Mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny?

Przyglądamy się obu typom mikrofonów i radzimy co wybrać. Autor: Dawid Gorgolewski • 18 maja 2015

Podczas wybierania mikrofonów do zastosowania na scenie i w studiu, spotkacie się z dwoma rodzajami mikrofonów: dynamicznymi i pojemnościowymi. Przyjrzyjmy się zatem obu tym rodzajom - ich zaletom i wadom.

 

Mikrofony pojemnościowe

Mikrofony pojemnościowe to najpowszechniej spotykane mikrofony we wszystkch studiach. Posiadają szerokie pasmo przenoszenia i pasmo przenoszenia transjentów. Są głośniejsze, ale także bardziej czułe na głośne dźwięki. Na tym polu sprawdzone w "boju" mikrofony pojemnościowe to m.in.: Oktava MK-012, RODE NT1 oraz AKG C414B.

Mikrofony pojemnościowe są zwykle o wiele droższe od dynamicznych. Wymagają zasilania - zazwyczaj jest to zasilanie phantom 48V, spotykane w wielu stołach mikserskich lub zewnętrznych zasilaczach (spójrzcie na przełącznik "P48" lub "48V" w sekcji channel strip lub z tyłu miksera).

Mikrofony pojemnościowe są używane przeważnie w studiu, ponieważ ich czułość na głośne dźwięki jest większa niż w przypadku mikrofonów dynamicznych. Pomimo tego stosuje się je również na scenie jako mikrofonów centralnych do bębnów czy do wzmocnienia brzmienia orkiestr lub chórów. Spotykane są dwa rodzaje mikrofonów pojemnościowych: mało-membranowe i wielko-membranowe.

 

[img:4]

Przykładowe mikrofony pojemnościowe. Od lewej: Rode NT1, AKG C414B i Oktava MK-012.

 

Mikrofony wielko-membranowe (LDM) - są najczęściej stosowane do studyjnej rejestracji wokali oraz wszystkich instrumentów, w których istnieje potrzeba osiągnięcia "głębii". Mikrofon wielko-membranowy zapewnia nieco cieplejsze brzmienie - istnieje powszechne przekonanie, że większość takich mikrofonów odtwarza niskie tony lepiej niż mikrofony typu SDM (mało-membranowe) lecz to nieprawda. Faktycznie to mikrofony mało-membranowe odtwarzają lepiej niskie częstotliwości - brzmienie jest równomierne łącznie z basami. Przy zastosowaniu mikrofonów pojemnościowych do wokali potrzebny jest filtr ("popfiltr"), gdyż są one tak czułe, że wszystkie spółgłoski wybuchowe (m.in.: "P", "T" oraz "B") powodują zniekształcenia. Warto zatem zaopatrzyć się w odpowiedni filtr, aby uniknąć przesterowanych dźwięków.

Mikrofony mało-membranowe (SDM) - to dobry wybór w sytuacji, gdy potrzebujecie solidnego, szerokiego pasma przenoszenia, doskonałego przenoszenia transjentów. Mikrofony SDM sprawdzają się dobrze do nagrywania koncertów, w szczególoności do partii instrumnetów smyczkowych.

 

Mikrofony dynamiczne

W porównaniu z mikrofonami pojemnościowymi, mikrofony dynamiczne są o wiele bardziej odporne, szczególnie jeśli chodzi o wilgoć i inne czynniki zewnętrzne, co czyni je doskonałymi do zastosowania na scenie. Mikrofony dynamiczne, takie jak Shure SM57 i Shure SM58, są już legendą nie tylko ze względu na doskonałą jakość dźwięku, ale również wytrzymałość. Każdy obiekt koncertowy posiada takie mikrofony, często w różnym stanie "wyeksploatowania"; ale wciąż brzmice tak samo dobrze, jak po wyjęciu z pudełka.

Mikrofony dynamiczne nie wymagają własnego zasilania jak mikrofony pojemnościowe. Ich jakość brzmienia nie jest jednak aż tak dobra jak w przypadku mikrofonów pojemnościowych. Większość mikrofonów dynamicznych posiada bowiem ograniczone pasmo przenoszenia, co wraz ze zdolnością wytrzymywania dużych poziomów ciśnienia dźwięku sprawia, że doskonale nadają się do wzmacniaczy głośnych gitar, wokali i bębnów. Wśród dobrych mikrofonów dynamicznych znajdują się m.in.: Shure SM57, Sennheiser E602 i Shure SM58.

 

[img:5]

Przykładowe mikrofony dynamiczne. Od lewej: Shure SM57, Shure SM58 i Sennheiser E602.

 

Co wybrać?

W zależności od potrzeb zajmijmy się teraz wyborem odpowiedniego mikrofonu dla siebie. Dodam, że podane w niniejszym artykule marki mikrofonów są przykładowe. Istnieje bowiem szereg innych firm produkujących równie doskonałe mikrofony, które sprawdzają się podczas nagrywania lub koncertu. Najlepszym sędzią jest Wasze ucho oraz - niestety najczęściej - możliwości finansowe.

 

Nagrywanie wokali w domu - Potrzeba wielko-membranowego mikrofonu pojemnościowego - jeśli posiadacie zasilanie phantom. Jeśli nie, możecie rozważyć mikrofon dynamiczny np. Shure SM7B. Jednak zasadniczo rzadko można osiągnąć brzmienie lepsze niż w przypadku mikrofonu Shure SM58.

Nagrywanie gitary akustycznej - Potrzebujecie dobrego mikrofonu mało-membranowego. Dobrym wyborem są chociażby: Oktava MC012, Marshall MXL 603S lub nieco droższy Neumann KM184.

Nagrywanie wiolonczeli / kontrabasu - Potrzebujecie wielko-membranowego mikrofonu pojemnościowego. Struny rezonują dosyć szybko, dlatego niższe przenoszenie transjentów w mikrofonach wielko-membranowych umożliwia lepsze odwzorowanie niskich tonów w tych instrumentach.

Nagrywanie koncertów LIVE - Potrzebujecie pary mało-membranowych mikrofonów pojemnościowych do nagrywania stereo.

Bębny - Tutaj potrzebujecie połączenia mikrofonów dynamicznych i pojemnościowych. Do samych bębnów należy zastosować mikrofony dynamiczne - Shure SM57 lub Sennheiser E602 są doskonałe do kotłów i werbli, AKG D112 i Sennheiser E602 nadają się dobrze do stopy. Jako mikrofony centralne i do talerzy należy użyć membranowych mikrofonów pojemnościowych, ponieważ zapewniają najlepsze pasmo przenoszenia i pasmo przenoszenia transjentów.

 https://muzyczny.pl/55_artykul_Jak-wybrac-mikrofon.html

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz