Burns London Steer: Uniwersalność i ekstrawagancja

Autor: Marcin Sobolewski • 4 lipca 2013
Burns London Steer
4 lipca 2013 13:59
Marcin Sobolewski Gitarzysta, kompozytor Dostarczył Elektrosprzęt ul. pl. Wolności 6 44-200 Rybnik
  • Bardzo dobre wykonanie
  • Możliwość rozłączania cewki i zamiana w singla
  • Brzmieniowo odnajdzie się niemal w każdym gatunku muzyki
  • Nadmiernie brzęczące struny
  • Trochę zbyt mało progów

Gitary firmy Burns London są w naszym kraju nieznane w ogóle, bądź prawie w ogóle. Ja osobiście - odważę się wyznać - nigdy wcześniej o nich nie słyszałem.

Dopiero gdy wziąłem gitarę do ręki i odczytałem napis "Tri-sonic" na single-coilu, błysnęła w głowie myśl, że gdzieś o nich czytałem… Chwileczkę… Red Special! Brian May!

 

Kochaj albo rzuć

To nie jest gitara dla każdego. Wystarczy na nią spojrzeć - pośrodku korpusu spory kawał metalu z wyciętym otworem rezonansowym, podobnym do tego w gitarach akustycznych. Korpus również przypominający pomniejszoną gitarę akustyczną, tylko 20 progów i do tego duży napis "Burns London" na pickguardzie.

Wszystko to otrzymujemy w twardym futerale wykończonym imitacją skóry aligatora czy też węża. Burns Steer jest tak ekscentryczna, że wzbudza skrajne uczucia. Jedni ją pokochają, inni będą patrzeć z pogardą.

 

[img:4]

 

Lekcja historii

Przy okazji warto wspomnieć, że James Burns, twórca firmy nazywany jest "brytyjskim Leo Fenderem". Ich historie są podobne, wydarzyły się też w tym samym czasie. Obaj wizjonerzy, którzy odnieśli spory sukces, obaj utracili swoje firmy w wyniku rozmaitych przeciwności losu.

Prezentowany Burns Steer to właściwie replika gitar produkowanych przez Burnsa w latach 80-tych. Steera rozsławił niejaki Billy Bragg, Brytyjczyk, aktywista, pieśniarz. W Polsce zupełnie nieznany, stąd i Steer w kraju nad Wisłą jak dotąd kariery nie zrobił. A szkoda.

 

[img:5]

 

Chwyć byka za rogi

W bezpośrednim kontakcie gitara zyskuje: wykonana jest dobrze, a nawet bardzo dobrze. Wykończenie, lakier, binding, spasowanie materiałów - znakomite. Produkcja gitar Burns została przeniesiona do Chin, ale dałbym się oszukać każdemu kto by powiedział, że to brytyjska robota.

Mamy w rękach gitarę semi-hollow, jednak bardziej "semi" niż "hollow". Akustycznie nie jest specjalnie głośniejsza ani pełniejsza od mojej mahoniowej (i dwukrotnie cięższej) kopii Les Paula. To z pewnością nie pół-akustyk. Na prostokątnej, chromowanej płycie znajdziemy stały mostek, obok niego humbucker Burns, następnie płytki otwór rezonansowy. Za nim, dokładnie w miejscu 24 progu czarny, przerośnięty singiel z napisem "Burns Tri-Sonic".

 

[img:6]

 

Poniżej reszta elektroniki: potencjometr Master Volume (trzeba przyznać że umieszczony w dobrym miejscu i świetnie nadający się do uzyskania "efektu skrzypiec", zamiast pedału głośności), dwa potencjometry Tone, przełącznik rozłączający jedną z cewek w humbuckerze oraz tradycyjny, trójpozycyjny przełącznik pickupów. Gryf (mocowanie typu bolt-on) okazuje się bardzo wygodny. Podstrunnica wykonana jest z naturalnego klonu i polakierowana na wysoki połysk. Menzura 25.5”, a więc fenderowski standard.

 

Próbka możliwości Burns London Steer:

 

Na podstrunnicę nabito 20 progów. Mało? No trochę mało, choć nie mam w tym temacie wysokich wymagań. Owszem, lubię i uważam za korzystne gdy przetwornik "Neck" jest w miejscu 24 progu, ale można było bez szkody dla powyższego dołożyć 1-2 progi. Zwłaszcza, że testowany egzemplarz to wersja "cut-away", a więc przewidziana do gry solowej i bywały momenty, w których brak tych progów się odczuwało.

 

[img:7]

 

Skoro już o szyjce mowa… W testowanym egzemplarzu nadmiernie brzęczały struny - uważam, że gitara powinna odwiedzić dobry warsztat lutniczy. Być może to jednak cecha tego konkretnego egzemplarza.

Główka wycięta w "rogi" -  może budzić różne skojarzenia, od byka (w końcu Steer to także młody wół, byczek) poprzez nogogłaszczki skorpiona, po otwieracz do konserw. Klucze chromowane, olejowe. Struny 2-5 są dociskane przez prowadnice, mimo że kąt załamania struny na siodełku jest znaczny.

 

Środkowy napastnik

Gdy pierwszy raz zobaczyłem Burns Steer, pomyślałem: "O, coś a’la Telecaster Thinline".  Komora rezonansowa, stały mostek, dwa pickupy, trójpozycyjny przełącznik… Jakże się myliłem.

Zacznijmy od Tri-Sonica: to nie jest zwykły single-coil. To single coil w wersji "jumbo" - zarówno gabarytowo, jak i brzmieniowo. Nie ma mowy o fenderowskiej "szklance", tutaj zamiast pustej szklanki przyrządzono nam mały befsztyk. Tri-Sonic brzmieniowo tkwi gdzieś pomiędzy singlem a humbuckerem, niczym agresywny napastnik na boisku gra środkiem, wybija się ponad innych, łatwo go umieścić w miksie, łatwo go uwypuklić i nadać brzmienie niemal syntezatorowe. Chcecie wiedzieć jak brzmi? Posłuchajcie Queen. Brzmienie Maya nie wzięło się znikąd - okazuje się, że przepis jest prosty: kup Tri-Sonica i podłącz do VOXa.

 

[img:8]

 

Humbucker umieszczony przy mostku nie sprawia niespodzianek: brzmi tak, jakbyśmy tego oczekiwali. Określiłbym go mianem: dobry standard - nie należy do wysokosygnałowych, czułość jest przeciętna, czego nie można powiedzieć o brzmieniu: mocnym, ale nadal klarownym i wystarczająco szczegółowym.

Możliwość rozłączania cewki i zamiana w singla na pewno przypadnie do gustu miłośnikom niskiego gainu. Dobry pomysł do partii rytmicznych i dla tych gitarzystów, którzy unikają kostek gitarowych z napisami w rodzaju Hyper / Death / Mega Metal. Ci zapewne uznają przełącznik cewek za zbędny.

 

Podsumowanie: To buy or not to buy?

Trudno jednoznacznie zakwalifikować brzmienie Steer’a, łatwiej (i bliżej prawdy) byłoby powiedzieć, że to instrument zaskakująco uniwersalny: znakomicie odnajdzie się w jazzie, znajdzie swoich fanów wśród rockmanów, bluesmanów, grunge’owców. Z pewnością jednak znajdzie również swoich fanów wśród osób skłonnych do ekstrawagancji, dla których Strato i Les Paul to nuda i sztampa, i dla których cena instrumentu nie okaże się zbyt wygórowana.

Osobiście z testowanym Burnsem rozstawałem się z żalem. Bardzo wdzięczny i dźwięczny instrument, który zarówno wizualnie, jak i dźwiękowo zapada w pamięć.

Ocena końcowa: [img:1] [img:1] [img:1] [img:1] [img:2]

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Korpus: lipa
  • Gryf: przykręcany do korpusu, mechanizm napinający Bi-flex
  • Siodełko: 43 mm
  • Klucze: Burns de-luxe
  • Skala: 25.5'"
  • Podstrunnica: znakowana punktowo, 20 progów
  • Przystawki: 1x Burns Tri-Sonic , 1x Burns split humbucking
  • Wykończenie: połysk
  • Mostek: Burns deluxe
  • Przełącznik: 3-pozycyjny + przełącznik rozłączania cewek
  • Potencjometry: 1 volume, 2 tone

 

Galeria zdjęć Burns Steer:

 

[img:9]

 

Gdzie kupić?

Burns

Dystrybucja w Polsce:

Elektrosprzęt

adres:
ul. pl. Wolności 6 44-200 Rybnik

Sklepy muzyczne > Burns rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz