17 listopada 2006 00:00
Info MIDI Salon Muzyczny ul. Dębowa 25 08-103 Siedlce

ROLAND FR-5B Cyfrowy Akordeon Guzikowy

ROLAND FR-5B Cyfrowy Akordeon Guzikowy



Firma Roland wprowadza na rynek nowe akordeony guzikowe, które są uzupełnieniem oferty Akordeonów Cyfrowych. Generalnie podstawową różnicą między FR-5 i FR-7 stanowi partia prawej ręki, która zawiera 92 przyciski guzikowe, na wzór akustycznego akordeonu guzikowego.

Wprowadzenie

Pomimo że seria akordeonów firmy Roland wygląda tak, jakby były to instrumenty akustyczne, są to zaawansowane instrumenty elektroniczne wykorzystujące najnowszą technologię modelowania brzmienia. Każdy kto choć raz spotkał się z akustycznymi instrumentami tego typu wie, że w tym przypadku brzmienie kreowane jest za pomocą układu piszczałek, wzbudzanych do „życia” (gry) mechanicznym miechem. Jednak tak naprawdę za tak oryginalne brzmienie odpowiada wiele czynników, które do tej pory dostępne były tylko w modelach akustycznych. Dzisiaj oferowana jest seria akordeonów guzikowych, które pomimo że wyglądem, brzmieniem i komfortem gry w pełni odpowiadają swoim analogowym braciom, to są to technologicznie całkiem inne instrumenty. Po pierwsze modele te nie zawierają tak dużej liczby mechanicznych, delikatnych elementów składowych poszczególnych piszczałek i nie dają możliwości elektronicznego generowania brzmienia np. przez słuchawki, co daje większy komfort podczas gry w domowym zaciszu. Generalnie na świecie spotkać można wiele rodzajów akordeonów akustycznych, gdyż każdy region, czy kraj posiada własny rodzaj akordeonu z różnymi brzmieniami, mechanikami, dla różnych rodzajów muzyki. Jeżeli gramy jazz, folk lub muzykę klasyczną musimy używać różnych rodzajów akordeonów z różnymi ustawieniami stroju. Dobry akordeon składa się z kilku piszczałek (4 lub 5). Większa ilość piszczałek zwiększa jego efektowność i wartość, z drugiej strony zwiększa jego fizyczną wagę, co może stanowić dużą uciążliwość podczas długiej gry. Koszt profesjonalnego akordeonu guzikowego, który wykorzystywany jest przez wymagających akordeonistów, może przekraczać koszt drogich fortepianów, gdyż komplet zawartych w nich mechanizmów wymaga zastosowania specjalnej technologii produkcyjnej, wykonywanej ręcznie. Niestety nawet gdy zdecydujemy się na tak drogi zakup nie uzyskamy w pełni idealnego instrumentu, który da nam np. komunikację za światem zewnętrznym poprzez MIDI. Wychodząc naprzeciw nowoczesnym wyzwaniom muzyków, firma Roland, lider na rynku sprzętu muzycznego, przygotował modele elektroniczne, oparte na technologii Physical Behaviour Modeling, dzięki czemu nowe akordeony guzikowe V-Accordion posiadają takie udogodnienia jak procesor efektów, MIDI oraz wzmacniacz, dając muzykowi realistyczne odczucia, jakby grał na klasycznym, analogowym instrumencie.



Dostępny także w czerwonym kolorze

Cechy
Instrumenty V-Accordion umożliwiają naśladowanie akustycznego brzmienia, jednak nie w klasyczny sposób używając sampli brzmieniowych, a dzięki najnowszej technologii modulacji. W ten sposób możliwe było stworzenie idealnego instrumentu, dającego możliwość grania tak jakbyśmy wykorzystywali wiele akordeonów, pochodzących z różnych zakątków świata, wykorzystujących różne piszczałki (Bandoneon, Cajun, itp.). W praktyce akordeonista nie odczuwa żadnych różnic podczas gry, gdyż akordeony V-Accordion dopasowują się do każdego rodzaju techniki gry. Instrumenty te są w pełni programowalne, co umożliwia zapisywanie własnych ustawień konfiguracyjnych. Mamy możliwość tworzenia własnego brzmienia, możemy łączyć i miksować wiele piszczałek pochodzących z różnego rodzaju akordeonów. Ostatecznie mamy możliwość stworzenia brzmienia, które będzie charakteryzowało kompletnie nowy typ akordeonu. Są to instrumenty elektroniczne, co jest gwarancją że zostanie wyeliminowany tzw. problem z mechaniką piszczałek czy strojeniem instrumentu. Mamy możliwość podpięcia słuchawek do celów ćwiczeniowych, co więcej mała waga tych rozbudowanych akordeonów porównywalna jest do ich 4-piszczałkowych odpowiedników, jednak możliwości gry odpowiadają profesjonalnym, 7-piszczałkowym modelom.



Technologia

Zawarta technologia Physical Behaviour Modeling reaguje na dwie rzeczy: kontrole brzmienia za pomocą miecha akordeonu oraz kontroler modelingu artykulacji brzmienia. Kontroler zamontowany w miechu akordeonu, dzięki specjalnemu sensorowi naporu (ciśnienia) powietrza, reaguje na jego przepływ wewnątrz, dokładnie na wzór instrumentów akustycznych. Kontroler modelingu artykulacji brzmienia reaguje na szybkość zmiany odgrywanych guzików podczas gry. Podczas ruchu miechem, niezależnie sterujemy poszczególnymi piszczałkami. Każda z piszczałek, w zależności od techniki gry będzie odzywać się w inny sposób dając inne brzmienie. W ten sposób brzmienie uzależnione jest od położenia i kształtu samego miecha. Możemy zacząć rozciągać miech, jednak dźwięk z poszczególnych piszczałek nie będzie odzywał się jednocześnie, a odgrywane będą niezależnie. Możemy nawet uzyskać klasyczne wibrato. Wszystko to możliwe jest do uzyskania dzięki niezwykle precyzyjnemu sensorowi. Atak brzmienia, w przypadku instrumentów akustycznych, jest bardzo zróżnicowany i trudny do uzyskania za pomocą standardowego samplingu. Każda z piszczałek wymaga zróżnicowanego parametru ataku. Dla przykładu niskie piszczałki wymagają mocnego, ale wolnego ataku, jednak technika gry stosowana przez akordeonistów wymaga bardzo szybkich przebiegów po klawiaturze - co w przypadku klasycznego samplera nie sprawdziłoby się, gdyż nie zostały by uchwycone wszystkie niuanse (w tym przypadku atak jest zbyt duży). Modele V-Accordion wykorzystują modeling ataku brzmienia, uzależniony od naporu powietrza w miechu i szybkości gry. Zmiana fali brzmienia kreowana jest przez technikę modelingu. Za pomocą specjalnych filtrów mamy możliwość zmiany nie tylko głośności, ale także charakteru brzmienia. Zastosowany specjalny filtr wartości szczytowych jest modelowany przez miech dopasowując się do poszczególnych piszczałek. Dość ciekawie prezentuje się funkcja Presser Variant Pitch, odpowiadająca za oddziaływanie na miech, co pozwala na zmiany stroju poszczególnych piszczałek, tak jak w przypadku akustycznych akordeonów guzikowych. W tym przypadku brzmienie nie jest stabilne. Kiedy wykorzystujemy główne registry (np. wszystkie piszczałki) normalne brzmienie jest rozstrajane, jednak kiedy gramy głośno brzmienie jest bogatsze i bardziej dynamiczne. Dzieje się to dzięki temu, że wszystkie piszczałki, szczególnie te niskie, zaczynają się odstrajać. Dodatkowo akordeony V-Accordion oferują funkcję Mechanical Noise Simulation (mechaniczna symulację szumów/zakłóceń). Grając głośne, długie nuty basowe na akustycznych akordeonach, po zakończeniu możemy usłyszeć efekt podobny do wybrzmienia. Owe wybrzmienie nie jest możliwe do zsamplowania, gdyż jeżeli gramy szybko, takiego efektu nie usłyszymy. Im gramy głośniejsze i dłuższe nuty, efekt ten jest bardziej słyszalny. Podczas gry na akustycznych modelach możemy usłyszeć także charakterystyczny efekt „klikania”. Odnosi się to do guzików akordeonowych, w których owe “klikanie” jest efektem podnoszenia i opuszczania klapki zamykającej przepływ powietrza poprzez piszczałki. Strój tego dźwięku jest uzależniony od poszczególnych guzików. Podobnie sytuacja ma się w przypadku przycisków basowych. Naciskając na poszczególne przyciski usłyszymy dźwięk mechanicznej pracy elementów składowych - bardzo ważny niuans gwarantujący najwyższą jakość. Wszystkie elementy odpowiadające za brzmienie zamknięte są w drewnianej komorze tak jak w przypadku instrumentów akustycznych, w których to stosowane są różne materiały, a wszystko odbija się na cenie końcowej takiego instrumentu. Firma Roland rozwiązała ten problem za pośrednictwem procesora DSP. Zawarto tu szereg algorytmów, przypisanych do każdego z rodzajów akordeonów. W ten sposób w zależności od wybory programu, oprócz oryginalnego brzmienia, muzyk usłyszy także efekt na wzór brzmienia wychodzącego z drewnianej komory piszczałek tego rodzaju akordeonu. Zawarte filtry realistycznie oddają oryginalne odczucia komory akordeonu akustycznego. Funkcja Musette Tuning pozwala uzyskać różne typy stroju dla różnych rodzajów akordeonów, reprezentujących dany region kulturalny czy kraj. Pomimo, że różne typy akordeonów są podobne, to tak naprawdę za ich oryginalność odpowiadają bardzo złożone stroje harmoniczne poszczególnych piszczałek. Właśnie to było jednym z najtrudniejszych etapów do wykreowania, podczas projektowania tych nowoczesnych akordeonów. Inżynierowie z firmy Roland byli zmuszeni czerpać z niedostępnych informacji historycznych. Informacje te, zróżnicowane dla poszczególnych regionów dały podstawę do implementacji najważniejszych cech akordeonów klasycznych, jazz'owych, bardzo popularnych akordeonów francuskich, niemieckich czy wielu, wielu innych. Pierwsze kroki były bardzo trudne, gdyż wymagały zsamplowania wszystkich dźwięków najróżniejszych akordeonów i to z niesamowicie wielką precyzją, tak aby było to budulcem do pracochłonnej konfiguracji poszczególnych strojów piszczałek. Sampling umożliwił zbudowanie potężnej bazy brzmieniowej wszystkich rodzajów akordeonów na świecie, które to pochodziły z najwyższych „półek” dostępnych na rynku. Ostatecznie dokładne w szczegółach próbki skumulowano i odniesiono do 30 różnych typów akordeonów.


Brzmienia
Instrumenty oferują gotowe programy brzmieniowe wiernie oddające oryginał. Nie łatwo opisać odczucia, które towarzyszą testom V-Accordion, gdyż każdy muzyk ma inny gust i używa innych instrumentów. V-Accordion oferują 428 brzmienia i 33 zestawy akordeonowe, oparte na 128 głosowej polifonii. Każdy z akordeonów FR-5b i FR-7b zawiera 92 przyciski dla prawej ręki i 120 przycków dla ręki basującej. Jednak najważniejszą ideą stworzenia tych instrumentów było zaoferowanie idealnego modelu, który zawierałby najróżniejsze akordeony. Do niedawna muzyk, który chciał grać na koncercie jazz, a następnie jakiś standard włoski, musiał używać dwóch różnych akordeonów. Związane jest to zarówno z samym brzmieniem i strojem, jak również z budową instrumentu, która pozwala na odpowiednią technikę gry. V-Accordion umożliwia taką zmianę za pomocą kliknięcia jednego przycisku programowego, który w szybki sposób przekonfiguruje brzmieniowo instrument i dostosuje go do danej techniki gry. Nie ma problemu z uzyskaniem wiernego brzmienia niemieckich akordeonów, które w wyjątkowy sposób wykonują różnego rodzaju polki. Do dyspozycji mamy ponadto tzw. brzmienia akordeonów etnicznych, np. akordeon meksykański. Niesamowicie prezentuje się harmonijka Alpine Steierische, której efekt nie jest możliwy do uzyskania na żadnym instrumencie elektronicznym. Program North America Cajun pozwala odgrywać różne szlagiery amerykańskie jednak najbardziej zauraczają brzmienia akordeonów francuskich, na których tak bardzo popularne walczyki brzmią po prostu rewelacyjnie. Do tej pory niezwykle unikalne brzmienie argentyńskich akordeonów było tylko marzeniem dla akordeonistów z Europy. Teraz wybieramy program Argentina Bandoneon na V-Accordion i słynne tango „LaComparsita” w tym wykonaniu brzmi perfekcyjnie. Jednak podstawą tak realistycznych odczuć brzmieniowych nie jest sam sampl, a technologia modelingu piszczałek i miecha, które w praktyce przekładają się na komfort gry. V-Accordion oferuje ponadto 22 brzmienia orkiestrowe, wyselekcjonowane z całej gamy różnych instrumentów oraz brzmienia basowe. Teraz muzyk ma możliwość kontrolowania gry na tych instrumentach za pośrednictwem guzików akordeonu i kontrolera zawartego w miechu. Bardzo ciekawie brzmi trąbka, saksofon, instrumenty smyczkowe, flet, czy harmonijka. Możliwości brzmieniowe są nieskończone; brzmienia możemy łączyć ze sobą, w sumie możemy grać 4 partiami jednocześnie. Dzięki temu mamy możliwość połączenia akustycznego basu w partii basu i organów „hamonda” dla partii prawej ręki - brzmi to naprawdę dobrze; totalny „odlot” jest przy wykorzystaniu oryginalnego brzmienia szkockiej kobzy.


Co więcej...
Do dyspozycji mamy kontroler nożny FBC-7, który spełnia funkcję ładowarki akumulatorków zasilających również funkcje pedału nożnego. Dzięki FBC-7 mamy możliwość podpięcia się poprzez Audio, MIDI, jak również kontroli wewnętrznych brzmień. Kontroler zawiera 5 programowalnych pedałów dając duże możliwości kontroli. Model FR-7b zawiera wzmacniacz i głośniki, a zasilany jest za pomocą baterii, co zapewnia wykorzystanie tego instrumentu w różnych warunkach. Oczywiście możemy powiększyć system nagłaśniający o dodatkowy zestaw PA, w tym przypadku zastosować należy zwykły nadajnik bezprzewodowy, wykorzystywany np. przez gitarzystów.



FR-7b i FR-5b - Różnice

W zasadzie są to identyczne modele, z tym że FR-7b wyposażony dodatkowo został w system nagłośnienia wewnętrznego (2 x 25 W (2 x 10cmm + 2 x Tweeter)), baterie akumulatorowe Ni-Mh (24V-4500mAh) pozwalające na 8 godzin gry - pracy (akumulatory te mogą być doładowywane). Opisane wyposażenie stanowi opcję w przypadku modelu FR-5b.



Podsumowanie
Reasumując, seria V-Accordion to uzupełnienie oferty firmy Roland o wersje guzikowe, które są dedykowane nie tylko dla muzyków grających jazz, klasykę czy muzykę folkową, jest to potężny potencjał możliwości zarówno dla młodej generacji muzyków, jak również dla profesjonalistów. Myślę, że obecnie można wyczuć coraz większą rolę tego rodzaju instrumentu na światowym rynku muzycznym, czego przykładem mogą być francuskojęzyczne, dynamiczne nagrania dyskotekowe, które słyszymy w rozgłośniach. Zatem nie ma na co czekać, zapraszam do testowania tych wspaniałych instrumentów.





Dane Techniczne

Guziki Prawa Ręka: 92 guziki z dynamiką, Lewa Ręka: 120 przycisków basowych z dynamiką, Tryby Klawiatury: Prawa Ręka: Solo, Dual, High/Low (dla brzmień Orchestral), Lewa Ręka: Standard, Free Bass, Miech: tryb realistycznej detekcji na ciśnienie powietrza w miechu (wysokiej jakości sensor) Brzmienia Max. Polifonia: 128 głosów, Brzmienia: Accordion Set: 40 w pełni programowalnych programów brzmieniowych, każde z ustawień akordeonowych zawiera: 14 registrów Table, 7 registrów Bass, 7 registrów Free Bass, 22 brzmienia typu Orchestral, Treble Bass Footages: 2, Brzmienia Orchestral: 22: Trumpet, Trombone, Alto Sax, Violin, Jazz Organ, Scat Voice, Acoustic Piano, Acoustic Guitar, itp. Brzmienia Orchestral Bass: 7: Acoustic Bass, Bowed Bass, Fingered Bass, Picked Bass, Fretless Bass, Bariton Tuba, Bariton Tuba+E.Bass PBM (Physical Behavior Modeling) Elektroniczna modulacja akustycznych niuansów na wzór modeli akustycznych (Stopping-reed growl, Closing valve noise, Left button noise, Individual Reed Simulator, Hysteresis treshold, Expression curve, Pressure variant filter, Pressure variant pitch deviation, Switching Reed Sound Wave) Musette Tuning Musette-Micro-Tuning: 16 programów: Off (standardowe nastawienie), Dry, Classic, Mauge, American L/H, North Europe, Germany L/H, Morn L/H, Alpine Italian L/H, French, Scottish Efekty Reverb: 8 typów, Chorus: 8 typów, Delay: 10 typów, Rotary (dla brzmień organowych) Kontrolery panelowe Potencjometry: Volume, Treble/Bass (balans), Reverb, Chorus, Delay, Encoder: Data Edit Przełączniki panelowe Registry Treble: 14+Master+Orchestra, Registry Bass: 7, Przełączniki Nawigacyjne: Up, Down, Menu/Write, Exit/Jump, Inne Przełączniki: Accordion Set Up/Down, Sordina On/Off, Power Inne Wyświetlacz: 48x84 (graficzny z podświetleniem LCD), Nagłośnienie (tylko model FR-7b): 2x25 W RMS (2 głośniki (2x10cm), plus dwa wysokotonowe typu Tweeter), Złącza: słuchawkowe, wyjście liniowe (Stereo), multizłącze dla sterownika FBC-7, baterie, Dostępna kolorystyka: czarny i ciemny-szry Wymiary 506(W)x270(D)405(H) mm Waga FR-7b: 11,7 kg, FR-5: 9,2 kg Akcesoria Sterownik FBC-7 (5 programowalnych przełączników nożnych, wyjścia Audio, MIDI, Expression Pedal, Multizłącze, funkcje zasilacza i ładowarki akumulatorów), Instrukcja Obsługi Opcje Pokrowiec transportowy (materiałowy, zabezpieczony gąbką) na akordeon i sterownik FBC-7, baterie akumulatorowe (Ni-Mh).

[img:1]

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Roland Polska Sp. z o.o.

adres:
ul. Kąty Grodziskie 16B 03-289 Warszawa

Sklepy muzyczne > Roland rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz