

Oto 4 nowe kostki gitarowe od Universal Audio
Gitarzyści, wielbiciele efektów podłogowych spod szyldu Universal Audio, z pewnością ucieszą się na wieść o tym, że do i tak niezmiernie bogatej już oferty tegoż producenta wjechały cztery nowe „kostki”. Ich nazwy mówią same za siebie – 1176 Studio Compressor, Evermore Studio Reverb, Heavenly Plate Reverb oraz Orion Tape Echo. Wszystkie stanowią współczesne inkarnacje klasycznych procesorów sprzed lat.
1176 Studio Compressor
Pierwszy z wymienionych, 1176 Studio Compressor, jak nietrudno się domyślić, emuluje działanie słynnego kompresora 1176LN, a właściwie – zgodnie z oryginalną nomenklaturą – wzmacniacza ograniczającego, czyli Limiting Amplifier. Mamy tu pięć pokręteł do regulacji standardowych parametrów – poziomu sygnału wejściowego i wyjściowego, czasów ataku i powrotu oraz współczynnika kompresji. Trójpozycyjny przełącznik pozwala na wybór jednego z trzech trybów pracy: Single, Dual lub Sustain, zapewniając tym samym możliwość uzyskania rozmaitych efektów. Z kolei dodatkowy tryb „ all buttons in”, z którego 1176LN zasłynął, spodoba się tym, którzy szukają bardziej agresywnej kompresji. 1176 Studio Compressor oferuje też możliwość przetwarzania równoległego.
Evermore Studio Reverb
Kolejne dwie kostki to procesory pogłosowe. Evermore Studio Reverb emuluje pracę cyfrowych procesorów z końca lat 70. i generuje klasycznie brzmiący, ziarnisty pogłos. Programy Room, Small Hall i Large Hall można wybierać za pomocą trójpozycyjnego przełącznika i szlifować przy użyciu regulatorów szybkości zanikania w trzech pasmach częstotliwości. Pokrętło Mod formuje ogólny charakter efektu, zaś jego intensywność reguluje się za pomocą potencjometru Mix.
Heavenly Plate Reverb
Drugi procesor pogłosowy w tym zestawieniu, Heavenly Plate Reverb, emuluje efekt pogłosu płytowego, a więc uzyskiwanego metodą mechaniczną. Do dyspozycji użytkownika oddaje trzy warianty brzmieniowe, modelowane w oparciu o charakterystyki urządzeń pracujących w The Plant Studio. Są to Vintage Bright, Vintage Dark oraz Modern Full Plate, wybierane przełącznikiem A/B/C. Cyzelowania efektu można dokonać przy użyciu pokręteł Decay (zanikanie), Mix (proporcje z sygnałem czystym), Pre Delay (opóźnienie wstępne), EQ (korekcja) i Mod (charakter brzmieniowy). Heavenly Plate Reverb, podobnie jak Evermore, wyposażony jest w obwód rzeczywistego obejścia efektu (bypass).
Orion Tape Echo
I wreszcie Orion Tape Echo, czyli procesor emulujący echo taśmowe. Punktem wyjścia był tu model Maestro Echoplex EP-III. Charakter brzmieniowy kształtują m.in. opcje „postarzania” wirtualnej taśmy, Mint, Worn oraz Old, a także regulator Wonk, który pozwala wprowadzić modulację odbić echa. Emulację oryginalnego przedwzmacniacza można włączyć lub wyłączyć, a cały efekt obejść obwodem bypass, jak w pozostałych omówionych tu procesorach.
Wszystkie cztery kostki zasilane są napięciem 9 VDC z zewnętrznego zasilacza.
![[img:4]](/img/artykuly/zdjecia/universal-audio-orion-org.webp)