AKAI MINIAK
STWÓRZ SWOJE BRZMIENIE
AKAI MINIAK jest potężnym polifonicznym syntezatorem (mimo małych gabarytów) przeznaczonym dla producentów muzycznych do studia i dla muzyków na scenę. Posiada sekwencer krokowy, maszynę perkusyjną z sekwencerem rytmu, arpeggiator, czterdziestopasmowy vocoder, efekty stereo, i wirtualny analogowy silnik syntezy zaprojektowany wspólnie ze światowej klasy inżynierami z firmy Alesis.
MINIAK posiada osiem sekcji [multi–timbral]. Każda z nich współpracuje z trzema oscylatorami. Użytkownik może kreować bardzo interesujące i unikalne brzmienia za pomocą banku ponad 600 brzmień i zapisywać je w pamięci (1000 presetów). Syntezator ma również dwa filtry [multi-mode], trzy obwiednie, dwa generatory LFO i efekty stereo.
CO MAMY W ŚRODKU
Dźwięki MINIAKa powstają za pomocą wewnętrznych oscylatorów, filtrów i obwiedni.MINIAK posiada ponad 600 presetów klasycznych analogowych, soczystych i syntetycznych brzmień przejrzyście skatalogowanych. Surowy dźwięk generowany przez oscylatory kierowany jest do filtrów, które z kolei przesyłają sygnał do wzmacniaczy. Dzięki takiemu rozwiązaniu można kreować brzmienie w kilku punktach, dodawać modulację i efekty tworząc przez to swoją własną paletę niepowtarzalnych barw.
GENEROWANIE DŹWIĘKU
Oscylatory w MINIAKu wytwarzają fale o różnych kształtach tworząc różne struktury harmoniczne, które nasze uszy odbierają jako odmienne barwy dźwięków.
Poniżej przedstawiamy różne rodzaje fal jakie generuje MINIAK:
- Sine – gładki, łagodny dźwięk
- Triangle – pełniejszy od fali sine
- Sawtooth – ostry charakter
- Pulse – dźwięk bogaty harmonicznie.
Począwszy od pełnego, tłustego brzmienia kończąc na ostrym, impulsowym. Oscylatory MINIAKa mogą wywołać cały przebieg pomiędzy tymi falami.
Poprzez wejście do MINIAKa można podłączyć np. zewnętrzne syntezatory czy gitary i filtrować je bądź dodawać do nich efekty. (Gniazda w MINIAKu obsługują zarówno symetryczne jak i niesymetryczne wtyki).Wyjścia z oscylatorów, generator szumów, ring modulator i wejścia [external inputs] są skierowane do wirtualnego pre mixera [pre-filter mix]. Od tego momentu sygnał można przetwarzać filtrami i określić poziom, a także balans sygnału jaki mają otrzymać filtry 1 i 2.
FILTRY
Oscylatory wytwarzają bardzo surowe brzmienia. Aby nadać kształt i dostroić brzmienie należy użyć filtrów, które pozwalają na tłumienie pewnych częstotliwości harmonicznych i innych wzbudzających się. Filtry mają ogromny wpływ na sygnał i brzmienie. Każdy z „głosów” MINIAKa zawiera dwa filtry i każdy z nich może posiadać inny charakter: Bypass, Low Pass: ob 2-pole, tb 3-pole, mg 4-pole, rp 4-pole, jp 4-pole, al 8-pole; Band Pass: ob 2-pole, al 6-pole, octave dual, band limit; High Pass: ob 2-pole, op 4-pole; trzy formanty wokalowe, cztery filtry Comb, Phase Warp, Frequency, Resonance, Key Tracking, Anvelope Amount, Offset, and Absolute.Sygnał po zastosowaniu filtrów kierowany jest do post – filter mix, gdzie można określić natężenie i umiejscowienie sygnału w panoramie.
EFEKTY NA WYJŚCIU
Na wyjściu MINIAK pozwala dodać do sygnału różne efekty oraz kompresję, distortion lub inne efekty wpływające na dynamikę i charakter dźwięku. W MINIAKu można utworzyć do dwunastu schematów modulacyjnych [mod routes]. Każdy z nich łączy się wirtualnie pomiędzy fizycznymi lub wewnętrznymi generatorami źródłowymi i niektórymi parametrami programowymi. Upraszczając: Schemat modulacyjny MINIAKa pozwala na automatyczną zmianę wybranego parametru podczas trwania danego dźwięku.
LFO
Każdy z głosów MINIAKa zawiera dwa generatory wolnych przebiegów [LFO].Każdy z nich posiada tempo, głębokość, kształt i synchronizację tempa. LFO MINIAKa może zsynchronizować się z wewnętrznym zegarem lub z dowolnym zewnętrznym źródłem poprzez port midi.
OBWIEDNIE
Moduł Envelopes generuje trzy obwiednie ADSR (Attack, Decay, Sustain, Release). Amp Envelope (z przeznaczeniem do głośności), Filter Envelope (zakres częstotliwości) i Pitch/Modulation Envelope (z przeznaczeniem do wysokości dźwięku). Połączone są z każdym głosem MINIAKa.
- Regulacja Attack ustala czas ataku obwiedni dźwięku.
- Regulacja Decay ustala stałą czasu przytrzymania obwiedni.
- Regulacja Sustain ustala amplitudę wybrzmienia obwiedni.
- Regulacja Release ustala stałą czasu wybrzmienia końcowego obwiedni.
SEKWENCER
MINIAK posiada sekwencer i arpeggiator o dużych możliwościach. Zarówno przebiegi Arpeggiatora jak i Sekwencera generowane są w odniesieniu do aktualnie naciśniętych klawiszy i pozwalają na swobodne programowanie, co z kolei zapewnia szerokie możliwości brzmieniowe. MINIAK wyposażony jest w sekwencer krokowy z samplerów AKAI MPC słynących z niepowtarzalnego „feelingu”. Zawiera również maszynę perkusyjną z bankiem próbek bębnów.
EFEKTY
MINIAK posiada komplet efektów stereo:
- Chorus,
- Feedback,
- Theta Flanger (Phaser+Flanger),
- Thru Zero Flanger,
- Super Phazer,
- Noth Frequency,
- String Phaser, 4
- 0-Band Vocoder,
- Analysis Gain,
- Sibilance Boost,
- Band Shift,
- Synthesis Input,
- Analysis Signal In,
- Analysis Mix,
- sześć typów Delay-a,
- trzy typy Reverbu.
MINIAK jest w pełni profesjonalnym instrumentem, bardzo łatwym w obsłudze i bardzo inspirującym. Wystarczy poruszyć kilkoma gałkami, aby z MINIAKa wydobył się naprawdę „gruby” analogowy dźwięk.
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
- 8 głosów, każdy z trzema oscylatorami
- 8 części [multi – timbral] z efektami stereo i 40 – pasmowym vocoderem
- dwa filtry [multi-mode], trzy generatory obwiedni, dwa LFO
- dynamiczny, działający w czasie rzeczywistym sekwencer krokowy, arpeggiator i maszyna perkusyjna
- efekty reverb i delay na wyjściu
- analogowe wyjścia i wejścia, symetryczne, przetworniki 24 bity
- 37-klawiszowa pół-ważoną klawiatura czuła na siłę dotyku.
- ponad 600 presetów z różnymi barwami
- banki brzmień: basy, leady, pady, smyki, brassy, bębny, Fxy i wiele innych.