FELIETON: Rozmowy o muzyce, gitarze i nie tylko

Tabulatory to pułapka, w której wielu młodych gitarzystów grzęźnie na zawsze. Autor: Adam Palma • 10 czerwca 2012
10 czerwca 2012 15:26
Adam Palma Gitarzysta

Żyjemy w pięknych czasach, w których dostępne są nuty do właściwie każdej partii instrumentalnej dowolnego utworów. Co więcej, na gitarze wymyślono nawet tabulatury, dzięki którym wiemy dokładnie, w którym miejscu na gryfie nacisnąć strunę. Za kilka dolarów/złotych dostajemy produkt, dzięki któremu powinniśmy w niedługim czasie grać tak jak uwielbiany Mistrz! Wszystko stało się tak proste i tak łatwe, że okazało się, że ta prostota jest tak naprawdę pułapką, w której wielu młodych gitarzystów grzęźnie na zawsze.

Po pierwsze małe spostrzeżenie: żaden z Wielkich (Tommy, Yngwie, Jimi, Pat, Alan, Bireli itd.) nigdy nie uczyli się z tabów, odważę się nawet powiedzieć, że gdyby używali tabów nie stali by się Wielkimi. Dlaczego?

Taby są pisane w większości przez komputery lub amatorów, którzy nie mają pojęcia o tym, że pewne frazy brzmią, lub mogą być zagrane tylko w konkretnej pozycji. Pozycje, które są w książkach, a pozycje które są używane na scenie, to zwykle dwa różne światy. Do tego dochodzi problem z palcowaniem i najważniejszy - z kostkowaniem. Może się okazać, że ćwiczysz jakiś szybki pasaż przez kilka miesięcy, a on i tak nie brzmi tak jak chcesz. Później widzisz jak Twój mistrz go gra - w innej pozycji lub innym opalcowaniem - i nagle świat się otwiera na nowo.

Są oczywiście taby pisane również przez profesjonalnych muzyków, ale proszę mi wierzyć, że tabulatura napisana przez gitarzystę, który nie gra zawodowo na scenie, nie jest najlepszym wyborem. Granie na scenie rządzi się swoimi prawami i rożni się dość znacznie od grania w zaciszu domowym. To co brzmi dobrze w domu, może zupełnie nie sprawdzać się na scenie.  

Nuty gitarowe/taby pomijają feeling i timing, które są kluczowymi elementami,  poza tym jest w nich mnóstwo błędów rytmicznych, pozycyjnych, itp. 

Taby zabijają Twoją wyobraźnię i powodują stagnację pamięci. Fraza, którą „rozgryziesz” sam, pozostanie na dłużej w twojej głowie, niż fraza podana na talerzu. Najważniejsze będzie to, że została ona zbudowana w oparciu o twoje rozumienie gryfu, które później posłuży Ci do budowania własnego stylu.

Zgadzam się oczywiście i zachęcam, na początku kariery skorzystać z dobrych tabów po to,żeby przyspieszyć proces nauki akordów, ich przewrotów itd., ale tylko na początku! Później będą tylko blokować rozwój Twojego talentu. Szczególnie przydatne na początku są informacje, że w jakimś utworze gitara jest przestrojona o pół tonu w dół (dla tych którzy np. ćwiczą Yngwiego albo Jimiego w Es a nie w E), albo utwór jest w alternate tuning, czyli zupełnie innym stroju interwałowym (np.gitarzyści z CandyRat). 

Zwykle zakup książki z tabami daje nam jakieś wewnętrzne poczucie- jest równoznaczne z „już to umiem”. Miałem kilku uczniów, którzy mieli prawie wszystkie książki Dream Theatre, Pink Floyd itd., ale żadnego utworu z tych książek nie umieli zagrać (nawet prostymi akordami!). Poczucie, że mają owe książki stwarzało iluzję, że z tą wiedzą się już zapoznali, niestety tak nie było... No tak, ale jeśli nie taby, to co zatem?

 

[img:2]

 

Nieważne ile książek z tabami będziecie posiadać, Waszym jedynym przyjacielem na scenie są Wasze USZY! Tylko na nie możecie liczyć! Praca nad kształceniem słuchu zaoszczędzi Wam  mnóstwo pieniędzy na książki, da ogromna satysfakcję i pewność siebie jako muzyka! A co najważniejsze, wkroczycie na tę samą ścieżkę, na której są Wasi najwięksi mistrzowie!  Wydawać się może, że osoby które posiadają słuch absolutny są na wygranej pozycji. Nie jest tak! Owszem, mają łatwej na początku, ale posiadanie słuchu absolutnego wcale nie gwarantuje im sukcesu.  Znam wiele osób, które mają absoluta i nie potrafią improwizować lub robią to dużo gorzej, niż ich koledzy po fachu pozbawieni tej zdolności. 

Podglądanie swoich ulubieńców, spowalnianie video i rozgryzanie samemu, dlaczego Mistrz użył takiego, a nie innego kostkowania, palcowania, pozycji, struny itd. Zawsze jest powód, dla którego jakaś fraza jest grana tak, a nie inaczej!

Jeśli nie ma dostępu do video, próbować spisywać z audio. To ciężka i mozolna praca, ale gwarantuję że zwróci się Wam z nawiązką! Proszę się przygotować, że na początku będziecie popełniać wielu błędów, ale im więcej „spiszecie”, tym mniej ich będziecie popełniać. Poza tym nie ma nic piękniejszego jak nauka na własnych błędach! Tak jak pisałem wcześniej, ten rodzaj pracy zaowocuje później, klarowaniem się własnego stylu, własnego brzmienia i własnej filozofii gryfu.

Ogromnie polecam książki ogólne dotyczące teorii czy harmonizacji po to, aby zrozumieć jak działają połączenia miedzy akordami, jak się rozwiązują itp. Poznanie harmonizacji gam, skal, voicingów da Ci niezbędne podstawy do tworzenia i komponowania własnych przewrotów i połączeń miedzy akordami. Nagle uzmysłowisz sobie rolę i znaczenie pojedynczych licków i paternów swoich ulubionych gitarzystów. Będziesz umiał zmodyfikować każdą zagrywkę z tonacji durowej do tonacji molowej, albo wykorzystać ją na dominancie alterowanej. Takiego myślenia taby Cię nie nauczą, no chyba że ta sama zagrywka leci w utworze po wszystkich rodzajach akordów.  

Jak zawsze przypomnę, że w artykułach piszę tylko i wyłącznie o swoim subiektywnym postrzeganiu pewnych rzeczy, opartym o własne doświadczenie jako muzyk, nauczyciel i ojciec :)

 

Czytaj także: Rozmowy o muzyce, gitarze i nie tylko - Cz. I

Witam serdecznie wszystkich sympatyków gitary w pierwszej odsłonie "Rozmów o muzyce, gitarze i nie tylko". Dzięki zaproszeniu i uprzejmości portalu Infomusic.pl postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania dotyczące grania na gitarze oraz podzielić się swoim doświadczeniem i spostrzeżeniami w celu udoskonalenia gry na instrumencie...

 

 

 

Adam Palma jest jednym z najlepszych polskich gitarzystów. Występował z większością rodzimych artystów. Obecnie mieszka w Manchesterze gdzie jest wykładowcą gitary na Uniwersytecie Salford. Koncertował u boku takich gitarowych gigantów jak Tommy Emmanuel, Joscho Stephan, Albert Lee, Martin Taylor, Jack Pearson, Adam Rafferty, Gary Potter, Richard Smith i inni. Od trzech lat jest zapraszany na Chet Atkins Appreciation Society Convention w Nashville, najważniejszy fingerstylowy festiwal na świecie gdzie koncertuje i prowadzi warsztaty. Adam jako jeden z nielicznych instrumentalistów na świecie wystąpił przed 700.000 ludzi na Przystanku Woodstock 2011. W tym roku, podczas swojego jesiennego tourne, Adam wystąpi na najważniejszych festivalach gitarowych w UK.

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz