BOSS RC-300: Zmieniając oblicze muzyki

Autor: Marcin Rutkowski • 22 stycznia 2013
Boss RC-3002.200 zł
22 stycznia 2013 15:18
Marcin Rutkowski Giatrzysta Dostarczył Roland Polska Sp. z o.o. ul. Kąty Grodziskie 16B 03-289 Warszawa
  • Jakość wykonania
  • Brzmienie
  • Rozbudowana sekcja Out - kilka opcji jednocześnie
  • Pamięć - 99 pozycji do zapisu
  • Możliwość konfiguracji nagrań
  • Możliwość synchronizacji z drugim RC-300
  • Nie najlepsza jakość brzmienia podkładów rytmicznych

Każdy test zaczyna się podobnie. Urządzenie wyjmujemy z opakowania, oglądamy, dotykamy, słuchamy. Następnie rozpoczynamy sprawdzanie podstawowych funkcji urządzenia, aby potem przenieść swoje zainteresowanie funkcjami pobocznymi.

Powyższa strategia sprawdza się jeżeli funkcji tych jest niewiele, bądź są mniej istotne. Co jednak gdy mnogość zastosowań potrafi przytłoczyć nawet najbardziej wybrednych użytkowników? Tak też stało się w przypadku testu Bossa RC-300, czyli kolejnej odsłony legendarnego już kombajnu do zapętlania fraz.

Boss RC-300 przyjechał do mnie w sporym kartonowym pudle, wewnątrz którego znajdowało się kolejne, mniejsze pudło. W tym pudle natomiast jeszcze jedno pudło, a w ostatnim pudle nasz looper. Już sama objętość instrukcji obsługi sugerowała, że mamy do czynienia z czymś więcej niż tylko stacją pętli. Ale o tym nieco później...

 

[img:1]

 

Looper już na pierwszy rzut oka wydaje się być niezwykle solidną konstrukcją. Prawie 4 kg masy i metalowa obudowa sugerują, że urządzenie przetrwa nawet najgorsze traktowanie i znoje tras koncertowych. Przemyślany design, ergonomiczne kształty, duże przyciski i wyraźne napisy pozytywnie wpływają na wygodę użytkowania. Wszystkie elementy kontroli zostały logicznie podzielone na sekcje, łącza zaś umieszczono na tylnej ścianie urządzenia.

Do RC-300 podłączymy się na kilka sposobów - mamy do dyspozycji wejście mikrofonowe, obok którego znajdziemy przełącznik Phantom 48V, 2 wejścia liniowe na instrument oraz gniazdo AUX na zewnętrzne źródło sygnału w postaci odtwarzacza mp3. Dla każdego podłączonego instrumentu mamy oddzielną gałkę głośności na panelu górnym. Looper nagłośnić możemy dzięki liniowym wyjściom, a tych jest sporo. Możemy równolegle wysłać sygnał gitary do wzmacniacza przez Main Out, zaś Sub Out wyśle sygnał do zestawu kolumn czy miksera. Dodatkowo element nie narażający nas na gniew sąsiadów, czyli wyjście słuchawkowe do ćwiczeń w domu. Gniazda CTL / EXP umożliwiają podłączenie pedałów ekspresji lub dodatkowego footswitcha, dzięki którym zyskamy dodatkowe możliwości kontroli. Wejścia MIDI pozwalają na zsynchronizowanie dwóch looperów RC-300 oraz ich wzajemną komunikację (strach pomyśleć jakie wówczas mamy możliwości).

 

[img:2]

 

Wejście USB służy do połączenia z komputerem. Po zainstalowaniu odpowiednich sterowników będziemy mogli z poziomu PC-ta programować urządzenie, a także zapisywać na dysku twardym nasze dokonania.

Na górze znajdziemy wszystko to, co będzie nam potrzebne do kontroli urządzenia podczas gry. All Start / Stop włącza lub wyłącza nagrane przez nas ścieżki wraz z podkładem perkusyjnym. Sekcje Track ponumerowane od 1 do 3 służą do nagrywania kolejnych ścieżek. Dub / Rec / Play wyposażono w dwie diody. Zielona oznacza, że ścieżka jest odtwarzana, czerwona sygnalizuje nagrywanie. Na każdy ślad można nakładać kolejne (tzw. overdubbing), więc nie jesteśmy ograniczeni tylko do trzech, jednak przycisk stop zatrzymuje oczywiście wszystko co zostało nagrane na jednej ścieżce. Przytrzymanie przez kilka sekund przycisku Stop powoduje usunięcie nagranego materiału.

 

[img:3]

 

Każda ze ścieżek ma odrębną kontrolę poziomu głośności. Poza Master Level możemy za pomocą jednego z trzech suwaków ustawić sygnał dla kolejnych śladów. Pod suwakami umieszczono przyciski Edit, uruchamiające - jak się łatwo domyślić - edycję danego śladu. A możliwości jest tu mnóstwo - od ustawień synchronizacji tempa po ilość taktów na ślad. Dokładne zapoznanie się z ustawieniami okazuje się bardzo pomocne podczas korzystania z loopera, bowiem znacznie ułatwia płynne dogrywanie śladów. Funkcja Loop / One-Shot umożliwia nagranie śladu i odtworzenie go od początku do końca bez zapętlenia po wciśnięciu przycisku Play. Dla każdego ze śladów można niezależnie zmieniać te ustawienia według upodobania.

Ustawienia umożliwiają także odtworzenie śladu od końca. Daje to ciekawe efekty dynamiczne i artykulacyjne, jednak osobiście rzadko korzystałem z tej funkcji. Edycja pozwala na sprecyzowanie działania przycisku Stop - możemy wybrać jedną z trzech opcji - Immediate, Fade Out i Loopend. W pierwszym przypadku wciśnięcie Stop natychmiast zatrzymuje ślad, druga opcja powoduje powolne wygaszenie ścieżki, w trzeciej zaś ślad jest odtworzony do końca i wtedy zatrzymany.

Sekcja Rythm oferuje szeroką paletę podkładów perkusyjnych o dowolnym metrum - 2/4, 3/4, 4/4... aż do 15/8. Tap Tempo - wiadomo - umożliwia nam dostosowanie tempa podkładu, co możemy również zrobić ręcznie za pomocą gałki.

 

[img:4]

 

RC-300 posiada wbudowane podstawowe efekty, które możemy kontrolować dzięki pedałowi ekspresji oraz całej sekcji Loop FX. Pętle efektów uruchamiamy dużym przyciskiem Loop FX. Następnie w ustawieniach wybieramy do którego źródła, śladu lub wyjścia efekt ma zostać przypisany. Do wyboru mamy kilka grup efektów: Transpose, dzięki któremu możemy przeprowadzić transpozycję, czyt. zmienić tonację obniżając ją lub podwyższając; Modulation, czyli Chorus, Flanger, Tremolo, Phaser i kilka innych efektów modulacyjnych; Voice, czyli efekty wokalne, Male, Female i Robot (teraz już wiem jakbym brzmiał jako kobieta, a jak gdybym był robotem); Guitar, czyli zmiana brzmienia gitary na bass oraz grupa Other, w której znajdziemy Filter, Delay, Lo-Fi i Distortion. Oczywiście za pomocą panelu sterowania możemy wybrać ustawienia efektów, dostosowując prędkość (jak w tremolo czy flangerze), poziom czy głośność. Zakres możliwości jest bardzo szeroki.

Jeżeli chodzi o brzmienie to, może poza podkładami perkusyjnymi, nie ma się do czego przyczepić. Jakość dźwięku jest bardzo wysoka i niczego innego się nie spodziewałem. 44,1 kHz, 16 bit odpowiada jakości WAV. Głos i brzmienie instrumentu odtworzone są wiernie i bez zniekształceń, a wszelkie szumy i skazy mogą pochodzić jedynie z przetworników czy mikrofonu.

 

[img:5]

 

Nadszedł czas by wrócić do kwestii poruszonej na początku - czym tak naprawdę jest RC-300? Odpowiedź jest z pozoru prosta - stacją pętli, looperem, urządzeniem mogącym wyraźnie wzbogacić nasze granie na żywo. Ale to tylko pozory. Tak naprawdę RC-300 jest niezwykle złożonym i funkcjonalnym urządzeniem. Opanowanie jego podstawowych funkcji jest w miarę proste, jednak wykorzystanie w pełni jego możliwości wymaga godzin praktyki, próbowania poszczególnych funkcji i efektów oraz przebrnięcia przez instrukcję.

Należy także pamiętać o tym, że wykorzystanie loopera bez wcześniejszego doświadczenia z podobnymi urządzeniami będzie wymagało przestawienia się na zupełnie inny sposób funkcjonowania na scenie. Po pierwsze wszystkie grane kawałki należy przearanżować albo zaaranżować tak, aby w logiczny sposób można je było łatwo odtworzyć na scenie, zwłaszcza jeżeli chcemy wszystkie fragmenty wykonać na bieżąco. Musimy dokładnie wiedzieć kiedy i na którym śladzie zarejestrować który fragment, gdzie należy skończyć itd. Ponadto looper wymaga niebywałej precyzji tak w tempie (grać trzeba równo jak nigdy dotąd), zatrzymywaniu śladów, jak i w tonacjach. Na looperze każdy fałsz zostanie odtworzony ponownie i ponownie i ponownie...

 

Podsumowanie

Zatem spróbujmy odpowiedzieć na pytanie - dla kogo przeznaczony jest RC-300? Na pewno dla muzyków scenicznych, chcących szeroko rozwinąć swoje możliwości podczas występów. Nowa stacja Bossa wnosi potężny ładunek możliwości, które mądrze wykorzystane zmienią oblicze nas jako artystów. Wystarczy wpisać w Youtube hasło "RC-300 Demo" i wszystko stanie się jasne. Co więcej, RC-300 na pewno przeznaczony jest dla muzyków doświadczonych. Pełne opanowanie działania stacji to długa droga i wymaga ona cierpliwości, motywacji, pasji i zaangażowania. Co więcej, precyzja, o której pisałem wyżej, i ogólne "ogarnięcie" sprzętowe jest cechą tych, którzy już z niejednego muzycznego pieca chleb jedli. Ponadto cena urządzenia - a jest to nieco ponad 2 tys. zł - sprawia, że kupno loopera RC-300 będzie raczej inwestycją we własną karierę, a nie tylko kolejną fanaberią.

 

[img:6]

 

I tu dochodzimy do sedna. Jeżeli jesteś muzykiem, grającym na scenie solowo (choć nie tylko, bo i w zespole nowy Boss znajdzie swoje miejsce) i pragnącym rozwinąć swoją grę wprowadzając do niej nowe elementy, RC-300 na pewno Ci w tym pomoże. Jeżeli jesteś osobą, która ma pewne doświadczenie z urządzeniami, multiprocesorami gitarowymi, efektami, kaczkami i im podobnymi gadżetami, słowem: jesteś tzw. Gear-freakiem, praca z RC-300 będzie o wiele prostsza. Jeżeli lubisz rozpracowywanie złożonych funkcji wielowymiarowych urządzeń gitarowych - sprawdź RC-300. Jeżeli spełniasz wszystkie powyższe warunki i chcesz zainwestować 2,4 tys. zł. w swoją karierę - zrób to! RC-300 to dobrze ulokowany kapitał, który z pewnością z czasem się zwróci, a nawet jeśli nie grasz zawodowo lub jeśli za swoją grę nie otrzymujesz wynagrodzenia finansowego, to satysfakcja z rozwiniętego repertuaru i zadowolenie publiczności wynagrodzą Ci ten wydatek z nawiązką.

Podsumowując, Boss RC-300 Loop Station to złożone i wielofunkcyjne urządzenie, które zmienia absolutnie oblicze muzyka. Jest świetnie wykonane, estetyczne, brzmi doskonale. Wymaga precyzji i wielu godzin ćwiczeń, żeby móc je w pełni wykorzystać, ale to zaangażowanie zwraca się w postaci satysfakcji z własnego rozwoju. Uczy pokory i cierpliwości, precyzji i solidności. No i przede wszystkim gwarantuje świetną zabawę.

 

Zobacz galerię zdjęć BOSS RC-300


Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Roland Polska Sp. z o.o.

adres:
ul. Kąty Grodziskie 16B 03-289 Warszawa

Sklepy muzyczne > Boss rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz