
Największa i najnowsza instalacja stała w Norwegii
Fosnavåg Cultural Centre szczyci się najnowszą i największą instalacją stałą Meyer Sound w Norwegii.
Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym, obejmującym nagłośnienie koncertowe i kinowe oraz aktywny system akustyczny Constellation, kompleks stał się miejscem, w którym odbywają się imprezy artystyczne i rozrywkowe najwyższej rangi.
Kwestią, na której skupił się Komitet Technologiczny, projektując salę koncertową Fosnavåg Konserthus z 490 miejscami siedzącymi, była uniwersalność obiektu.
Chcieliśmy stworzyć doskonałe miejsce dla muzyki akustycznej i równie doskonałe dla występów z użyciem nagłośnienia, jednak konwencjonalne rozwiązania akustyczne nie pozwoliłyby pogodzić obu tych światów
Bjørn Holum, Event Manager w gminie Herøy i Przewodniczący Komitetu Technologicznego
Holum jest zafascynowany systemem Constallation już od czasu pierwszego spotkania z nim, które miało miejsce w sali koncertowej Nordea w Estonii (dawniej Nokia Concert Hall).
Kiedy po raz pierwszy wszedłem do sali, pomyślałem:
To miejsce już samo w sobie ma całkiem niezłą akustykę, po co więc im tutaj cyfrowa instalacja? Jednak potem, gdy wyłączono Constellation, byłem po prostu oszołomiony
System Constellation w Fosnavåg bazuje na platformie cyfrowej D-Mitri, która realizuje opatentowane algorytmy akustyczne VRAS, a akustyka otoczenia jest badana przez 34 miniaturowe mikrofony pojemnościowe.
Wczesne odbicia i pogłos są generowane przez 19 głośników instalacyjnych Stella-4C, 40 UP-4XP, 20 UPJunior-XP Vario, 32 głośniki surroundowe HMS-10, a oprócz tego 10 głośników MM10-XP i cztery subwoofery UMS-1XP. Całość nagłośnienia podzielona została na dwie strefy, co pozwoliło stworzyć optymalne warunki akustyczne na widowni i wirtualną muszlę koncertową wokół sceny.
W połączeniu z Constellation pracuje system nagłośnieniowy złożony z dwóch gron po 11 modułów MINA w każdym plus cztery zestawy subniskotonowe 1100-LFC. Cztery głośniki Vario UPJunior pełnią rolę frontfillu, a zarządzeniem i optymalizacją systemu zajmuje się procesor Galileo 616.
Używamy systemu Constellation we wszystkich naszych imprezach, od koncertów symfonicznych, po koncerty z użyciem systemu PA, z wielkim powodzeniem. Program otwarcia obejmował m.in. Koncert fortepianowy nr 5 Beethovena w wykonaniu Leif Ove Andsnesa z Orkiestrą Radia Norweskiego i system Constellation pozwolił nagłośnić zarówno fortepian, jak i orkiestrę na tyle skutecznie, że nawet w ostatnim rzędzie widowni można było wyraźnie usłyszeć wszystkie detale.
Sala koncertowa wyposażona jest także w kinowy system nagłośnieniowy Meyer Sound, zbudowany z użyciem trzech głośników Acheron 100 i tyluż Acheron LF.
Korzystając z algorytmów D-Mitri i Galileo, a także współtworzących system Constellation głośników HMS-10 oraz 1100-LFC, salę koncertową można bezzwłocznie przekonfigurować do pracy w trybie kinowym.
Projekt całej instalacji przygotował Tom Sæthre z Bright Norway AS. Systemy audio zostały dostarczone i zainstalowane przez Lillehammer Installation Branch, oddział tego samego przedsiębiorstwa, zaś ogólny nadzór sprawował Børre Linberg.
Projekt akustyczny z kolei to dzieło firmy Brekke & Strand Akustikk AS z Oslo.
W tym samym kompleksie znajduje się kino z 90 miejscami, wyposażone w system Dolby Atmos z trzema głośnikami zaekranowymi Meyer Sound Acheron 80, czterema kinowymi subwooferami wysokiej mocy X-800C oraz dwoma X-400C. Dźwięk przestrzenny odtwarzany jest przez cztery głośniki HMS-10 i 30 głośników HMS-5. Systemem zarządzają procesory Galileo 616 i Galileo 408.
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:
Pon - Pt: 09.00 - 17.00