Monitory odsłuchowe w domowym studio
Na co zwrócić uwagę przy zakupie monitorów odsłuchowych? Czym się kierować? Spróbujmy znaleźć odpowiedź. Autor: Piotr Kardas • 11 maja 2016Monitory odsłuchowe to niezwykle istotny element naszego domowego studia muzycznego. Dzięki nim monitorujemy to, co rejestrujemy czy edytujemy.
Odsłuch to również podstawowe narzędzie podczas komponowania i miksowania. Wybór monitorów studyjnych ma zatem kluczowe znaczenie dla końcowego efektu naszej pracy. Na co zwrócić uwagę przy zakupie monitorów odsłuchowych? Czym się kierować? Zapraszam do artykułu, w którym spróbujemy znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Zacznijmy od zasadniczego pytania. Jaka jest najważniejsza cecha monitorów odsłuchowych? W monitorach studyjnych szukamy przede wszystkim jak najwierniejszego odtworzenia dźwięku, jaki został nagrany. Powinny je cechować płaska charakterystyka pod względem częstotliwości. Tego nie mogą nam zapewnić konsumenckie zestawy odsłuchowe. Podobnie popularne głośniki komputerowe czy słuchawki do odtwarzacza mp3 nie dadzą nam możliwości komfortowej pracy z dźwiękiem.
Czym są monitory odsłuchowe?
To kolumny z wbudowanymi głośnikami. Zazwyczaj mają konstrukcję dwudrożną, czyli posiadają jeden głośnik niskotonowy (woofer) i jeden wysokotonowy (tweeter). Głośniki to przetworniki, które zamieniają energię elektryczną (prąd elektryczny) w energię akustyczną, czyli ciśnienie akustyczne dźwięku. W zależności od wielkości głośnika niskotonowego (najczęściej wyrażonej w calach) zmienia się zakres pasma przenoszenia monitorów. Im większy głośnik niskotonowy, tym niższe częstotliwości pasma przeniesie.
Chciałbym zwrócić uwagę na parametr często pomijany przy wyborze monitorów, mianowicie równość charakterystyki przenoszenia. Im równiejsza charakterystyka przenoszenia, tym wierniejszy dźwięk słyszymy. Najważniejsze jest jednak posłuchanie monitorów odsłuchowym przed zakupem. Patrzenie na wykresy i opisy producentów mija się z celem, jeśli nie wiemy, co tak naprawdę się za tym kryje.
Zasadniczo monitory odsłuchowe ze względu na konstrukcję dzielimy na:
- Aktywne, mające wzmacniacz wbudowany w obudowę kolumny;
- Pasywne, czyli takie, które potrzebują osobnego wzmacniacza, żeby pracować.
Ze względu na zastosowanie dzielimy je na:
- Monitory bliskiego pola, służące do odsłuchiwania bezpośredniego, w bliskiej odległości, umieszczone na poziomie głowy odsłuchującego;
- Monitory średniego pola, pracujące w dalszym polu, generujące wyższe ciśnienie akustyczne, do pomieszczeń o większych kubaturach;
- Monitory dalekiego pola; mają zastosowanie w profesjonalnym studiu nagrań.
W studiu domowym będziemy mieć do czynienia przede wszystkim z monitorami aktywnymi, bliskiego pola. Po pierwsze, konstrukcje pasywne są już rzadko spotykane w świecie pro-audio, po drugie gabaryty większych monitorów studyjnych nie pozwalają na pracę z nimi w warunkach domowych.
Czym kierować się przy wyborze monitorów odsłuchowych?
Przede wszystkim uszami, a nie oczami! Monitory bezwzględnie powinniśmy przesłuchać przed zakupem. O ile w przypadku interfejsu audio możemy zdać się na opinię innych, jak wypada pod względem stabilności pracy, o tyle w przypadku odsłuchu zalecam bazować na własnych spostrzeżeniach. Wynika to głównie z tego, że każdy z nas trochę inaczej słyszy, przez co zwracamy uwagę na inne detale i możemy czegoś innego szukać w dźwięku. Warto dodatkowo odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
|
Wbrew pozorom to dość istotne kwestie. Pozwalają nam na komfortową pracę o każdej porze i w każdych warunkach. Regulacja głośności umieszczona z przodu monitora ułatwi nam dostosowanie poziomu odsłuchu. Dioda informująca o włączeniu monitorów zaoszczędzi energię. Przełączniki poziomu niskich częstotliwości czy poziomu głośnika wysokotonowego pozwolą na dostosowanie monitorów do naszego środowiska odsłuchowego.
Na koniec pamiętaj, ze monitory odsłuchowe to indywidualne narzędzie do twórczej pracy. Zatem koniecznie odsłuchaj monitory przed zakupem. Powodzenia!