13 listopada 2019 12:00
Robert Słucki INFOGITARA.PL

RELACJA: Tommy Emmanuel - Poland Tour 2019 w gdańskiej Filharmonii Bałtyckiej

Tommy Emmanuel to człowiek, który rozwinął stylistykę popularnie nazwaną FINGERSTYLE i wzbogaca ją z roku na rok, z płyty na płytę, z koncertu na koncert. Mówi się o nim: muzyk kompletny, muzyk muzyków, człowiek-orkiestra, gitara w jego rękach przestaje być zwykłą gitarą, itd.

Pod tym może podpisać się wiele osób, szczególnie Ci, którzy doświadczyli jego show na żywo. Dziś gra setki wyprzedanych koncertów każdego roku na całym świecie. Do każdego koncertu jest perfekcyjnie przygotowany, słyszy to jego publiczność i jestem przekonany, że jest mu za to wdzięczna. Ogromna dawka humoru i wielka dawka energii scenicznej stają się ogromnym przeżyciem, powodując, że uczestnictwo w takim show staje się smakiem, jaki zapada w pamięci do końca życia. Wielokrotnie bisy przedłużają koncert o kolejne minuty. Tak jest na koncertach Emmanuela.

 

[img:1]

[img:3]

 

Jest przyjętą zasadą, że podczas trasy koncertowej przed głównym koncertem Tommy’ego występuje gość specjalny. W poprzednim Tour w roku 2017 wystąpił nasz polski gitarzysta Janek Penz. W obecnym roku jest to amerykańska gitarzystka i wokalistka Christie Lenée, która od 2012 roku wydała już pięć płyt i cztery single. Zdobyła w 2017 roku tytuł International Fingerstyle Guitar Champion. Występowała już z Tommym Emmanuel’em, Andy McKee, Amy Ray’em z Indigo Girls i Stanley’em Jordan’em. Teraz to jej pierwsza trasa po Europie zapowiadająca około piętnaście koncertów łącznie w: Polsce, Niemczech, Austrii i Czechach.

 

[img:2]

[img:4]

 

Christie wprowadza nas w świat swojej muzyki instrumentalnej, folkowej i popowej. Mocne i pewne wejście basu zaznaczające puls, charakterystyczny dla techniki fingerstyle oraz śpiewna melodia przeplatają się. Bogactwem elektów przestrzennych Lenée mocno wypełniła salę koncertową. Operuje sporym kolorytem barw i widać w jej grze potencjał jakim chciała podzielić się z publicznością.

To co mnie zaciekawiło w jej stylu gry to operowanie techniką charakterystyczną dla gitary klasycznej, mam na myśli tremolo. Było ono często słyszalne. A przeplatanie tej techniki z tappingiem, często oburęcznym i wręcz burdonowym basem, pojawiającym się w pulsie dało efekt koloru jakiego nie słyszałem wcześniej. Praca nogami była imponująca, z jednej strony tamburyn na nodze, a z drugiej pedalboard z efektami przestrzennymi i looperem oraz perkusyjny stomp box. Przy tym wszystkim artystka śpiewała lub też improwizowała na gitarze nagrany na żywo fragment. Mam do tego duży szacunek i zasługuje to na aplauz.

Zagrała cztery własne kompozycje, m.in. utwór, który zaprezentowała na wygranym przez siebie festiwalu.

 

Christie Lenée - Song for Michael Pukac

 

Zapowiedziany Tommy rozpoczął koncert utworem „Mombasa” z płyty ONLY i już od 19 lat ten utwór towarzyszy mu na scenie. Usłyszeliśmy wiele starszych kompozycji zagranych osobno, a niektóre zmiksowane ze sobą w bardzo ciekawy i zaskakujący sposób. Drivetime, Lady Madonna, Classical Gas, It’s Never Too Late to tylko niektóre z nich. Zaskoczyłem się innym wykonaniem coveru The Beatles - Michelle. Pozostał on zagrany w konwencji podobnej jaki znam z nagrań, czyli grany na dźwiękach harmonicznych (flażoletach) lecz jeszcze bardziej oszczędnie, a przez to czytelniej w odbiorze. Może to wrażenie związane z bezpośrednim odbiorem? Bardzo wysublimowane wykonanie, którego nie słyszałem na żywo.
To ciekawe, że mimo braku tak szalonych popisowych utworów typu Guitar Boogie „ciśnienie” i „temperatura” były jak przestało na artystę tej klasy - wysokie!!!

Nie zabrakło owacji na początku, w środku i oczywiście na końcu. Takie elementy zaskoczenia, jak zabawa ze światłem przy okazji uderzanie miotełką o mikrofon, gitarę lub... to co było blisko - bardzo rozluźniają publikę. A już wydawało się, że Tommy ponownie zagra utwór Mombasa, a tu koniec perkusyjnej zabawy. Na takie gry ze odbiorcami może sobie pozwolić tylko wyrafinowany artysta, świadomy tego, że przekazując emocje przez swoją muzykę potrafi zwrotnie otrzymać energetyczną odpowiedź od słuchaczy. Było to obecne na koncercie w wielu miejscach. Darzę za to Emmanuela wielkim szacunkiem.

 

[img:5]

[img:6]

 

Podsumowanie

Wiemy czego się spodziewać po koncercie tak znanego i za każdym razem świetnie przygotowanego artysty, jak Tommy Emmanuel. Ciekawe kompozycje w odświeżonych aranżach, humor, energia od pierwszego do ostatniego dźwięku i to, że gra dla publiczności całym sobą - to wielka osobowość i nie każdego muzyka na to stać. Wartością dodaną jest też to, że lubi on współpracować z innymi i wspiera wielu artystów, którzy pojawili się na jego drodze.

To moje kolejne spotkanie z Tommym Emmanuelem i nie ostatnie.

 

[img:7]

[img:8]

 

Akustyczne Gitary
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz