TEST: Sterling by MusicMan S.U.B. Ray4

Autor: Tomek Przyborowicz • 18 września 2012
Sterling Ray41.460 zł
18 września 2012 14:06
Tomek Przyborowicz Basista, nauczyciel Dostarczył Music Info Music Info tel: +48 12 267 24 80 www.musicinfo.pl
  • Brzmienie "a la MusicMan"
  • Płynna praca potencjomentów
  • Gitara wygodna manualnie
  • Złącze Jack - nieco ciasne
  • Przygoda z uszkodzoną struną

Walka o klienta w dobie kryzysu nabiera na sile, a wręcz tworzy pewnego rodzaju komedię ekonomiczną. Gdyby żył mój ukochany Stanisław Bareja z pewnością wykorzystał by ten "trend" obniżania cen w swoim filmie. Oto bowiem staje przed Wami bas firmy Sterling, która produkuje tańsze wersje klasycznych gitar i basów Music Man.

Na łamach Infomusic.pl możecie przeczytać test mojego autorstwa dotyczący gitar basowych - Sterling Ray 34 i Ray 35, które są takimi właśnie tańszymi kuzynami MusicMan'ów StingRay. Paradoks polega jednak na tym, że Sterling by Music Man wypuścił właśnie na rynek serię S.U.B, która to z kolei jest tańszą wersją Ray34 i Ray35. Wynika więc z tego, że test basówki Sterling S.U.B. Ray 4, który za chwilę przeczytacie dotyczyć będzie tańszej wersji tańszej wersji Music Man'a. Dobre co? Ale do rzeczy.

 

Zobacz test video Sterling Ray4

 

Budowa

Tu w zasadzie spotykamy się na pierwszy rzut oka z klasycznym kształtem i budową Sting Ray'a. Klonowy gryf, w który nabitych jest 21 prożków jest pokryty matowym lakierem, który zabarwiony żółtym odcieniem posiada swego rodzaju vintage'owy charakter.

Do korpusu przytwierdzony jest przy pomocy 6 śrub, które dla wzmocnienia zamocowane są w metalowej płytce z logo firmy. Jest to solidna konstrukcja, która dobrze łączy obydwa elementy i gwarantuje solidny sustain instrumentu. Główka choć w kształcie StingRay'a różni się nieco od koncepcji oryginału. W tym modelu, podobnie jak w innych jest ona w kolorze naturalnego drewna, a jak wiemy w MusicMan'ach jest ona zawsze w kolorze korpusu. Oczywiście na główce 4 stroiki - typu vintage.

 

[img:7]



Korpus polakierowany na czarno wykonany jest... no właśnie. Jest to kolejny element jaki odróżnia ten model od swojego droższego kuzyna - Ray34, jak i od swojego protoplasty czyli samego StingRay'a, których korpusy wykonane są z jesionu. Na stronie producenta wyczytać możemy, że korpus Ray'a4 wykonany jest z litego drewna tajemniczego drzewa "hardwood". Niestety korzystając ze słownika i internetu nie dowiedziałem się niczego konkretnego, ale sądząc po wadze instrumentu może to być lipa. Brzmi strasznie ale nie martwcie się. To drewno stosuje się do budowy instrumentów i podobno ładnie podbija środkowe częstotliwości. Pewnie, że nie jest to jesion, ale pamiętajmy, że mamy do czynienia z tzw. odchudzaniem ceny.

W korpusie umiejscowiony jest oczywiście mostek typu MusiMan. A propos mostka zauważyłem, że śrubki w kowadełkach są dość mocno wkręcone. Powinny być w pozycji optymalnej - środkowej, tak aby w przyszłości, kiedy drewno będzie się układać istniała możliwość regulacji wysokości strun w obydwu kierunkach. W tym wypadku możliwość taka istnieje tylko w jednym kierunku. Top korpusu pokrywa czarna, owalna płytka. Z tyłu korpusu znajduje się plastikowe gniazdo baterii zasilającej aktywny układ elektroniki. 

 

[img:1]

[img:2]

[img:3]

[img:4]

 

Elektronika

Odchudzanie ceny spowodowało również zniknięcie jednego pokrętła z deski rozdzielczej, jaka cechuje droższego kuzyna Ray'a. W modelu Ray4 z serii S.U.B. zastosowano 2 pasmowy aktywny układ elektroniczny, przy pomocy którego regulować możemy niskie i wysokie częstotliwości w zakresie od pełnego obcięcia do pełnego podbicia. Układ zasilany baterią 9V.

Brak jednego potencjometru ma jednak swoje dobre strony. Otóż na płytce znalazło się miejsce na gniazdo jack, które w 3 pasmowej wersji układu elektronicznego montowane jest z boku korpusu. Każdy z nas wie jak trudno czasem znaleźć to gniazdo w takim przypadku. Że nie wspomnę o łamaniu jack'a przy odstawianiu gitary na statyw. W tym modelu gniazdo znajduje się obok pokręteł, a jack wpina się prostopadle do płaszczyzny korpusu, więc "nie ma złego bez dobrego".

Dźwięk strun przenoszony jest oczywiście poprzez charakterystyczny humbucker. Jego pozycję możemy regulować dzięki 3 śrubom, którymi zamocowany jest w korpusie. 

 

[img:5]

 

Pograjmy

Test przeprowadziłem na wzmacniaczu Taurus Th Cross i kolumnie Bs 210.

 

Zanim jednak wpiąłem gitarkę do wzmacniacza pograłem trochę "na sucho". Muszę powiedzieć, że instrument ładnie gada z dechy i moje obawy dotyczące tajemniczego drewna ustąpiły miejsca radosnej twórczości techniką kciukową. Ale...Podczas grania na strunie E słychać było pewien mechaniczny przydźwięk. Przydźwięk taki zdarza się gdy jakiś element wpada w drgania, bo jest słabo przykręcony, luźny, lub pęknięty. Prawą ręką grając na strunie E, lewą ręką badałem po kolei wszystkie elementy basówki. Dotykałem ich i dociskałem mocniej. Chciałem w ten sposób sprawdzić, który z nich ma jakiś luz i wprowadza ten niepokojący przydźwięk. Sprawdziłem klucze, kołki, siodełko, prożki, wszystkie pokrętła, śrubki na płytce, mostek, kowadełka, zaczepy paska... i nic. Przy pomocy imbusika ( tzw. niezbędnik czyli 2 kluczyki do drobnych regulacji był załączony do instrumentu) zbadałem nawet śrubki kowadełka. I nic. Na myśl przyszły mi jeszcze dwie możliwości. Wadliwa struna i ta najczarniejsza, czyli pęknięty pręt w gryfie.

Pośpiesznie wyjąłem z pudełka strunę E z zapasowego, używanego kompletu. I szczęście w nieszczęściu struna, którą założyłem grała normalnie, bez przydźwięku. Zbadałem wadliwą strunę wyginając ją delikatnie centymetr po centymetrze i od razu wiedziałem, że problem tkwi w rdzeniu struny. Wyczuwałem jakby załamywał się podczas wyginania. Cóż, jak wspomniałem szczęście w nieszczęściu, bo strunę można wymienić, a pęknięty pręt to ogromny kłopot. Taka naprawa przekroczyłaby z pewnością wartość tego Sterlinga.

 

Po tych, kilku przygodach na początku udało mi się w końcu wydobyć dźwięk, który słychać w głośniku. A więc działa.  

 

Co do brzmienia nie mam zastrzeżeń. Brzmienie nazwałbym "a la MusicMan". Nie miałem możliwości porównania brzmienia z oryginalym StingRay'em, jednak z tego co już w życiu słyszałem brzmienie jest nacechowane charakterystyką tego klasycznego instrumentu. Potencjometry pracowały płynnie i kręcąc nimi miałem faktyczny wpływ na brzmienie. Nie odczułem jakiegoś szczególnego braku średnich częstotliwości. Dobrze spisywał się przetwornik, który podawał do wzmacniacza silny sygnał, struny brzmiały równomiernie na wszystkich nabiegunnikach. Od strony manualnej Sterling S.U.B. również spisał się dobrze. Gra była wygodna aż do ostatniej pozycji. Dobrze wykończone prożki nie były wyczuwalne podczas przesuwania lewej ręki po gryfie. Właściwie powiedziałbym, że wszystko ok.

 

[img:6]

 

Podsumowanie

Generalnie instrument gra dobrze, jednak posiada trochę wad, które na szczęście można usunąć własnoręcznie lub zlecić lutnikowi za niewielkie pieniądze. Kupując nowy instrument każdy z nas oczekuje gotowego do gry basu. W przyapdku droższego brata Ray 35 nie było zastrzeżeń, w przypadku serii S.U.B napotkałem na kilka, przynajmniej dla mnie, mankamentów jak m.in,: zły kąt nachylenia gryfu względem płaszczyzny korpusu, co owocuje wysoko położonymi kowadełkami na mostku. Tak być nie powinno, ale to też da się rozwiązać.

Zastanawiając się w sklepie nad zakupem tego instrumentu zwróćcie uwagę na wszystkie opisane przeze mnie aspekty. Ja przetestowałem jeden instrument, który przyleciał prosto z fabryki - bez "oględzin dystrybutora, który zawsze sprawdza instrumenty przed wysyłką". Być może nie miałem szczęścia i inne gitary są w porządku. Więc głowa do góry, bo brzmieniowo jest dobrze, a cena niewielka.

 

Specyfikacja techniczna Ray4

 
 
  • Gitara basowa 4-strunowa z serii S.U.B. 
  • Korpus wykonany z solid hardwood
  • Gryf i podstrunnica klonowa 
  • Ilość progów: 21
  • Przetwornik typu Humbucker
  • 2-band aktywny preamp
  • Potencjometry: 1 x Volume, 1 x Treble (cut & boost), 1 x Bass (cut & boost)
  • Czarna, trzywarstwowa płytka na topie
  • Skala instumentu 34" 
  • Maszynki otwarte
  • Kolor: Czarny

 

Foto: Piotr Bartosiuk

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Sterling rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz