Test gitary elektrycznej PRS SE Fredrik Akesson

Autor: Krzysztof Błaś • 19 grudnia 2012
PRS Guitars SE Fredrik Akesson3.090 zł
19 grudnia 2012 12:45
Krzysztof Błaś Dostarczył FX MUSIC GROUP FX MUSIC GROUP tel: +48 (84) 639 11 22 fxmusic.com.pl
  • Doskonałe wykonanie lutnicze
  • Świetne materiały i osprzęt
  • Wyjątkowo selektywne i klarowne brzmienie

Kolejna sygnatura gitar PRS przypadła w udziale gitarzyście szwedzkiego zespołu Opeth. Fredrik Akesson nie tylko znany jest ze "starej szkoły shredu" i wirtuozerskich popisów solowych, ale także z szybkich, połamanych rytmicznie riffów, będących siłą napędową zespołu. Ponieważ od lat preferował instrumenty w stylu Les Paula, firma PRS postanowiła zbudować własny odpowiednik, uwzględniając specyficzne wymagania artysty.

 

Seria SE....

Dla wszystkich purystów gitarowych wprowadzenie przez firmę PRS serii SE było swoistą profanacją. Marka kojarzona do tej pory głównie z ekskluzywnymi i szalenie drogimi instrumentami w jednej chwili stała się dostępna dla szerokiego grona, oferując gitary wykonywane w Azji... Wielu przepowiadało rychły koniec producenta, lecz okazało się, że nie tylko taki ruch nie zaszkodził wizerunkowi firmy, lecz przyniósł spore korzyści marketingowe, jednocześnie pozwalając producentowi zawojować rynek instrumentów muzycznych ze średniej półki cenowej.

 
[img:1]
 

Niebywały sukces serii SE spowodował zainteresowanie także zawodowych muzyków, dzięki czemu zaczęły pojawiać się kolejne sygnatury. W ten sposób seria SE zaczęła żyć własnym życiem - nie były to już tylko tańsze wersje znanych modeli PRS, lecz zupełnie nowe, jedyne w swoim rodzaju instrumenty.

Testowana gitara SE Fredrik Akesson została wyprodukowana w Korei w fabryce World Musical Instrument Co. To jedna z największych fabryk w tym kraju, a zarazem najbardziej doświadczona na tym polu - na jej liniach montażowych wykonuje się instrumenty dla Parkera, Ibaneza, Fendera, ESP-LTD, Schectera i wielu innych światowych producentów. Ponieważ miałem niejednokrotnie do czynienia z wyrobami fabryki World Musical Instrument muszę przyznać, że instrumenty tam produkowane cechują się powalającą jakością. W mojej opinii śmiało mogą konkurować z wielokrotnie droższymi pod względem wykonania i materiałów - aż dziwne, że producent z takim doświadczeniem nie zdecydował się powołać do życia własnej marki.

[img:2]

Testowany instrument przyjechał z czerwonym gigbagiem, który łączy niewielką wagę z odpowiednią ochroną. Po wyjęciu, oczom naszym ukazuje się zadziorna gitara typu singlecut w drapieżnym, ciemnobrązowym kolorze. Już na pierwszy rzut oka widać, że instrument powstał z myślą o porządnym łojeniu i raczej nikt nie odważy się na nim grać jazzu... Gruby i masywny korpus wykonano z mahoniu. Na wierzch naklejono płytę z klonu wraz ze wzorzystym fornirem. Mostek to charakterystyczna, jednoczęściowa konstrukcja wykonana przez Tone Pros. Umożliwia ustawienie menzury dla każdej struny oddzielnie.

 
[img:3]
 

Układ elektroniki to dwa humbuckery PRS Designed SE 245 Treble i PRS Designed SE 245 Bass. To typowe pickupy o konstrukcji typu PAF z odkrytymi nabiegunnikami cewek. Uzupełnieniem układu jest trójpozycyjny przełącznik wyboru przetworników umieszczony na górnym skrzydle gitary. Do regulacji dźwięku mamy aż cztery potencjometry - po jednym Volume i Tone dla każdego pickupa. Układ przypomina więc ten, znany z Les Paula z jedną modyfikacją wprowadzoną specjalnie dla Fredrika - zamieniono kolejność pokręteł w taki sposób, że dla przetwornika przy mostku aktywne są najbliższe regulatory, a dla przetwornika neck te, które znajdują się bliżej gniazda wyjściowego gitary.

 
[img:4]
 

Mahoniowy gryf został wklejony w korpus. Posiada dość szeroki profil, a jego spora grubość powinna zadowolić fanów klasycznych Les Pauli. Podstrunnicę zrobiono z hebanu i wypolerowano na błysk. Tutaj znajdziemy także "przedmiot kultu" dla wszystkich zwolenników gitar PRS - markery w kształcie ptaków wykonane z masy perłowej. To chyba jeden z najbardziej rozpoznawalnych elementów gitar PRS, który jeszcze kilka lat temu dostępny był jako opcja w najdroższych instrumentach... Na podstrunnicy nabito 22 progi - szerokie i dość wysokie, zostały perfekcyjnie wypolerowane. Charakterystyczna dla PRS'a główka posiada standardowe klucze z sygnaturą firmy, pracujące bardzo dokładnie i płynnie. Do regulacji krzywizny gryfu przewidziano dwustronny pręt, dzięki czemu  mamy gwarancję poprawnej pracy niezależnie od warunków otoczenia.

 
[img:5]
 

Generalnie testowany instrument zbudowano absolutnie perfekcyjnie - nie ma słabych punktów, niedoróbek czy widocznych kompromisów. Spora waga potwierdza także, że do budowy użyto solidnego kawałka mahoniu, co w dzisiejszych czasach zważywszy na kurczące się zapasy tego surowca, nie jest już tak oczywiste jak kiedyś.

 

Jest moc!

Ciężkie, mahoniowe konstrukcje niosą pewne wyzwanie - nie łatwo wprowadzić je w rezonans tak, żeby uzyskać prawidłowy, długi sustain i "brzmienie z dechy". Tylko mahoń o odpowiednich walorach lutniczych i prawidłowym wysuszeniu będzie ciężki i dźwięczny zarazem. Po pierwszych dźwiękach wydobytych na testowanym, niepodłączonym jeszcze instrumencie można odetchnąć z ulgą. SE Fredrik Akesson nie tylko efektownie wygląda, ale zdecydowanie poprawnie brzmi akustycznie. Charakterystyczny dla podobnych konstrukcji, lekko nosowy środek i mocny dół - ta gitara doskonale rezonuje, a drgania czuć w każdym jej elemencie.

Zastosowanie klonowego topu i hebanowej podstrunnicy pozwoliło znacznie poszerzyć pasmo, dzięki czemu uzyskano szybki, perkusyjny atak i głębokie, niskie częstotliwości bez utraty okrągłego środka. Ta konstrukcja brzmi zdecydowanie inaczej niż typowy Les Paul - właściwie niewiele ma z nią wspólnego oprócz wyglądu. Dużo drapieżniej, ciężej i sterylniej, bez znanego z Les Paula zmulenia. Świetnie wybrzmiewają dźwięki w wysokich pozycjach, do których dojście ułatwia głębokie wycięcie w korpusie.

 
[img:6]
 

Czas podłączyć instrument do wzmacniacza. Brzmienia czyste raczej nie są domeną testowanej gitary. Mało charakterystyczne nie oddają w pełni świetnego, akustycznego brzmienia. Mocny dół i jasna, wręcz singlowa góra - mimo zastosowania humbuckerów raczej nie zagramy klasycznych, bluesowych, ciepłych riffów. Mamy za to bardzo klarowne, szerokie i chłodne brzmienie, które doskonale sprawdzi się w metalowych balladach, zwłaszcza ubarwione lekkim chorusem.

 
[img:7]
 

Pomimo, że mamy do czynienia z gitarą do ciężkich brzmień, moc przetworników pozostaje na rozsądnym poziomie, dzięki czemu nie grozi nam przesterowanie kanału czystego wzmacniacza lub wejścia cyfrowych efektów. Zastosowane przetworniki dopiero na przesterze pokazują swój charakter. Ograniczenie środka i mocne, skrajne częstotliwości powodują, że na brzmieniu przesterowanym uzyskujemy niespotykaną dynamikę i selektywność. Bardzo szybkie brzmienie i wyraźny atak zachęcają do gry staccato, a nawet najbardziej połamane riffy brzmią wciąż klarownie.

Takie sterylne, klarowne brzmienie podnosi poprzeczkę grającemu, gdyż nie wybacza błędów technicznych - powinno to jednak być zachętą do doskonalenia warsztatu, zwłaszcza, jeżeli chcemy zmierzyć się z materiałem zespołu Opeth... Gra solowa jest łatwa i przyjemna, jeżeli przyzwyczaimy się do szerokiego i grubego gryfu, oraz sporych progów. Warto wziąć to pod uwagę, jeżeli z racji krótkich palców unikamy Les Pauli - tutaj manualnie poczujemy się dokładnie tak samo.

 
[img:8]
 

Testowana gitara nie jest może instrumentem uniwersalnym, ponieważ tak naprawdę oferuje jedno, zawodowe brzmienie. Jednak tego właśnie szukają zawodowi muzycy - instrumentu, który potrafi się obronić i którego wystarczy podpiąć do wzmacniacza, żeby rasowo się odezwał. SE Fredrik Akesson to idealna maszyna do metalowych riffów i solówek - doskonale brzmi po przesterowaniu i świetnie odnajduje się w nowoczesnych, rockowych brzmieniach. Nie omieszkałem także sprawdzić jak instrument poradzi sobie po obniżeniu stroju do drop D. O ile przetworniki nie miały problemów z dynamiką, o tyle menzura 24,5 cala wydaje się nieodpowiednia do takich zabaw. Obniżona struna staje sie zbyt słabo napięta, co utrudnia zachowanie czystej artykulacji przy agresywnej grze.

POSŁUCHAJ BRZMIENIA GITARY: PRS SE FREDRIK AKESSON

Na koniec

PRS SE Fredrik Akesson to bardzo udany instrument, który idealnie sprawdzi się w metalowej stylistyce gry. Na uwagę zasługuje mocne, agresywne brzmienie, z wyjątkowym atakiem i klarownością. To doskonała gitara do szybkiej gry riffowej, ale także typowego, solowego shredu. Najsłabszym elementem są bez wątpienia przetworniki, które pomimo, że odnajdują się w brzmieniu przesterowanym, wydają się nie oddawać w pełni akustycznych walorów brzmieniowych instrumentu. Zawsze jednak możemy je wymienić na inne, jakie znajdziemy w ofercie PRS'a, uzyskując Paul Reed Smitha z krwi i kości, z koreańskim paszportem.


Zobacz galerię zdjęć PRS SE Fredrik Akesson:


Gdzie kupić?

PRS Guitars PRS Guitars www.prsguitars.com

Dystrybucja w Polsce:

FX MUSIC GROUP

tel.: +48 (84) 639 11 22
adres:
ul. Piłsudskiego 53 22-400 Zamość

Sklepy muzyczne > PRS Guitars rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz