przyjrzałem się mu nieco bliżej.

 

[img:1]

 

Pierwsze wrażenie

Konstrukcja przypomina Stratocastera. Jest to raczej SuperStrat, czyli taki "dopalony" humbuckerem przy mostku. Tak naprawdę Silo 3 to budżetowa wersja gitary Music Man Silhouette (sylwetka), produkowanego od lat i cenionego wśród muzyków instrumentu.

Warto tu wspomnieć, że firma Music Man to w zasadzie marka-spadkobierca Fendera (to firma, którą Leo założył po przejęciu jego firmy przez CBS), a produkowane przez nią gitary to młodsi bracia i siostry Tele- i Stratocastera. Model Silhouette mógłby uchodzić za archetyp SuperStrata. Silo 3 jest więc mniej więcej tym dla Silhouette, czym Squier jest dla Fendera - tańszym odpowiednikiem.

 

[img:3]

 

Budowa

Gitarę wykonano z drewna hardwood, (nazwa drewna pozyskiwanego z drzew szerokolistnych, najczęściej topoli lub klonu - w testowanym instrumencie producent nie określił dokładnie gatunku), do korpusu przykręcono klonowy, asymetryczny gryf z palisandrową podstrunnicą i 22-ma progami. Główka gitary ma nietypowy układ kluczy 4+2, a na jej tylnej stronie znajdziemy numer seryjny oraz informację, że instrument wykonano w Indonezji.

Testowany egzemplarz pokryty jest ładnym lakierem Metallic Red, a elektronika ukryta została pod czarnym pickguardem w kształcie - powiedzmy - łezki. Przełącznik pickupów to standardowy, znany ze Strato przełącznik pięciopozycyjny. Chciałoby się powiedzieć, że ze Stratocastera zaczerpnięto też mostek, ale nie! Mamy tu rzadko stosowaną konstrukcję tzw. floating tremolo. To coś pośredniego między popularnym mostkiem jednostronnym, a floyd rosem (konstrukcyjnie jednak zbliżone do tego pierwszego).

 

[img:2]

 

Trudność wykonania takiego systemu polega na tym, by wyważyć siłę naciągu strun z naciągiem sprężyn na tylnej części korpusu. Mostek pozostaje stale lekko uniesiony nad korpusem, pozwalając nie tylko obniżyć strój, ale i podwyższyć - całkiem jak w FL. Zasięg podniesienia stroju jest jednak ograniczony: dla struny E6 maksymalny interwał wynosi tu tercję małą, a dla E1 to sekunda mała. Warto zauważyć, że ten rodzaj mostka był stosowany jedynie w droższych wersjach Silhouette.

Warto również zwrócić uwagę na wspomnianą już asymetryczność gryfu - rzecz, którą wyczuwa się juz przy pierwszym kontakcie z gitarą. Ideą producenta było wykonać gryf ułatwiający wyścigi po gryfie (cieńsza strona pod strunami wiolinowymi), a zarazem wygodny do gry akordowej (grubsza część od strony strun basowych). Czy się udało? Raczej tak, gryf jest wygodny choć nie powiem, żeby asymetryczność była wielką zaletą. To zresztą kwestia indywidualnych preferencji - podobnie nie docenię zbytnio floating tremolo - należę do tych gitarzystów, którzy wolą naturalne vibrato z lewej ręki.

 

[img:5]

 

Drugie wrażenie

Po szybkim rozegraniu, ułożeniu strun przyszedł czas na test bojowy. Gitara dobrze trzyma strój, nie rozstraja się po normalnym użyciu "wajchy", dopiero po naprawdę mocnym obniżeniu stroju korekty wymagała struna E6 (i tylko ona). Dobra, lutnicza robota. Piszę o tym z uznaniem, bowiem kiedyś próbowałem wykonać sobie własnoręcznie floating tremolo w moim prywatnym Strato, co zakończyło się jednak sromotnym niepowodzeniem (gitara rozstrajała się mimo blokowanych kluczy, tulejkowego siodełka i mostka). A tu - proszę, tania gitara, bez interwencji lutniczej, a zachowuje się bardzo dobrze. Gitarzyści nawykli do stałych mostków muszą jednak przywyknąć do wrażliwości floating tremolo na nacisk ręki - struny trzeba tłumić delikatnie, bowiem mocniejsze dociśnięcie dłoni do mostka powoduje... podwyższenie stroju. A więc delikatnie, koledzy...

Na pochwałę zasługuje też akcja strun oraz ustawienie menzury - gitara dobrze stroi w progach, nie brzęczy w żadnej pozycji, progi nabite są fachowo, struny nisko nad gryfem. Właściwie trudno znaleźć słaby punkt - może poza tym, ze wymaga drobnego przyzwyczajenia, o czym pisałem przed chwilą.

 

[img:6]

 

Po podłączeniu do prądu okazuje się, że gitara brzmi równie dobrze, jak wygląda. Brzmienie jest zrównoważone z wyraźnym przechyłem ku niskim tonom przy włączeniu przetwornika przy gryfie. A więc - humbucker przy mostku - daje bardzo satysfakcjonujące brzmienie w rockowych riffach. Grałem z moim Bossem OS-2 i symulacją VOX'a AC30 TB z Line6 - dźwięk był soczysty, pełen harmonicznych, a zarazem łatwy do opanowania.

Moja kolejna ulubiona pozycja przełącznika to 4 (neck+mid) - świetna do gry akordowej, ilustracyjnej - zwłaszcza z użyciem chorusa, ale sprawdziła się świetnie przy dynamicznym staccato. Gitara ma naprawdę sporo "dołu", co dawało głęboki, perkusyjny efekt. W pozycji piątej (neck) również mamy sporo dołu, ale i więcej "szkła" w górnym paśmie, na czystym kanale miałem wrażenie jakbym grał na pickupie aktywnym, gdyż moc sygnału jest wyższa niż w zwykłym single coilu, jednak przy bardziej mięsistym distortion sygnał był nieco chwiejny, niepewny - tak jak to zwykle w singlach bywa. Jedyna rzecz, której mogę się uczepić, to mikrofonowanie przystawek - zdarzyło się ze dwa razy przy dużych głośnościach.

 

Próbka możliwości Sterling S.U.B. Silo 3:

 

Podsumowanie

Test bojowy Sterling zdał na mocną piątkę. Obyło się bez przykrych niespodzianek (poza niedokręconym gniazdem jack, ale to pewnie kwestia egzemplarza). Brzmieniowo było satysfakcjonująco, a momentami ekscytująco. Lutniczo gitara wykonana jest bez zarzutu (porównuję choćby do posiadanej niegdyś Line6 Variax 300 - również made in Indonesia, ale wykonanej znacznie gorzej).

Do mocnych stron zaliczyłbym: wygodę grania, brzmienie i dwie "ciekawostki", czyli: zawieszone w równowadze ramię vibrato oraz asymetryczny gryf. I jeszcze o jednej mocnej stronie należy na koniec wspomnieć: cena. Producent reklamuje gitarę jako "brzmiącą jak gitary trzykrotnie droższe" i trudno się z tym hasłem nie zgodzić. Jakość: 4/5. Cena/Jakość - zdecydowanie 5/5.

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Gitara elektryczna 6-strunowa
  • Korpus wykonany z solid hardwood
  • Klonowy gryf
  • Palisandrowa podstrunnica (w modelu BK podstrunnica z klonu)
  • Przetworniki w układzie HSS:
    • 1 x Hi-output humbucker
    • 2 x Vintage single & coil
  • Pięciopozycyjny przełącznik przetworników
  • Mostek typu Tremolo
  • Potencjometry: 1 x Volume, 1 x Tone
  • 22 progi
  • Płytka ochronna w kolorze czarnym (w modelu TBS biała)
  • Osprzęt chromowany
  • Skala instrumentu: 25.5"
  • Kolory: Czarny, Tabacco Sunburst, Biały, Metaliczny czerwony

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Sterling rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz