PORADNIK: Nagłośnienie gitary od podstaw. Co na początek?

Autor: Przemysław Rajewski • 17 lutego 2022

Zaczynasz przygodę z gitarą elektryczna? A może już grasz, ale „na sucho”, a wiesz, że trzeba w jakiś sposób instrument ten nagłośnić? Spróbuję Wam przybliżyć kilka podstawowych sposobów, które możecie użyć w domu lub w warunkach próby, a nawet koncertu.

 

[img:1]

 

 Z czym to się je? 

Jako świeżo upieczeni gitarzyści zapewne wiecie, że sama gitara elektryczna „nie gra”. Ok, wydaje z siebie jakieś tam dźwięki ale są one żenująco ciche i w żaden sposób nie brzmią tak jak na Waszych ulubionych płytach. Wynika to z prostego powodu, sygnał megnetyczny, który wytwarzają przetworniki w gitarach trzeba odpowiednio wzmocnić i (mówiąc kolokwialnie) obrobić. Jeszcze pięćdziesiąt czy sześćdziesiąt lat temu sytuacja nie wyglądała zbyt różowo – młodzi muzycy kombinowali z podpinaniem instrumentów do radioodbiorników czy później do systemów hi-fi. Dźwięk uzyskany w ten sposób był najczęściej odrażający a i domownicy nie byli zachwyceni z zarekwirowania ważnego sprzętu domowego. Moje pokolenie (urodziłem się w połowie lat 80-tych) załapało się na pierwsze tzw. practice ampy, czyli małe, tranzystorowe konstrukcje, które miały służyć jako wzmacniacz do nauki i ćwiczenia w domu. Jakość wykonania i brzmienia tych małych potworków była odrażająca i prawdę mówiąc mogła zniechęcić niejedną młodą osobę do grania.

Całe szczęście czasy się zmieniły, technologia poszła do przodu. Dostęp do nagłośnienia dla początkującego gitarzysty jest nieporównywalnie większy, jakość i funkcjonalność sprzętu również a i ceny stały się bardzo przyjazne nawet dla najbardziej ograniczonego budżetowo muzyka. Pojawił się natomiast inny problem, typowy dla XXI wieku, mianowicie kłopot bogactwa. Postaram się troszkę Wam pomóc w wyborze rozwiązania, które dla Was będzie najbardziej optymalne.

 

 

Wzmacniacz czy interfejs?

Nasze rozważania pozwolę sobie ograniczyć do powyższego pytania. Co Tobie przyda się bardziej? Zacznijmy od wzmacniaczy gitarowych. Sama ich funkcja jest przypuszczam jasna i oczywista, wzmacniacz gitarowy przyjmuje sygnał z instrumentu, wzmacnia go i przekształca z powrotem w sygnał akustyczny dzięki głośnikowi. Na początek nie trzeba kupować 100-wattowego potwora, ani to praktyczne ani niezbędne.

Zanim zaczniemy grać z zespołem minie trochę czasu, a nasze plecy i uszy domowników (o portfelu nie wspominając) z pewnością docenią wybór mniejszej konstrukcji. Stawkę otwierają nam wzmacniacze słuchawkowe. Konstrukcje te (seria Blackstar ampPlug, Joyo JA, Vox amPLUG) są niezwykle poręczne (często mniejsze niż nasz telefon komórkowy), oferują bardzo przyzwoite brzmienie a cena często nie przekracza 200 zł. Minusy? Z reguły dany model oferuje ściśle określone brzmienie (nie jest to aż taki problem) oraz z reguły nie posiada wbudowanych efektów. Chociaż są oczywiście wyjątki (Nux Might Plug czy Fender Mustang Micro), ale mówimy tu już o innych rejonach cenowych.

 

[img:2]

 

Kolejnym poziomem wyżej są wszelkiej maści comba gitarowe. Wybór jest ogromny, od prostych, tranzystorowych konstrukcji po cyfrowe, wszystkomające kombajny. Szczególnie nowsze konstrukcje takie jak Blackstar Fly, Mooer Hornet czy BOSS Mini Katana oferują naprawdę dobrą jakość brzmienia przy wciąż kompaktowych wymiarach. Bez wątpienia plusem tego typu rozwiązania jest wciąż niezależność od komputera i duża mobilność, gdyż wyżej wymienione konstrukcje bez problemu mieszczą się w każdym plecaku. Rejony cenowe, o których mówimy zaczynają się tuż przed granicą 200 zł natomiast limitem jest już tylko zasobność naszego portfela.

Z całą pewnością obecne konstrukcje tranzystorowe i cyfrowe gwarantują jakość nieporównywalną do poprzedników sprzed kilku dekad i przy odpowiednim nagłośnieniu bez problemu powinny sobie poradzić w warunkach prób czy nawet amatorskiego występu.

 

[img:3]

 

Homerecording – tak czy nie?

Drugą opcją, jaka jest dostępna dla początkującego gitarzysty jest pójście drogą nie-wzmacniaczową w klasycznym tego słowa znaczeniu. Polega ona na zaopatrzenia się w zewnętrzną kartę dźwiękową (zwaną dalej interfejsem) oraz emulowanie wzmacniacza w realiach naszego komputera.

Rozwiązanie to ma szereg zalet. Koszt interfejsu można porównać do najtańszych wzmacniaczy gitarowych, a oferuje nam o wiele więcej niż najprostsze comba. Ilość darmowych wtyczek o bardzo dobrej jakości może przyprawić o zawrót głowy a sam interfejs oprócz kwestii gitarowych w znaczący sposób podniesie komfort słuchania muzyki na komputerze czy też w grach. O ile jeszcze kilka lat temu rozwiązanie takie było raczej zarezerwowane dla muzyków z pewnym poziomem wiedzy i obycia, tak teraz kompatybilność i intuicyjność obecnych programów, połączona z coraz większą wiedzą z informatyki nawet najmłodszych adeptów sztuki gitarowej powoduje, że taki format kreowania dźwięku dostępny jest nawet dla absolutnych żółtodziobów.

 

[img:4]

 

Granie za pomocą interfejsu spowoduje również bardziej życzliwe spojrzenie w stronę home-recordingu, co jest już znakiem czasów, w których żyjemy. Nie ma się co przed tym bronić więc im szybciej wgłębimy się w świat nagrywania tym lepiej. Z pedagogicznego punktu widzenia olbrzymim plusem jest możliwość nagrywania własnej gry i możliwość regularnej gry z metronomem. Przeskoczenie ze świata gry w świat nagrywania jest tym bardziej prosty, że z reguły przy zakupie interfejsu dostajemy licencję na któryś z DAW (program do nagrywania) w podstawowej wersji. Korzystanie z konfiguracji gitara -> interfejs -> komputer nie ogranicza nas tylko do grania w domu. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zabrać taki zestaw na próbę i podłączyć go do nagłośnienia (co i tak jest koniecznością również w przypadku małych wzmacniaczy).

Wtyczki są coraz bardziej stabilne, a i coraz więcej z nich posiada możliwość sterowania MIDI, co powoduje, że możemy przełączać nasze presety za pomocą nożnego kontrolera dokładnie tak samo, jak w przypadku fizycznego systemu gitarowego. Kolejną wartością edukacyjną (tym bardziej od strony sprzętowej) jest możliwość śledzenie toru sygnałowego naszych wirtualnych rigów i uczenie się, jak kolejność umiejscowienia efektów i ich charakterystyka wpływa na brzmienie. Z pewnością pomoże to w przyszłości w pełni świadomym skompletowaniu fizycznego sprzętu.

 

[img:5]

 

A więc co wybrać?

Myślę, że nie ma tu złej drogi. Z jednej strony duża część wzmacniaczy dla początkujących prezentuje tak wysoki poziom brzmieniowy, że można polecić je z czystym sumieniem, a jedynym wyznacznikiem użyteczności tego typu urządzeń jest zasobność naszego portfela. Jest to rozwiązanie łatwe i proste, plug and play, jak to mawiają w żargonie komputerowym.

Wersja interfejsowa wymaga z jednej strony nauczenia się „kilku myczków” (jak to mawia pewien polski pięściarz), ale wiedza ta jest ogólnodostępna i darmowa a przede wszystkim w znaczący sposób poszerzy nie tylko naszą świadomość gitarową ale i świadomość muzyczną w ogóle. Tak więc młody gitarzysto, cokolwiek byś wybrał błędu nie popełnisz i jest to z pewnością pozytywna puenta niniejszego tekstu.

 

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz