5 lutego 2008
16:24
Info
MIDI Salon Muzyczny ul. Dębowa 25
08-103 Siedlce
CLAVIA Nord Wave - syntezator
Patrząc na ten syntezator nie można oprzeć się wrażeniu, że mamy do czynienia z typowym syntezatorem analogowym. Nic bardziej prawdziwego – nic bardziej mylnego. Korzystając z 15 letniej wiedzy związanej z konstruowaniem wirtualnych syntezatorów analogowych, Clavia stworzyła syntezator nowej generacji. Nord Wave dostarcza tradycyjnych analogowych brzmień, które współistnieją i współdziałają praktycznie z czymkolwiek zechcemy.
Wprowadzenie w połowie lat 80-tych syntezatorów opartych na odtwarzaniu próbek stworzyło lukę w świecie syntezatorów – lukę, która po dwudziestu latach stała się dużo większa. Ilość głosów i rozmiar pamięci stały się ważniejsze niż samo brzmienie, tak jakby możliwość gry większą ilością „martwych” sampli miała ożywić dźwięk. Nord Wave wypełnia tę lukę, ożywiając cyfrowe próbki poprzez integrację z wirtualnym środowiskiem analogowym. Nie sposób opisać tego słowami. Nord Wave’a trzeba po prostu usłyszeć!
Nord Wave oferuje niespotykanie bogatą paletę barw, która stanowi doskonałą podstawę do tworzenia własnych, niepowtarzalnych brzmień. Wykorzystując dwa oscylatory możemy generować klasyczne fale analogowe [z synchronizacją], syntezę FM, wavetable, jak również szum, fale o różnorodnych kształtach, a skończywszy na odtwarzaniu sampli.
Potrzebny jest bogaty i pełny kwartet smyczkowy? Nie ma problemu – wystarczy wybrać sample. Wysoce rezonująca, przeszywająca solówka? Pewnie – wirtualny analog jest pod ręką. Jednak, dlaczego by nie połączyć tych brzmień – nie tylko zmiksować, ale stworzyć analogowe brzmienie o zawartości składowych harmonicznych kwartetu smyczkowego!?
Dzięki modulacji oscylatorów możliwe jest przeniesienie charakteru jednego brzmienia do innego, na przykład, próbkowanych smyczków do analogowej fali prostokątnej. Dzięki kontrolowaniu ilości modulacji możemy określić zakres działania efektu – od zmiany delikatnej, aż po bardzo drastyczną, gdzie oryginalne brzmienie jest już nie do rozpoznania.
Momentami napotkamy na brzmienia nigdy wcześniej niesłyszane; brzmienia, które będą stanowić znakomite źródło inspiracji i przeniosą grę oraz tworzenie muzyki na całkowicie nowy poziom.
Potraktowanie sampla brzmieniem rezonującego filtra o nachyleniu 24dB tak ożywia brzmienie, że może się to okazać w zupełności satysfakcjonujące. Jednak sample można przetwarzać na dużo więcej sposobów, stosując wszystkie elementy syntezatora analogowego: obwiednie głośności i modulacji, LFO, filtry, jak również efekty.
Ponadto dostępne są wygodne funkcje modyfikacji sampli. Używając alternatywnych punktów odtwarzania próbki, możliwe jest pominięcie fazy narastania i wykorzystanie do modulacji tylko głównej części próbki.
Dwa typy modulacji - modulacja fazowa oraz modulacja częstotliwościowa [FM] - w zależności od kombinacji kształtów fal generowanych przez oba oscylatory pozwalają na uzyskanie różnorodnych charakterystyk brzmienia.
Przy wykorzystaniu modulacji fazowej, analogowa fala trójkątna przejmie większość charakterystyki fali modulującej dostarczając przeźroczyste, syntetyczne brzmienie. Analogowa fala piłokształtna podczas modulacji nadal będzie brzmiała twardo, a fale wavetable znakomicie sprawdzą się w tworzeniu różnorodnych wariacji dźwiękowych.
Modulacja częstotliwościowa ma bardziej radykalny efekt, znacząco zwiększając ilość składowych harmonicznych, w większym stopniu zachowując charakter modulowanej fali.
Dla nas jakość jest ważniejsza od ilości. Znakomite sample to nie większa ilość bajtów, lecz poziom zachowania szczegółów i charakteru brzmienia. Poza produkcją własnych, najwyższej jakości sampli, firma Clavia nawiązała również współpracę z producentami sampli i uzyskała kilka licencji na jedne z najlepszych sampli dostępnych na rynku. Kolekcja obejmuje banki wyprodukowane przez Kirka Huntera, Sonic Reality oraz kompletną bibliotekę brzmień Mellotron.
Na stronie internetowej Clavii dostępna jest duża ilość najwyższej jakości darmowych sampli stworzonych specjalnie dla Nord Wave’a.
Technologia przyjazna użytkownikowi
Dzięki zapisowi próbek w pamięci Flash, sample instrumentu mogą być zamienione na nowe. Wymienić można również brzmienia fabryczne.
Bezstratny algorytm kompresji firmy Clavia pozwala na średnio 2 - 3-krotną kompresję danych. Wszystko dzieje się automatycznie i sprawia, że sample Nord Wave'a są wyjątkowo małych rozmiarów. To pozwala na ich szybkie ściągnięcie ze strony, przesyłanie czy zabieranie ze sobą bez potrzeby zapełniania dysku twardego w laptopie.
Zastosowanie pamięci Flash oznacza również nieprzerwany i natychmiastowy dostęp do sampli. Nie ma potrzeby ich zgrywania na dysk twardy czy inny nośnik przed wyłączeniem urządzenia. Po włączeniu instrumentu, jedno przekręcenie pokrętła wystarczy, aby uzyskać bezpośredni dostęp do wszystkich sampli.
Wykorzystanie własnych sampli
Nord Wave umożliwia wykorzystanie w wirtualnym środowisku analogowym dowolnego nagrania dźwiękowego jako źródło oscylatora! Wystarczy za pomocą programu Nord Wave Manager zaimportować plik WAV, przypisać go do klawiatury, przesłać przez USB i dźwięk jest gotowy do użycia!
Nord Wave Manager dla systemów OS X oraz Microsoft Windows pozwala na zapisywanie i reorganizację brzmień/sampli, przesyłanie plików oraz przypisywanie sampli do klawiatury. Program zawiera wiele funkcji pozwalających przyspieszyć zazwyczaj monotonne czynności związane z organizacją i dopasowaniem pojedynczych sampli, takich jak automapowanie, makra dopasowania głośności, funkcja wykrywania punktów początkowych, końcowych, jak również miejsc zapętlenia sampli. Jeśli mamy pojedynczy plik WAV z zapisem każdej nuty w skali chromatycznej [lub w innej], przygotowanie kompletnego brzmienia zajmie zaledwie kilka sekund!
NWM udostępnia narzędzia wizualne, dzięki którym wszelkie czynności wykonuje się szybko i w prosty sposób. NWM jest wydajnym narzędziem pozwalającym przenieść własne sample do magicznego świata wirtualnego syntezatora analogowego Nord Wave.
Dwa syntezatory w jednym
Nord Wave pozwala na płynne przełączanie pomiędzy dwoma barwami [Slot A i B], dzięki czemu wybrzmiewające nuty obecnej barwy nie są gwałtownie obcinane przez drugą. Ponadto, poprzez wciśnięcie obu przycisków [Slot A i B], możliwe jest złożenie ze sobą dwóch różnych brzmień, co pozwala uzyskać barwy o niespotykanym brzmieniu.
Sekcja efektów nadaje barwom finalny szlif. Może to być delikatny pogłos, masywny Delay lub potężny przester uzyskany za pomocą emulacji wzmacniacza lampowego.
Dostępnych jest 5 algorytmów pogłosu, od małego pomieszczenia, aż po dużą salę koncertową, natomiast Delay pracuje w trybie mono, jak i stereo oraz udostępnia funkcję nabijania tempa i kontrolę ilości odbić.
Wysokiej jakości filtry rezonansowe są jednym z najważniejszych składników brzmienia. Nord Wave udostępnia 6 różnych typów filtrów - od standardowych filtrów dolno-, górno- i pasmowo-przepustowych po filtr wielopasmowy, grzebieniowy, jak również formantowy. Parametry filtra mogą być modulowane za pomocą obwiedni ADSR, dynamiki, generatorów LFO czy obwiedni modulacji. Dzięki funkcji morfingu, możliwa jest nawet modulacja modulatorów, pozwalająca uzyskać zaskakujące efekty.
Mellotron, to wynaleziony we wczesnych latach 60-tych protoplasta współczesnych samplerów. Właśnie teraz jego klasyczne brzmienie powraca, jako ekskluzywny dodatek do Nord Wave’a. Patrząc przez pryzmat wpływu, jaki Mellotron wywarł na współczesną muzykę, to jedynie gitara elektryczna jest w stanie go pobić.
Elektryczno-mechaniczny instrument klawiszowy zbudowany w oparciu o taśmy magnetyczne został wynaleziony w 1946 roku przez Harry’ego Chamberlina. Jednak dopiero 16 lat później powstała firma Mellotron, która zaadoptowała tę technologię i wprowadziła instrument na rynek. W czasach, gdy Beatlesi właśnie podpisali swój pierwszy kontrakt, możliwość odtwarzania nagranych wcześniej dźwięków za pomocą instrumentu klawiszowego stanowiła wielki przełom na ówczesnym rynku muzycznym.
Nord Wave fabrycznie wyposażony jest we wszystkie 68 instrumentów z modeli Mk I, Mk II, M300 i M400. Dzięki próbkowaniu dźwięków za pomocą nowych taśm oraz nowych instrumentów zbudowanych na oryginalnych częściach, Nord Wave niezwykle wiernie odtwarza brzmienia Mellotronu wraz z charakterystycznym dla pierwowzoru szumem i syczeniem.
Funkcja „Morph”
Unikatowa dla Clavii funkcja „Morph” umożliwia zmianę w czasie rzeczywistym praktycznie każdego parametru dźwięku za pomocą koła modulacji, kontrolera nożnego, dynamiki czy wysokości nuty. Na przykład, przy mocniejszym uderzeniu w klawiaturę, filtr może się bardziej otwierać; koło modulacji może wpływać na zmianę kształtu obwiedni głośności, od powolnego narastania po krótki atak z jednoczesnym zwiększaniem rezonansu filtra. Możliwe jest jednoczesne zastosowanie kilku ustawień funkcji "Morph", co pozwoli na znaczące modulowanie brzemienia podczas grania na żywo.
Dostępne są złożone konfiguracje morfingu, jednak ich programowanie jest nadzwyczaj proste i intuicyjne – wystarczy przytrzymać wciśnięty przycisk odpowiadający danemu kontrolerowi i przekręcić dowolnie wybraną gałką, która ma być przypisana do kontrolera. Sterowanie kontrolerami podczas gry będzie wpływać na płynną zmianę wartości parametrów zgodnie z zaprogramowanymi ustawieniami.
Funkcja „Chord”
Unikalna funkcja pamięci akordów pozwala dodać dowolną ilość interwałów do dźwięków wyzwalanych z klawiatury. Można dodać pojedynczą kwintę dającą klasyczny efekt syntezatorowy, masywny akord czy też pokaźną liczbę dowolnych nut – decyzja należy do Ciebie! Wystarczy przytrzymać naciśnięty przycisk Chord i zagrać interwały na klawiaturze. Po zwolnieniu przycisku Chord, interwały zostaną dodane do każdej zagranej nuty.
Kontroler Pitch Stick
Opatentowany drewniany drążek Pitch Stick umożliwia kontrolowanie wysokości dźwięku i efektu wibrato w sposób podobny, jak gitarzysta kontroluje swoją gitarę. Dzięki płynnemu zakresowi działania bez „martwych miejsc”, zagranie bardzo subtelnego wibrato jest równie proste, jak radykalne zmiany wysokości dźwięku.
Wszystko na właściwym miejscu
section_9.jpgKontrolery Pitch Stick oraz Modulation jak zawsze umieszczone są w zasięgu lewej ręki, jednak znajdziemy tu również gałka zmiany programu, przyciski zmiany oktawy, funkcji Chord oraz wyboru barw Slot A i B. Dzięki tak ergonomicznemu ustawieniu kontrolerów zmiana ustawień podczas gry jest łatwa i intuicyjna.
Stworzony do gry na żywo
Mając 25 lat doświadczenia w budowaniu instrumentów dla profesjonalnych muzyków, Clavia wie jak ważne jest, by zastosowana technologia była całkowicie przejrzysta. Podczas gry na żywo liczy się kontrola nad brzmieniem, dlatego każdy parametr związany z dźwiękiem posiada swoje pokrętło lub przycisk na panelu czołowym. W Clavii nie znajdziemy żadnego skomplikowanego menu z wieloma podstronami. Wszystko jest na wierzchu i pod ręką. Możesz całkowicie poświęcić się grze i muzycznym wyrażaniu swoich emocji.
Wprowadzenie w połowie lat 80-tych syntezatorów opartych na odtwarzaniu próbek stworzyło lukę w świecie syntezatorów – lukę, która po dwudziestu latach stała się dużo większa. Ilość głosów i rozmiar pamięci stały się ważniejsze niż samo brzmienie, tak jakby możliwość gry większą ilością „martwych” sampli miała ożywić dźwięk. Nord Wave wypełnia tę lukę, ożywiając cyfrowe próbki poprzez integrację z wirtualnym środowiskiem analogowym. Nie sposób opisać tego słowami. Nord Wave’a trzeba po prostu usłyszeć!
Nord Wave oferuje niespotykanie bogatą paletę barw, która stanowi doskonałą podstawę do tworzenia własnych, niepowtarzalnych brzmień. Wykorzystując dwa oscylatory możemy generować klasyczne fale analogowe [z synchronizacją], syntezę FM, wavetable, jak również szum, fale o różnorodnych kształtach, a skończywszy na odtwarzaniu sampli.
Potrzebny jest bogaty i pełny kwartet smyczkowy? Nie ma problemu – wystarczy wybrać sample. Wysoce rezonująca, przeszywająca solówka? Pewnie – wirtualny analog jest pod ręką. Jednak, dlaczego by nie połączyć tych brzmień – nie tylko zmiksować, ale stworzyć analogowe brzmienie o zawartości składowych harmonicznych kwartetu smyczkowego!?
Dzięki modulacji oscylatorów możliwe jest przeniesienie charakteru jednego brzmienia do innego, na przykład, próbkowanych smyczków do analogowej fali prostokątnej. Dzięki kontrolowaniu ilości modulacji możemy określić zakres działania efektu – od zmiany delikatnej, aż po bardzo drastyczną, gdzie oryginalne brzmienie jest już nie do rozpoznania.
Momentami napotkamy na brzmienia nigdy wcześniej niesłyszane; brzmienia, które będą stanowić znakomite źródło inspiracji i przeniosą grę oraz tworzenie muzyki na całkowicie nowy poziom.
Potraktowanie sampla brzmieniem rezonującego filtra o nachyleniu 24dB tak ożywia brzmienie, że może się to okazać w zupełności satysfakcjonujące. Jednak sample można przetwarzać na dużo więcej sposobów, stosując wszystkie elementy syntezatora analogowego: obwiednie głośności i modulacji, LFO, filtry, jak również efekty.
Ponadto dostępne są wygodne funkcje modyfikacji sampli. Używając alternatywnych punktów odtwarzania próbki, możliwe jest pominięcie fazy narastania i wykorzystanie do modulacji tylko głównej części próbki.
Dwa typy modulacji - modulacja fazowa oraz modulacja częstotliwościowa [FM] - w zależności od kombinacji kształtów fal generowanych przez oba oscylatory pozwalają na uzyskanie różnorodnych charakterystyk brzmienia.
Przy wykorzystaniu modulacji fazowej, analogowa fala trójkątna przejmie większość charakterystyki fali modulującej dostarczając przeźroczyste, syntetyczne brzmienie. Analogowa fala piłokształtna podczas modulacji nadal będzie brzmiała twardo, a fale wavetable znakomicie sprawdzą się w tworzeniu różnorodnych wariacji dźwiękowych.
Modulacja częstotliwościowa ma bardziej radykalny efekt, znacząco zwiększając ilość składowych harmonicznych, w większym stopniu zachowując charakter modulowanej fali.
Dla nas jakość jest ważniejsza od ilości. Znakomite sample to nie większa ilość bajtów, lecz poziom zachowania szczegółów i charakteru brzmienia. Poza produkcją własnych, najwyższej jakości sampli, firma Clavia nawiązała również współpracę z producentami sampli i uzyskała kilka licencji na jedne z najlepszych sampli dostępnych na rynku. Kolekcja obejmuje banki wyprodukowane przez Kirka Huntera, Sonic Reality oraz kompletną bibliotekę brzmień Mellotron.
Na stronie internetowej Clavii dostępna jest duża ilość najwyższej jakości darmowych sampli stworzonych specjalnie dla Nord Wave’a.
Technologia przyjazna użytkownikowi
Dzięki zapisowi próbek w pamięci Flash, sample instrumentu mogą być zamienione na nowe. Wymienić można również brzmienia fabryczne.
Bezstratny algorytm kompresji firmy Clavia pozwala na średnio 2 - 3-krotną kompresję danych. Wszystko dzieje się automatycznie i sprawia, że sample Nord Wave'a są wyjątkowo małych rozmiarów. To pozwala na ich szybkie ściągnięcie ze strony, przesyłanie czy zabieranie ze sobą bez potrzeby zapełniania dysku twardego w laptopie.
Zastosowanie pamięci Flash oznacza również nieprzerwany i natychmiastowy dostęp do sampli. Nie ma potrzeby ich zgrywania na dysk twardy czy inny nośnik przed wyłączeniem urządzenia. Po włączeniu instrumentu, jedno przekręcenie pokrętła wystarczy, aby uzyskać bezpośredni dostęp do wszystkich sampli.
Wykorzystanie własnych sampli
Nord Wave umożliwia wykorzystanie w wirtualnym środowisku analogowym dowolnego nagrania dźwiękowego jako źródło oscylatora! Wystarczy za pomocą programu Nord Wave Manager zaimportować plik WAV, przypisać go do klawiatury, przesłać przez USB i dźwięk jest gotowy do użycia!
Nord Wave Manager dla systemów OS X oraz Microsoft Windows pozwala na zapisywanie i reorganizację brzmień/sampli, przesyłanie plików oraz przypisywanie sampli do klawiatury. Program zawiera wiele funkcji pozwalających przyspieszyć zazwyczaj monotonne czynności związane z organizacją i dopasowaniem pojedynczych sampli, takich jak automapowanie, makra dopasowania głośności, funkcja wykrywania punktów początkowych, końcowych, jak również miejsc zapętlenia sampli. Jeśli mamy pojedynczy plik WAV z zapisem każdej nuty w skali chromatycznej [lub w innej], przygotowanie kompletnego brzmienia zajmie zaledwie kilka sekund!
NWM udostępnia narzędzia wizualne, dzięki którym wszelkie czynności wykonuje się szybko i w prosty sposób. NWM jest wydajnym narzędziem pozwalającym przenieść własne sample do magicznego świata wirtualnego syntezatora analogowego Nord Wave.
Dwa syntezatory w jednym
Nord Wave pozwala na płynne przełączanie pomiędzy dwoma barwami [Slot A i B], dzięki czemu wybrzmiewające nuty obecnej barwy nie są gwałtownie obcinane przez drugą. Ponadto, poprzez wciśnięcie obu przycisków [Slot A i B], możliwe jest złożenie ze sobą dwóch różnych brzmień, co pozwala uzyskać barwy o niespotykanym brzmieniu.
Sekcja efektów nadaje barwom finalny szlif. Może to być delikatny pogłos, masywny Delay lub potężny przester uzyskany za pomocą emulacji wzmacniacza lampowego.
Dostępnych jest 5 algorytmów pogłosu, od małego pomieszczenia, aż po dużą salę koncertową, natomiast Delay pracuje w trybie mono, jak i stereo oraz udostępnia funkcję nabijania tempa i kontrolę ilości odbić.
Wysokiej jakości filtry rezonansowe są jednym z najważniejszych składników brzmienia. Nord Wave udostępnia 6 różnych typów filtrów - od standardowych filtrów dolno-, górno- i pasmowo-przepustowych po filtr wielopasmowy, grzebieniowy, jak również formantowy. Parametry filtra mogą być modulowane za pomocą obwiedni ADSR, dynamiki, generatorów LFO czy obwiedni modulacji. Dzięki funkcji morfingu, możliwa jest nawet modulacja modulatorów, pozwalająca uzyskać zaskakujące efekty.
Mellotron, to wynaleziony we wczesnych latach 60-tych protoplasta współczesnych samplerów. Właśnie teraz jego klasyczne brzmienie powraca, jako ekskluzywny dodatek do Nord Wave’a. Patrząc przez pryzmat wpływu, jaki Mellotron wywarł na współczesną muzykę, to jedynie gitara elektryczna jest w stanie go pobić.
Elektryczno-mechaniczny instrument klawiszowy zbudowany w oparciu o taśmy magnetyczne został wynaleziony w 1946 roku przez Harry’ego Chamberlina. Jednak dopiero 16 lat później powstała firma Mellotron, która zaadoptowała tę technologię i wprowadziła instrument na rynek. W czasach, gdy Beatlesi właśnie podpisali swój pierwszy kontrakt, możliwość odtwarzania nagranych wcześniej dźwięków za pomocą instrumentu klawiszowego stanowiła wielki przełom na ówczesnym rynku muzycznym.
Nord Wave fabrycznie wyposażony jest we wszystkie 68 instrumentów z modeli Mk I, Mk II, M300 i M400. Dzięki próbkowaniu dźwięków za pomocą nowych taśm oraz nowych instrumentów zbudowanych na oryginalnych częściach, Nord Wave niezwykle wiernie odtwarza brzmienia Mellotronu wraz z charakterystycznym dla pierwowzoru szumem i syczeniem.
Funkcja „Morph”
Unikatowa dla Clavii funkcja „Morph” umożliwia zmianę w czasie rzeczywistym praktycznie każdego parametru dźwięku za pomocą koła modulacji, kontrolera nożnego, dynamiki czy wysokości nuty. Na przykład, przy mocniejszym uderzeniu w klawiaturę, filtr może się bardziej otwierać; koło modulacji może wpływać na zmianę kształtu obwiedni głośności, od powolnego narastania po krótki atak z jednoczesnym zwiększaniem rezonansu filtra. Możliwe jest jednoczesne zastosowanie kilku ustawień funkcji "Morph", co pozwoli na znaczące modulowanie brzemienia podczas grania na żywo.
Dostępne są złożone konfiguracje morfingu, jednak ich programowanie jest nadzwyczaj proste i intuicyjne – wystarczy przytrzymać wciśnięty przycisk odpowiadający danemu kontrolerowi i przekręcić dowolnie wybraną gałką, która ma być przypisana do kontrolera. Sterowanie kontrolerami podczas gry będzie wpływać na płynną zmianę wartości parametrów zgodnie z zaprogramowanymi ustawieniami.
Funkcja „Chord”
Unikalna funkcja pamięci akordów pozwala dodać dowolną ilość interwałów do dźwięków wyzwalanych z klawiatury. Można dodać pojedynczą kwintę dającą klasyczny efekt syntezatorowy, masywny akord czy też pokaźną liczbę dowolnych nut – decyzja należy do Ciebie! Wystarczy przytrzymać naciśnięty przycisk Chord i zagrać interwały na klawiaturze. Po zwolnieniu przycisku Chord, interwały zostaną dodane do każdej zagranej nuty.
Kontroler Pitch Stick
Opatentowany drewniany drążek Pitch Stick umożliwia kontrolowanie wysokości dźwięku i efektu wibrato w sposób podobny, jak gitarzysta kontroluje swoją gitarę. Dzięki płynnemu zakresowi działania bez „martwych miejsc”, zagranie bardzo subtelnego wibrato jest równie proste, jak radykalne zmiany wysokości dźwięku.
Wszystko na właściwym miejscu
section_9.jpgKontrolery Pitch Stick oraz Modulation jak zawsze umieszczone są w zasięgu lewej ręki, jednak znajdziemy tu również gałka zmiany programu, przyciski zmiany oktawy, funkcji Chord oraz wyboru barw Slot A i B. Dzięki tak ergonomicznemu ustawieniu kontrolerów zmiana ustawień podczas gry jest łatwa i intuicyjna.
Stworzony do gry na żywo
Mając 25 lat doświadczenia w budowaniu instrumentów dla profesjonalnych muzyków, Clavia wie jak ważne jest, by zastosowana technologia była całkowicie przejrzysta. Podczas gry na żywo liczy się kontrola nad brzmieniem, dlatego każdy parametr związany z dźwiękiem posiada swoje pokrętło lub przycisk na panelu czołowym. W Clavii nie znajdziemy żadnego skomplikowanego menu z wieloma podstronami. Wszystko jest na wierzchu i pod ręką. Możesz całkowicie poświęcić się grze i muzycznym wyrażaniu swoich emocji.
reklama