17 października 2006 14:00
Info TOMMEX TOMMEX tel: +48 (22) 853 58 02 www.tommex.pl

Dynacord - sprawdzona niemiecka solidność

Mamy rok 1945. Europa zaczyna otrząsać się z wojennego koszmaru, a wraz z nią także Niemcy do normalnego życia.

We wrześniu 1945 roku inżynier Werner Pinternagel zakłada w małej bawarskiej miejscowości (Pilstig) warsztat zajmujący się techniką transmisji radiowej. Rodzinna firma zostaje zarejestrowana pod nazwą „Feinmechanik und Funktechnik”, a jej działalność ograniczona jest początkowo jedynie do naprawy starych odbiorników radiowych. Z czasem przystąpiono także do konstruowania własnych odbiorników radiowych, ale sferę zainteresowań właściciela zdominowały ostatecznie wzmacniacze.

W 1947 roku Pinternagel przenosi firmę do Landau i nadaje jej nazwę „Funktechnik und Geratebau Ing.”. Aby móc poszerzyć zakres działalności, zatrudnia czterech nowych pracowników i przystępuje do konstruowania wzmacniaczy. Pierwsze produkty nie miały ściśle sprecyzowanego przeznaczenia. Były to urządzenia uniwersalne – dostosowane do współpracy z mikrofonami o wysokiej impedancji, odbiornikami radiowymi oraz krystalicznymi wkładkami gramofonowymi. Z czasem zaczęto koncentrować uwagę na opracowaniu wzmacniacza z przeznaczeniem dla kinoteatrów. Pochodzący z tych czasów model KI oferował całe 25 W mocy wyjściowej.

Dynacord jako nazwa handlowa

Produkty firmy Funktechnik und Geratebau Ing. sprzedawane były pod nazwą Dynaphon. Dynacord jako nazwa handlowa pojawiła się już w 1948 roku. Była ona wynikiem zmiany nazwy firmy na „Dynacord Ing. W. Pinternagel”. Słowo „dynacord” utworzono w wyniku kombinacji dwóch wyrazów: „dyna…” (od dynamika) oraz „…cord” (oznaczającego tworzenie połączenia z muzyką). Rok 1948 stał się przełomowym rokiem w dziejach firmy – od tego właśnie roku systematycznie wzrasta liczba odbiorców produkowanych przez firmę urządzeń. Po raz kolejny rozszerzona została oferta produktów, tym razem o wzmacniacze do instrumentów. Wiele z nich cieszyło się niesłabnącą popularnością przez następnych 10-15 lat.

Gdy w 1950 roku w Dusseldorfie zorganizowano pierwszą od zakończenia wojny wystawę, Dynacord był już jednym z poważnych producentów. Po tej wystawie zainteresowanie nowatorskimi – jak na tamte czasy – projektami wzrosło jeszcze bardziej. Posypały się liczne zamówienia i już w 1953 roku przystąpiono do realizacji pierwszych kontraktów eksportowych.

Konstrukcje z tamtych lat mają niewiele wspólnego z dzisiejszymi produktami: KV6 (6 W), KV12 (całe 15 W) – moce te są śmieszne w porównaniu z dzisiejszymi możliwościami sprzętu. Były to jednak – o czym wcześniej powiedziałem – jak na owe czasy bardzo nowoczesne urządzenia. Popularność marki Dynacord rosła również poza granicami Niemiec. Najlepszy okres miał jednak dopiero nastąpić. Wraz ze wzrostem popytu na produkowany sprzęt powstała potrzeba zatrudnienia coraz większej ilości pracowników, a tym samym rozbudowy zakładu. Z tego powodu firma zostaje przeniesiona do Straubing (Bawaria) – miasta, które do dziś jest jej siedzibą.

Kolejne lata owocują wprowadzeniem na rynek nowych produktów. W 1959 opuszcza fabrykę Echocord – niezrównanej jakości efekt (echo/pogłos). Lata 60. przynoszą kolejne entuzjastycznie odbierane produkty: Emitent I i II – miksery ze wzmacniaczem o mocy 40 W (1962), wzmacniacz instrumentalny Bassking (1963), Echocord-Mini – produkowany był do 1980 roku. Po nich przyszły kolejne – Gigant II i III, instrumentalny Favorit II o zawrotnej mocy 110 W. Był jeszcze Echocord-Super, a także cała gama rozmaitych zestawów głośnikowych (S100, DT85, Mosquito, itd.).

Edukacja

Dynacord jako pierwszy dostrzegł sens prowadzenia masowej edukacji. W roku 1962 nakładem firmy ukazuje się broszura zatytułowana „Ein Weltbegriff von Guten Ton”, w której została wyjaśniona m.in. istota uzyskania poprawnego brzmienia. Firma zwróciła się do artystów, by z pozycji ekspertów posiadających odpowiednią wiedzę i doświadczenie wypowiedzieli się w dziedzinie wykorzystania do tego celu specjalistycznej elektroniki. W broszurze proponowano także odpowiedni sprzęt wspomagający i urozmaicający brzmienie. Nie były to propozycje w rodzaju dzisiejszych chwytów reklamowych – Dynacord, będący prekursorem na rynku, miał w tej dziedzinie faktycznie poważne osiągnięcia. Ze sprzętu i doświadczenia firmy korzystają między innymi tacy artyści jak Tom Jones, James Last i jego orkiestra, Freddy Quinn, Charles Aznavour oraz wielu innych, których nazwiska elektryzują ówczesną publiczność.

W międzyczasie Dynacord jest uczestnikiem licznych wystaw, podczas których sypią się obficie nagrody i medale honorujące kolejne udane produkty konstruowane z wykorzystaniem technologii cyfrowej. Z okresu tego pochodzą między innymi: DRS78 (stereo reverb) i DRP20 (32-bitowy procesor), a także ADD One (elektroniczny zestaw perkusyjny) pracujący do dziś w wielu studiach nagraniowych na świecie.

Na przestrzeni kolejnych dekad zmieniał się kilkakrotnie status firmy – od maleńkiej rodzinnej manufaktury poprzez spółkę kilku właścicieli, aż wreszcie w 1990 roku firma stała się częścią Mark IV Industries GmbH, w wyniku dalszych przekształceń w 1997 roku przemienioną w EVI AUDIO Audio GmbH. Pomimo opisanych zmian, produkty opuszczające fabrykę w Straubing sprzedawane są niezmiennie pod nazwą Dynacord w ponad 120 krajach. Lata 90. to także okres, który zapoczątkował erę systemów koncertowych firmy konkurujących z dużym powodzeniem z flagowymi produktami konkurencji.

Rok 1998 przynosi kolejną zmianę. Dochodzi do połączenia sił EVI Audio i amerykańskiego Telex Communications. Tworzy się korporacja, której filary tworzą (oprócz marki Dynacord) tak znakomite marki branży muzycznej jak: Midas, Klark Teknik czy Elektro-Voice. Tyle na temat historii...

Polski wątek

W historię firmy wpleciony jest również polski wątek. Dynacord oficjalnie zaistniał w naszym kraju w 1974 roku. Stanął wtedy obok innych firm do ogłoszonego przez Ministerstwo Kultury i Sztuki międzynarodowego przetargu. Konkurentami Dynacorda byli: HH, PEAVEY oraz JBL. Dynacord wygrał przetarg i stał się Generalnym Dostawcą sprzętu nagłośnieniowego dla wszystkich jednostek podległych MKiSz.

W sprzęt dostarczany przez firmę w latach 1974 – 1991, zaopatrywały się: domy kultury, teatry, obydwa eksportowe zespoły – Mazowsze i Śląsk, zespoły artystyczne WP oraz oddziały przedsiębiorstwa „Estrada”. Sprzęt dostarczony w tamtym okresie w znacznej części funkcjonuje w wielu miejscach do dnia dzisiejszego.

Dzięki kontaktom uzyskanym w Polsce, Dynacord trafił aż do Związku Radzieckiego, gdzie wygrał przetarg na wykonanie wszystkich instalacji elektroakustycznych na potrzeby Igrzysk Olimpijskich w Moskwie (rok 1980).

Od 1977 roku rozpoczęła w Polsce działalność firma DYNACORD-SERVICE prowadzona przez J. Tomasza Żebrowskiego, zapewniając pełną obsługę użytkownikom sprzętu, a od roku 1992 działa w Polsce także Generalny Importer sprzętu Dynacord, którym jest firma TOMMEX.

Oprócz mobilnego sprzętu estradowego, powstało w kraju szereg instalacji stacjonarnych z zastosowaniem sprzętu Dynacord. Najpoważniejsze z nich to: Hala Ludowa we Wrocławiu, lotnisko Okęcie, hotel Westin i Teatr Narodowy w Warszawie.

Czym jest Dynacord obecnie?

Dynacord to przede wszystkim marka, która zapadła w pamięci wielu znakomitych artystów jako synonim solidnie wykonanego, niezawodnego sprzętu o bardzo dobrym brzmieniu.

Dynacord to wieloletnia tradycja oparta na bogatym doświadczeniu i wiedzy wykorzystywanych w fabryce w Straubing, prowadzącej produkcję opartą na rodzimej myśli technicznej, projektach własnych inżynierów-konstruktorów, którzy w umiejętny sposób łączą korzyści płynące z bogatego doświadczenia zgromadzonego przez ich poprzedników z własnymi, bardzo nowatorskimi rozwiązaniami.

Cała produkcja nosząca logo Dynacord – od projektu do finalnego produktu – powstaje w właśnie tu – w Straubing. Tak jak to się odbywało na początku – w fabryce wykonywane są narzędzia (np. wykrojniki do pras), dzięki czemu możliwy jest powrót nawet do tych modeli, których produkcji dawno zaprzestano. Dynacord korzysta oczywiście z pomocy kooperantów (dostawcy części elektronicznych), ale wszystkie podzespoły, obudowy kolumn głośnikowych oraz transformatory zasilaczy do końcówek mocy, projektowane i wykonywane są we własnym zakresie. Do wykonania transformatorów przykłada się tu szczególną wagę, gdyż są one wyposażane w specjalny czujnik umożliwiający stałą kontrolę pracy transformatora. Fabryka posiada jedną z najnowocześniejszych w branży elektronicznej linię produkcyjną, a cały proces technologiczny dostosowany jest do rygorystycznych zaleceń Dyrektywy ROHS (m.in. przepisów regulujących zawartość substancji niebezpiecznych w sprzęcie elektronicznym).

I jeszcze mała ciekawostka. Otóż, fabryka w Straubing to nie tylko Dynacord. W ramach korporacji właśnie w Straubing produkowane są konsolety Midas Venice, a także elektronika nosząca nazwę Electro-Voice.

Z racji wykorzystania zaawansowanych technologii, przestrzegania wielu rygorystycznych norm oraz prowadzeniu kilkupoziomowej, drobiazgowej kontroli jakości opuszczające fabrykę produkty plasują się na najwyższym poziomie.

Kontynuując rozpoczętą w latach 60. tradycję, Dynacord systematycznie organizuje pokazy nowych produktów kierowane do regionalnych dystrybutorów, a także szkolenia specjalistyczne dla użytkowników produkowanych systemów.
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz