11 września 2007
19:42
Info
MIDI Salon Muzyczny ul. Dębowa 25
08-103 Siedlce
CLAVIA Nord Modular G2 - syntezator
Nord Modular G2
Nie ma wątpliwości, że komputery stały się częścią procesu produkcji muzycznej. Edytowanie dźwięku oraz praca z sekwencerem jest znacznie prostsza i szybsza z pozycji ekranu komputera. Jednak nie wszystko można zastąpić myszką i komputerowym ekranem – muzycy wciąż potrzebują „prawdziwego” i przenośnego sprzętu do pracy w studiu lub na scenie. Zwłaszcza, że hardware brzmi lepiej, niż software.
Nord Modular G2 to druga generacja rewolucyjnego Nord Modular. G2 to połączenie dwóch światów: łatwej edycji i nieskończonych możliwości kreacji nowych brzmień oraz wygody jaką zapewnia w pełni autonomiczny instrument sprzętowy. Przy projektowaniu G2 położono szczególny nacisk na wygodę obsługi i szerokie możliwości edycji, zwłaszcza podczas gry na koncertach. Interfejs użytkownika jest wyjątkowo przejrzysty: zawiera 5 wyświetlaczy LCD, potencjometry dookólne oraz przyciski z szybkim dostępem do wszystkich parametrów. To jest naprawdę rewelacyjne urządzenie!
Pomimo, że koncepcja Nord Modular G2 wychodzi od tradycyjnego sprzętowego syntezatora modularnego, efekt końcowy jest czymś znacznie więcej…
Technologia nie skomponuje za nas muzyki, ale może wydatnie wspomóc proces jej tworzenia. Firma Clavia od momentu powstania w 1983 roku stawiała sobie za cel ułatwianie życia muzykom, kompozytorom i producentom. Rok 1997 – moment premiery syntezatora Nord Modular był ważnym krokiem w rozwoju tej koncepcji. Pracując z urządzeniem takim jak Modular, można było budować nowe instrumenty w wirtualnej przestrzeni komputera i przenosić je z łatwością do sprzętowego syntezatora – prawdziwe marzenie każdego poszukiwacza nowych brzmień.
Zasada pracy z systemem Nord Modular jest prosta: używając edytora zainstalowanego na Twoim komputerze „budujesz” analogowy syntezator, korzystając z dostępnych modułów. To trochę tak, jak gitarzysta, który uzyskuje potrzebne brzmienie łącząc ze sobą najróżniejsze efekty i „kostki” gitarowe za pomocą kabli w określonej kolejności.
Projektując Twój syntezator korzystasz z szerokiego spektrum modułów, którymi mogą być tradycyjne części syntezatora [oscylatory, filtry, generatory obwiedni], jak również bardziej zaawansowane moduły specjalne [np. wokoder, pitch tracker albo moduły modelowania fizycznego]. Możesz też zbudować swój własny unikalny procesor efektów, który może „obrabiać” wewnętrzne sygnały, ale także dzięki wbudowanym wejściom audio, sygnały z zewnątrz.
NM_G2_01.jpg
Moduły, które znajdują się w instrumencie w momencie zakupu to nie wszystko – dodatkowe moduły można ściągać ze strony internetowej producenta w postaci upgrade’ów edytora i systemu operacyjnego. Wszystko to sprawia, że Nord Modular G2 to wszechstronne narzędzie, za pomocą którego stworzysz zarówno tradycyjne, jak i całkiem nowe i niespotykane brzmienia.
Studio lub Scena
Pomimo faktu, że G2 jest wyjątkowo skomplikowanym urządzeniem, konstruktorzy Clavii zadbali o zaprojektowanie wyjątkowo prostego i intuicyjnego interfejsu użytkownika. Wysoka technologia jest istotna dla możliwości brzmieniowych instrumentu, ale łatwa obsługa jest ważna dla spokojnej kreacji i czytelnej edycji podczas występów na żywo i pracy w studio.G2 oferuje nowatorskie rozwiązania, dotąd nieosiągalne w tego typu urządzeniach. Można tworzyć rozbudowane struktury z użyciem komputera, natomiast po odłączeniu instrumentu od Mac’a lub PC, staje się on samodzielnym syntezatorem. Interfejs użytkownika oferuje kontrolę i szybki dostęp do tradycyjnych brzmień, sekwencji krokowych, przetwarzania sygnału audio, włączania w czasie rzeczywistym efektów delay, czy reverb. G2 pozwala na dowolne przyporządkowywanie zarówno różnych kontrolerów, jak i wejść oraz wyjść audio. Do tego fantastyczne możliwości funkcji Morph – sterowanie z jednego źródła [również przez MIDI] 8 parametrami jednocześnie. Wyobraź sobie co można zrobić z brzmieniem. Ponadto Pitch Stick w G2 kontroluje wszystkie grupy Morph!
4 analogowe wejścia audio, włączając wejście mikrofonowe [XLR] z preampem, oferują duże możliwości podłączania dowolnego sygnału z zewnątrz do instrumentu! Na przykład, możesz wpiąć 4 tory sygnału audio [lub w 2 stereo] i przetwarzać je wewnętrznymi efektami i modułami z G2. Podłączając mikrofon możesz użyć znakomity moduł wokodera. Do tego step sekwencer z łatwą edycją i analizą parametrów na wyświetlaczach LCD.
Oczywiście, Clavia jak zwykle zadbała o znakomite przetworniki 24-bity/96kHz [A/D oraz D/A], żeby G2 oferował możliwie najlepszą jakość sygnału audio!
Niech G2 stanie się sercem Twojego studia lub sercem Twojego instrumentarium koncertowego.
SYSTEM MODULARNY
Opis
System składa się ze sprzętowego syntezatora oraz oprogramowania edycyjnego [PC/Mac]. Po podłączeniu [przez złącze USB] instrumentu do komputera, na którym zainstalowano edytor następuje całkowita synchronizacja edytora i instrumentu.
Moduł Generowania Dźwięku
Synteza modularna – swobodnie konfigurowana architektura brzmieniowa. Brzmienia [Patch] tworzy się poprzez odpowiednie łączenie modułów – brak ograniczeń w sposobie łączenia i konfigurowania modułów. Niektóre moduły generują brzmienie, inne natomiast je przetwarzają. Używają różne typy syntezy, jak: substraktywna [znana z klasycznych analogów], adytywna [obwiednie sine], FM [modulacja częstotliwościowa], Amplitude Modulation [modulacja obwiedni], fizyczne modelowanie, Ring Modulation [modulacja pierścieniowa], procesory efektów, jak i dowolne kombinacje tych syntez.
Pojedyncze Brzmienie
Każde brzmienie [Patch] pracuje jako niezależny syntezator, który posiada 2 główne sekcje:
* Voice Area [VA] – zawiera polifoniczne składniki generowanego brzmienia
* Effect Area [FX] – zawiera monofoniczne składniki generowanego brzmienia
Każde brzmienie [Patch] może posiadać do 8 wariacji, które odpowiadają 8 różnym ustawieniom kontrolerów.
Moduły Dźwiękowe
Ponad 160 modułów pogrupowanych w 16 kategoriach: In/Out, Note, Osc, LFO, Random, Envelope, Shaper, Filter, Mixer, Switch, Level, Logic, Sequencer, FX, Delay oraz MIDI.
Parametry Dźwięku
System 24-bitowy pracujący z częstotliwością próbkowania 96kHz
Wysyłki Audio
* 4 kanały audio pomiędzy Voice Area i Effect Area
* 4 kanały audio pomiędzy 4 brzmieniami [Patch] w brzmieniu złożonym [Performance]
* 4 kanały audio wysyłane do 4 wyjść audio instrumentu [dowolnie przyporządkowywane]
* 4 kanały audio z wejść audio instrumentu
Efekty
Dowolnie konfigurowane procesory efektów z podpinaniem dowolnego sygnału [wewnętrznego i zewnętrznego] do sekcji efektów. Dostępne moduły: Reverb, Chorus, Phaser, Flanger, Digitizer, EQ, Pitch Shifter, Scratch, Vocoder, Compressor, Noise Gate oraz Delay [różne opcje].
POLIFONIA
Brzmienia Złożone [Performance]
Każdy program Performance może składać się z 4 brzmień [Patch] i zawierać wszystkie informacje dotyczące ustawień MIDI, warstw, podziału klawiatury, itd.
Multitimbral
Instrument posiada 4-kanałowy multitimbral - tory od A do D mogą zawierać po 1 brzmieniu [Patch]. W trybie może pracować jednocześnie do 4 brzmień niezależnie [różne kanały MIDI].
?ączenie Brzmień
?ączenie [layer] brzmień oraz podział klawiatury [split] są możliwe dzięki dedykowanym przyciskom na panelu syntezatora. Wszelkie ustawienia są niezależne dla każdego brzmienia i kanału multitimbral.
Funkcja Split Point pozwala na podział klawiatury na maksymalnie 4 strefy. Można również przyporządkować każdą strefę do 4 przycisków [włączają i wyłączają daną strefę].
Polifonia
Maksymalnie 32 głosy. Maksymalna polifonia zależy od stopnia rozbudowania danego brzmienia [liczba użytych modułów oraz sposób ich łączenia]. Minimalna gwarantowana polifonia dla pojedynczego brzmienia [Patch] to 3 głosy [4 - jeżeli sekcja Effect Area nie jest używana]. W przypadku modelu G2X lub przy zastosowaniu rozszerzenia dla G2, minimalna gwarantowana liczba głosów wzrasta do 7 [8 - jeżeli sekcja Effect Area nie jest używana].
PAMI??
Syntezator
Dynamiczny system zapisu plików zawiera pamięć typu Flash o pojemności 6MB dla zapisu:
* 32 banki po 128 programów dla brzmień typu Patch [4096]
* 8 banków po 128 programów dla brzmień typu Performance [1024]
Oprogramowanie do Edycji
Wbudowana przeglądarka plików umożliwiająca przegląd i szybki dostęp do brzmień [Patch] zapisanych zarówno w komputerze, jak i w pamięci instrumentu. Liczba programów brzmieniowych, którą możesz zapisać w komputerze jest praktycznie nieograniczona [ograniczeniem jest jedynie pojemność dysku twardego komputera].
?atwy i szybki transfer/back-up pojedynczych brzmień lub całych banków pomiędzy syntezatorem i komputerem.
Wielkość Plików
Pliki zawierające brzmienia [Patch] są niewielkich rozmiarów [przeciętnie ok. 3 kb], co ułatwia przechowywanie i przesyłanie tak małych plików.
Koncepcja Morphingu
Funkcja Morph, znana też z innych instrumentów firmy Clavia, umożliwia kontrolę wielu parametrów jednocześnie za pomocą pojedynczego kontrolera [np. kółko modulacji, aftertouch] z możliwością określenia zakresu kontroli dla każdego parametru indywidualnie.
Kontrolery dla Funkcji Morph
Kółko modulacji, dynamika, zakres klawiatury, aftertouch, pedały Control lub Sustain, Pitch Stick lub którykolwiek z 8 potencjometrów obrotowych [G2X posiada dodatkowo 2 konfigurowalne kółka modulacji]
KONTROLA PARAMETRÓW
Koncepcja
System został zaprojektowany tak, aby dostęp do parametrów brzmienia był jak najłatwiejszy, czy to z panelu syntezatora, czy z poziomu edytora programowego.
Panel Syntezatora
Nord Modular G2/G2X wyposażony jest w rewolucyjny panel użytkownika z potencjometrami obrotowymi [bez końca] otoczonymi wskaźnikami na diodach LED, które wskazują aktualne położenie kontrolera.
Struktura panelu podzielona jest na 15 stron, które pogrupowane są w 5 rzędach [1 – 5] i w 3 kolumnach [A – C]. Każda ze stron pozwala kontrolować parametry za pomocą 8 potencjometrów obrotowych połączonych funkcjonalnie z 4 wyświetlaczami LCD, pokazującymi aktualnie edytowane parametry.
Tryby Page [15 stron panelu]
W trybie Patch „strony” odnoszą się do wybranego brzmienia.
W trybie Global „strony” pokazują parametry 4 brzmień w trybie multi.
EDYTOR PROGRAMOWY
Interfejs Użytkownika
* system pasków narzędziowych grupujących dostępne moduły
* skróty klawiaturowe dla najważniejszych funkcji
* szybki i intuicyjny interfejs użytkownika wykorzystujący technologię Drag&Drop [jak układanie puzzli] dla funkcji takich jak wybór, umieszczenie, przenoszenie i łączenie modułów oraz przyporządkowywanie ich parametrów do poszczególnych stron [Parameter Page]
* wielostopniowa funkcja Undo/Redo
* Ustawianie dowolnych kolorów poszczególnych modułów dla łatwego wglądu w strukturę barw [Patch]
* szybka podmiana modułu, zachowująca połączenia i ustawienia parametrów
* lista ostatnio używanych plików
* funkcja ukrywanie i odkrywanie połączeń kablowych na ekranie
* natychmiastowy podgląd bieżącej konfiguracji komunikatów MIDI CC [kontrolery MIDI odczytujące ciąg parametrów wysyłanych przez dowolne sterowniki, jak potencjometry, zewnętrzne urządzenia, itd.] oraz ustawień grupy parametrów w sekcji Morph.
Funkcja Help
* zaawansowana funkcja Help zawiera odpowiedzi na ważne pytania dotyczące obsługi
* sekcja help pogrupowana tematycznie [Index] oraz funkcja szukaj [Search].
Narzędzia
* wirtualna klawiatura pozwalająca odtwarzać dźwięki bezpośrednio z poziomu edytora
* notatnik do zapisu informacji użytkownika, które mogą przydać się przy kontynuacji procesu tworzenia
* przeglądarka brzmień [Patch]
* szybkie wczytywanie banków brzmień lub funkcja Upload do natychmiastowego przeglądania barw przed wyborem i wczytaniem całego banku.
Minimalne Wymagania Systemowe
* Macintosh: Mac G3, 400 MHz, port USB, 128 MB RAM, OSX 10.2 lub późniejszy
* PC: Pentium II, 500 MHz, port USB, 128 MB RAM, Windows 98SE/2000/XP
Komputer służy jedynie jako wizualne narzędzie [ekran] do kreacji i edycji brzmień. Cały proces przetwarzania i generowania brzmienia odbywa się wewnątrz G2. Dlatego moc komputera nie jest w ogóle istotna.
MIDI
Zewnętrzna
* 16 kanałów MIDI - gniazda MIDI IN, OUT oraz THRU
* funkcje Note On/Off, Aftertouch, Pitch Bend, Program Change, MIDI CC [dowolnie przyporządkowywane do każdego parametru], SysEx dump oraz Bank Select
Wewnętrzna
* Komunikaty MIDI mogą być przełączane pomiędzy modułami i brzmieniami za pomocą wirtualnych połączeń MIDI wewnątrz trybu multitimbral [np. sekwencja z kanału 1 [slot A] może sterować brzmieniem z kanału 2 [slot B].
Synchronizacja MIDI
* Zegar MIDI clock może sterować modułami Delay, LFO oraz sekwencerem krokowym
* G2 może sterować zewnętrznymi urządzeniami MIDI jako Master Clock.
Dodatki
* Oprócz standardowych funkcji MIDI, G2 posiada specjalne moduły MIDI, które mogą wysyłać parametry i sterować dowolnie podłączonym kanałem multi [Sloty A-D].
* Moduł Midi Control Automate odczytuje automatykę parametrów zewnętrznego sprzętu wysyłającego komunikaty MIDI.
CHARAKTERYSTYKA POSZCZEGÓLNYCH MODELI
G2
* klawiatura dynamiczna 3 oktawy
* 1 kółko modulacji
* wejście mikrofonowe XLR na tylnym panelu
G2X
* półważona klawiatura dynamiczna 5 oktaw
* 3 kółka modulacji z wbudowanymi diodami LED
* wejście mikrofonowe XLR na panelu głównym
* mikrofon na gęsiej szyjce
* wbudowane rozszerzenie [G2 Voice Expansion] podwajające moc obliczeniową w stosunku do modeli G2 oraz G2 Engine
Engine
* moduł rack 19”, wysokość 1U
* kontrolowany wyłącznie przez edytor programowy, brak fizycznych przycisków i kontrolerów
* posiada wszystkie wejścia i wyjścia jak modele z klawiaturą oprócz wejścia mikrofonowego oraz gniazd pedałów
ELEMENTY KONTROLNE SYNTEZATORA [modele G2 i G2X]
Kółka Modulacji
* G2 – 1 kółko modulacji
* G2X – 3 kółka modulacji z wbudowanymi diodami LED wskazującymi aktualne położenie kontrolera
Pitch Stick
Oba modele z klawiaturą wyposażone są w słynny, opatentowany przez Clavię Pitch Stick bez "martwych miejsc", spotykanych w większości pitch-benderów.
Klawiatura
* G2 – 3-oktawowa klawiatura syntezatorowa z funkcja aftertouch
* G2X – 5-oktawowa półważona klawiatura z funkcją aftertouch
Transpozycja
2 widoczne przyciski, pozwalające na przełączanie zakresu działania klawiatury
Keyboard Hold
Po zwolnieniu klawiszy dźwięki brzmią do momentu ponownego naciśnięcia nowego akordu
PANEL SYNTEZATORA [G2 i G2X]
Strony Menu
5 dedykowanych przycisków „stron” oraz 3 przyciski kolumn zapewniające szybki dostęp do kontroli 120 parametrów
Obsługa Menu oraz Brzmień [Patch]
Duży obrotowy potencjometr oraz 4 przyciski nawigacyjne zapewniają natychmiastowy dostęp do brzmień Patch oraz Performance
Tryb Multitimbral [Sloty A-D]
4 przyciski Slot ułatwiające pracę z 4 brzmieniami jednocześnie
Funkcja Morph
Programowanie tej funkcji może odbywać się metodą Drag&Drop w edytorze lub przez naciśnięcie 2 przycisków na panelu syntezatora.
8 przycisków Morph pozwala na przyporządkowanie 8 parametrów Morph dla każdego brzmienia [Patch].
Wariacje
8 przycisków Variations na panelu syntezatora daje dostęp do 8 wariacji wybranego brzmienia [Patch].
Podział Klawiatury
* łatwy podział klawiatury za pomocą 4 przycisków Slot na panelu syntezatora
* 4 diody LED zainstalowane nad klawiaturą sygnalizujące punkty podziału [podziały mogą być również dowolnie ustawione]
Ustawienia Systemowe
Przyciski System, Patch i Store – dostęp do wszystkich stron menu związanych z systemem, zarządzaniem i zapisywaniem brzmień.
Wskaźnik Komunikatów MIDI
Dioda LED sygnalizująca odbierane lub nadawane komunikaty MIDI
Poziom Sygnału z Mikrofonu
* potencjometr Mic Level – regulacja czułości sygnału wejściowego mikrofonu podłączonego do wbudowanego gniazda XLR
* 3 diody LED sygnalizują poziom sygnału mikrofonowego
GNIAZDA
MIDI
In, Out, Thru
Wejścia Audio
* 4 wejścia analogowe, poziom liniowy, przetworniki 24-bity/96kHz
* 1 wejście mikrofonowe z wbudowanym przedwzmacniaczem mikrofonowym [wejście używane zamiennie z jednym z 4 wejść audio na panelu tylnym]
* model G2X ma umieszczone mikrofonowe gniazdo XLR na panelu syntezatora, natomiast G2 na panelu tylnym
* model G2 Engine nie ma wejścia mikrofonowego XLR
Wyjścia Audio
* 4 konfigurowalne wyjścia, poziom liniowy, przetworniki 24-bity/96kHz
* 1 wyjście słuchawkowe
Podłączenie z Edytorem w Komputerze
* Port USB 1.1
Kontrolery Zewnętrzne
* 1 wejście Control Pedal [jack]
* 1 wejście Sustain Pedal [jack]
* Oba pedały mogą również sterować parametrami funkcji Morph
* Model G2 Engine nie ma gniazd Control i Sustain Pedal
Zasilanie
Wbudowany zasilacz, połączenie z siecią za pomocą standardowego przewodu [w komplecie]
WYMIARY / MASA
[wymiary uwzględniają pokrętła, śruby, gniazda, gumowe nóżki]
G2 - 3 oktawy
* Wymiary: szerokość 665 mm x głębokość 284 mm x wysokość 104 mm
* Waga: 5.1 kg
G2X - 5 oktaw
* Wymiary: szerokość 1007 mm x głębokość 294 mm x wysokość 104 mm
* Waga: 8.2 kg
G2 Engine - rack 1U
* Wymiary: szerokość 437 mm x głębokość 120 mm x wysokość 44 mm
* Waga: 1.9 kg
CO ZAWIERA PUDE?KO?
Wszystkie modele:
* 1 przewód USB
* 1 przewód sieciowy
* CD-ROM z oprogramowaniem i bibliotekami brzmień
G2/G2X
* Drukowana instrukcja obsługi w języku angielskim [ponad 200 stron]
G2X
* Mikrofon na gęsiej szyjce
G2 Engine
* Dokręcane „uszy” do montażu urządzenia w racku
AKCESORIA
Voice Expansion
* Umożliwia podwojenie mocy obliczeniowej G2 oraz G2 Engine [do poziomu G2X]
* Model G2X ma Voice Expansion w standardzie
Pokrowiec
* Firma oferuje dedykowane pokrowce do modeli z klawiaturą G2 oraz G2X
AKTUALIZACJA OPROGRAMOWANIA
Clavia zapewnia darmowe update’y edytora, systemu operacyjnego syntezatora oraz dostęp do nowych brzmień.
więcej zdjęć i informacji na: STRONIE ACCESS
Nie ma wątpliwości, że komputery stały się częścią procesu produkcji muzycznej. Edytowanie dźwięku oraz praca z sekwencerem jest znacznie prostsza i szybsza z pozycji ekranu komputera. Jednak nie wszystko można zastąpić myszką i komputerowym ekranem – muzycy wciąż potrzebują „prawdziwego” i przenośnego sprzętu do pracy w studiu lub na scenie. Zwłaszcza, że hardware brzmi lepiej, niż software.
Nord Modular G2 to druga generacja rewolucyjnego Nord Modular. G2 to połączenie dwóch światów: łatwej edycji i nieskończonych możliwości kreacji nowych brzmień oraz wygody jaką zapewnia w pełni autonomiczny instrument sprzętowy. Przy projektowaniu G2 położono szczególny nacisk na wygodę obsługi i szerokie możliwości edycji, zwłaszcza podczas gry na koncertach. Interfejs użytkownika jest wyjątkowo przejrzysty: zawiera 5 wyświetlaczy LCD, potencjometry dookólne oraz przyciski z szybkim dostępem do wszystkich parametrów. To jest naprawdę rewelacyjne urządzenie!
Pomimo, że koncepcja Nord Modular G2 wychodzi od tradycyjnego sprzętowego syntezatora modularnego, efekt końcowy jest czymś znacznie więcej…
Technologia nie skomponuje za nas muzyki, ale może wydatnie wspomóc proces jej tworzenia. Firma Clavia od momentu powstania w 1983 roku stawiała sobie za cel ułatwianie życia muzykom, kompozytorom i producentom. Rok 1997 – moment premiery syntezatora Nord Modular był ważnym krokiem w rozwoju tej koncepcji. Pracując z urządzeniem takim jak Modular, można było budować nowe instrumenty w wirtualnej przestrzeni komputera i przenosić je z łatwością do sprzętowego syntezatora – prawdziwe marzenie każdego poszukiwacza nowych brzmień.
Zasada pracy z systemem Nord Modular jest prosta: używając edytora zainstalowanego na Twoim komputerze „budujesz” analogowy syntezator, korzystając z dostępnych modułów. To trochę tak, jak gitarzysta, który uzyskuje potrzebne brzmienie łącząc ze sobą najróżniejsze efekty i „kostki” gitarowe za pomocą kabli w określonej kolejności.
Projektując Twój syntezator korzystasz z szerokiego spektrum modułów, którymi mogą być tradycyjne części syntezatora [oscylatory, filtry, generatory obwiedni], jak również bardziej zaawansowane moduły specjalne [np. wokoder, pitch tracker albo moduły modelowania fizycznego]. Możesz też zbudować swój własny unikalny procesor efektów, który może „obrabiać” wewnętrzne sygnały, ale także dzięki wbudowanym wejściom audio, sygnały z zewnątrz.
NM_G2_01.jpg
Moduły, które znajdują się w instrumencie w momencie zakupu to nie wszystko – dodatkowe moduły można ściągać ze strony internetowej producenta w postaci upgrade’ów edytora i systemu operacyjnego. Wszystko to sprawia, że Nord Modular G2 to wszechstronne narzędzie, za pomocą którego stworzysz zarówno tradycyjne, jak i całkiem nowe i niespotykane brzmienia.
Studio lub Scena
Pomimo faktu, że G2 jest wyjątkowo skomplikowanym urządzeniem, konstruktorzy Clavii zadbali o zaprojektowanie wyjątkowo prostego i intuicyjnego interfejsu użytkownika. Wysoka technologia jest istotna dla możliwości brzmieniowych instrumentu, ale łatwa obsługa jest ważna dla spokojnej kreacji i czytelnej edycji podczas występów na żywo i pracy w studio.G2 oferuje nowatorskie rozwiązania, dotąd nieosiągalne w tego typu urządzeniach. Można tworzyć rozbudowane struktury z użyciem komputera, natomiast po odłączeniu instrumentu od Mac’a lub PC, staje się on samodzielnym syntezatorem. Interfejs użytkownika oferuje kontrolę i szybki dostęp do tradycyjnych brzmień, sekwencji krokowych, przetwarzania sygnału audio, włączania w czasie rzeczywistym efektów delay, czy reverb. G2 pozwala na dowolne przyporządkowywanie zarówno różnych kontrolerów, jak i wejść oraz wyjść audio. Do tego fantastyczne możliwości funkcji Morph – sterowanie z jednego źródła [również przez MIDI] 8 parametrami jednocześnie. Wyobraź sobie co można zrobić z brzmieniem. Ponadto Pitch Stick w G2 kontroluje wszystkie grupy Morph!
4 analogowe wejścia audio, włączając wejście mikrofonowe [XLR] z preampem, oferują duże możliwości podłączania dowolnego sygnału z zewnątrz do instrumentu! Na przykład, możesz wpiąć 4 tory sygnału audio [lub w 2 stereo] i przetwarzać je wewnętrznymi efektami i modułami z G2. Podłączając mikrofon możesz użyć znakomity moduł wokodera. Do tego step sekwencer z łatwą edycją i analizą parametrów na wyświetlaczach LCD.
Oczywiście, Clavia jak zwykle zadbała o znakomite przetworniki 24-bity/96kHz [A/D oraz D/A], żeby G2 oferował możliwie najlepszą jakość sygnału audio!
Niech G2 stanie się sercem Twojego studia lub sercem Twojego instrumentarium koncertowego.
SYSTEM MODULARNY
Opis
System składa się ze sprzętowego syntezatora oraz oprogramowania edycyjnego [PC/Mac]. Po podłączeniu [przez złącze USB] instrumentu do komputera, na którym zainstalowano edytor następuje całkowita synchronizacja edytora i instrumentu.
Moduł Generowania Dźwięku
Synteza modularna – swobodnie konfigurowana architektura brzmieniowa. Brzmienia [Patch] tworzy się poprzez odpowiednie łączenie modułów – brak ograniczeń w sposobie łączenia i konfigurowania modułów. Niektóre moduły generują brzmienie, inne natomiast je przetwarzają. Używają różne typy syntezy, jak: substraktywna [znana z klasycznych analogów], adytywna [obwiednie sine], FM [modulacja częstotliwościowa], Amplitude Modulation [modulacja obwiedni], fizyczne modelowanie, Ring Modulation [modulacja pierścieniowa], procesory efektów, jak i dowolne kombinacje tych syntez.
Pojedyncze Brzmienie
Każde brzmienie [Patch] pracuje jako niezależny syntezator, który posiada 2 główne sekcje:
* Voice Area [VA] – zawiera polifoniczne składniki generowanego brzmienia
* Effect Area [FX] – zawiera monofoniczne składniki generowanego brzmienia
Każde brzmienie [Patch] może posiadać do 8 wariacji, które odpowiadają 8 różnym ustawieniom kontrolerów.
Moduły Dźwiękowe
Ponad 160 modułów pogrupowanych w 16 kategoriach: In/Out, Note, Osc, LFO, Random, Envelope, Shaper, Filter, Mixer, Switch, Level, Logic, Sequencer, FX, Delay oraz MIDI.
Parametry Dźwięku
System 24-bitowy pracujący z częstotliwością próbkowania 96kHz
Wysyłki Audio
* 4 kanały audio pomiędzy Voice Area i Effect Area
* 4 kanały audio pomiędzy 4 brzmieniami [Patch] w brzmieniu złożonym [Performance]
* 4 kanały audio wysyłane do 4 wyjść audio instrumentu [dowolnie przyporządkowywane]
* 4 kanały audio z wejść audio instrumentu
Efekty
Dowolnie konfigurowane procesory efektów z podpinaniem dowolnego sygnału [wewnętrznego i zewnętrznego] do sekcji efektów. Dostępne moduły: Reverb, Chorus, Phaser, Flanger, Digitizer, EQ, Pitch Shifter, Scratch, Vocoder, Compressor, Noise Gate oraz Delay [różne opcje].
POLIFONIA
Brzmienia Złożone [Performance]
Każdy program Performance może składać się z 4 brzmień [Patch] i zawierać wszystkie informacje dotyczące ustawień MIDI, warstw, podziału klawiatury, itd.
Multitimbral
Instrument posiada 4-kanałowy multitimbral - tory od A do D mogą zawierać po 1 brzmieniu [Patch]. W trybie może pracować jednocześnie do 4 brzmień niezależnie [różne kanały MIDI].
?ączenie Brzmień
?ączenie [layer] brzmień oraz podział klawiatury [split] są możliwe dzięki dedykowanym przyciskom na panelu syntezatora. Wszelkie ustawienia są niezależne dla każdego brzmienia i kanału multitimbral.
Funkcja Split Point pozwala na podział klawiatury na maksymalnie 4 strefy. Można również przyporządkować każdą strefę do 4 przycisków [włączają i wyłączają daną strefę].
Polifonia
Maksymalnie 32 głosy. Maksymalna polifonia zależy od stopnia rozbudowania danego brzmienia [liczba użytych modułów oraz sposób ich łączenia]. Minimalna gwarantowana polifonia dla pojedynczego brzmienia [Patch] to 3 głosy [4 - jeżeli sekcja Effect Area nie jest używana]. W przypadku modelu G2X lub przy zastosowaniu rozszerzenia dla G2, minimalna gwarantowana liczba głosów wzrasta do 7 [8 - jeżeli sekcja Effect Area nie jest używana].
PAMI??
Syntezator
Dynamiczny system zapisu plików zawiera pamięć typu Flash o pojemności 6MB dla zapisu:
* 32 banki po 128 programów dla brzmień typu Patch [4096]
* 8 banków po 128 programów dla brzmień typu Performance [1024]
Oprogramowanie do Edycji
Wbudowana przeglądarka plików umożliwiająca przegląd i szybki dostęp do brzmień [Patch] zapisanych zarówno w komputerze, jak i w pamięci instrumentu. Liczba programów brzmieniowych, którą możesz zapisać w komputerze jest praktycznie nieograniczona [ograniczeniem jest jedynie pojemność dysku twardego komputera].
?atwy i szybki transfer/back-up pojedynczych brzmień lub całych banków pomiędzy syntezatorem i komputerem.
Wielkość Plików
Pliki zawierające brzmienia [Patch] są niewielkich rozmiarów [przeciętnie ok. 3 kb], co ułatwia przechowywanie i przesyłanie tak małych plików.
Koncepcja Morphingu
Funkcja Morph, znana też z innych instrumentów firmy Clavia, umożliwia kontrolę wielu parametrów jednocześnie za pomocą pojedynczego kontrolera [np. kółko modulacji, aftertouch] z możliwością określenia zakresu kontroli dla każdego parametru indywidualnie.
Kontrolery dla Funkcji Morph
Kółko modulacji, dynamika, zakres klawiatury, aftertouch, pedały Control lub Sustain, Pitch Stick lub którykolwiek z 8 potencjometrów obrotowych [G2X posiada dodatkowo 2 konfigurowalne kółka modulacji]
KONTROLA PARAMETRÓW
Koncepcja
System został zaprojektowany tak, aby dostęp do parametrów brzmienia był jak najłatwiejszy, czy to z panelu syntezatora, czy z poziomu edytora programowego.
Panel Syntezatora
Nord Modular G2/G2X wyposażony jest w rewolucyjny panel użytkownika z potencjometrami obrotowymi [bez końca] otoczonymi wskaźnikami na diodach LED, które wskazują aktualne położenie kontrolera.
Struktura panelu podzielona jest na 15 stron, które pogrupowane są w 5 rzędach [1 – 5] i w 3 kolumnach [A – C]. Każda ze stron pozwala kontrolować parametry za pomocą 8 potencjometrów obrotowych połączonych funkcjonalnie z 4 wyświetlaczami LCD, pokazującymi aktualnie edytowane parametry.
Tryby Page [15 stron panelu]
W trybie Patch „strony” odnoszą się do wybranego brzmienia.
W trybie Global „strony” pokazują parametry 4 brzmień w trybie multi.
EDYTOR PROGRAMOWY
Interfejs Użytkownika
* system pasków narzędziowych grupujących dostępne moduły
* skróty klawiaturowe dla najważniejszych funkcji
* szybki i intuicyjny interfejs użytkownika wykorzystujący technologię Drag&Drop [jak układanie puzzli] dla funkcji takich jak wybór, umieszczenie, przenoszenie i łączenie modułów oraz przyporządkowywanie ich parametrów do poszczególnych stron [Parameter Page]
* wielostopniowa funkcja Undo/Redo
* Ustawianie dowolnych kolorów poszczególnych modułów dla łatwego wglądu w strukturę barw [Patch]
* szybka podmiana modułu, zachowująca połączenia i ustawienia parametrów
* lista ostatnio używanych plików
* funkcja ukrywanie i odkrywanie połączeń kablowych na ekranie
* natychmiastowy podgląd bieżącej konfiguracji komunikatów MIDI CC [kontrolery MIDI odczytujące ciąg parametrów wysyłanych przez dowolne sterowniki, jak potencjometry, zewnętrzne urządzenia, itd.] oraz ustawień grupy parametrów w sekcji Morph.
Funkcja Help
* zaawansowana funkcja Help zawiera odpowiedzi na ważne pytania dotyczące obsługi
* sekcja help pogrupowana tematycznie [Index] oraz funkcja szukaj [Search].
Narzędzia
* wirtualna klawiatura pozwalająca odtwarzać dźwięki bezpośrednio z poziomu edytora
* notatnik do zapisu informacji użytkownika, które mogą przydać się przy kontynuacji procesu tworzenia
* przeglądarka brzmień [Patch]
* szybkie wczytywanie banków brzmień lub funkcja Upload do natychmiastowego przeglądania barw przed wyborem i wczytaniem całego banku.
Minimalne Wymagania Systemowe
* Macintosh: Mac G3, 400 MHz, port USB, 128 MB RAM, OSX 10.2 lub późniejszy
* PC: Pentium II, 500 MHz, port USB, 128 MB RAM, Windows 98SE/2000/XP
Komputer służy jedynie jako wizualne narzędzie [ekran] do kreacji i edycji brzmień. Cały proces przetwarzania i generowania brzmienia odbywa się wewnątrz G2. Dlatego moc komputera nie jest w ogóle istotna.
MIDI
Zewnętrzna
* 16 kanałów MIDI - gniazda MIDI IN, OUT oraz THRU
* funkcje Note On/Off, Aftertouch, Pitch Bend, Program Change, MIDI CC [dowolnie przyporządkowywane do każdego parametru], SysEx dump oraz Bank Select
Wewnętrzna
* Komunikaty MIDI mogą być przełączane pomiędzy modułami i brzmieniami za pomocą wirtualnych połączeń MIDI wewnątrz trybu multitimbral [np. sekwencja z kanału 1 [slot A] może sterować brzmieniem z kanału 2 [slot B].
Synchronizacja MIDI
* Zegar MIDI clock może sterować modułami Delay, LFO oraz sekwencerem krokowym
* G2 może sterować zewnętrznymi urządzeniami MIDI jako Master Clock.
Dodatki
* Oprócz standardowych funkcji MIDI, G2 posiada specjalne moduły MIDI, które mogą wysyłać parametry i sterować dowolnie podłączonym kanałem multi [Sloty A-D].
* Moduł Midi Control Automate odczytuje automatykę parametrów zewnętrznego sprzętu wysyłającego komunikaty MIDI.
CHARAKTERYSTYKA POSZCZEGÓLNYCH MODELI
G2
* klawiatura dynamiczna 3 oktawy
* 1 kółko modulacji
* wejście mikrofonowe XLR na tylnym panelu
G2X
* półważona klawiatura dynamiczna 5 oktaw
* 3 kółka modulacji z wbudowanymi diodami LED
* wejście mikrofonowe XLR na panelu głównym
* mikrofon na gęsiej szyjce
* wbudowane rozszerzenie [G2 Voice Expansion] podwajające moc obliczeniową w stosunku do modeli G2 oraz G2 Engine
Engine
* moduł rack 19”, wysokość 1U
* kontrolowany wyłącznie przez edytor programowy, brak fizycznych przycisków i kontrolerów
* posiada wszystkie wejścia i wyjścia jak modele z klawiaturą oprócz wejścia mikrofonowego oraz gniazd pedałów
ELEMENTY KONTROLNE SYNTEZATORA [modele G2 i G2X]
Kółka Modulacji
* G2 – 1 kółko modulacji
* G2X – 3 kółka modulacji z wbudowanymi diodami LED wskazującymi aktualne położenie kontrolera
Pitch Stick
Oba modele z klawiaturą wyposażone są w słynny, opatentowany przez Clavię Pitch Stick bez "martwych miejsc", spotykanych w większości pitch-benderów.
Klawiatura
* G2 – 3-oktawowa klawiatura syntezatorowa z funkcja aftertouch
* G2X – 5-oktawowa półważona klawiatura z funkcją aftertouch
Transpozycja
2 widoczne przyciski, pozwalające na przełączanie zakresu działania klawiatury
Keyboard Hold
Po zwolnieniu klawiszy dźwięki brzmią do momentu ponownego naciśnięcia nowego akordu
PANEL SYNTEZATORA [G2 i G2X]
Strony Menu
5 dedykowanych przycisków „stron” oraz 3 przyciski kolumn zapewniające szybki dostęp do kontroli 120 parametrów
Obsługa Menu oraz Brzmień [Patch]
Duży obrotowy potencjometr oraz 4 przyciski nawigacyjne zapewniają natychmiastowy dostęp do brzmień Patch oraz Performance
Tryb Multitimbral [Sloty A-D]
4 przyciski Slot ułatwiające pracę z 4 brzmieniami jednocześnie
Funkcja Morph
Programowanie tej funkcji może odbywać się metodą Drag&Drop w edytorze lub przez naciśnięcie 2 przycisków na panelu syntezatora.
8 przycisków Morph pozwala na przyporządkowanie 8 parametrów Morph dla każdego brzmienia [Patch].
Wariacje
8 przycisków Variations na panelu syntezatora daje dostęp do 8 wariacji wybranego brzmienia [Patch].
Podział Klawiatury
* łatwy podział klawiatury za pomocą 4 przycisków Slot na panelu syntezatora
* 4 diody LED zainstalowane nad klawiaturą sygnalizujące punkty podziału [podziały mogą być również dowolnie ustawione]
Ustawienia Systemowe
Przyciski System, Patch i Store – dostęp do wszystkich stron menu związanych z systemem, zarządzaniem i zapisywaniem brzmień.
Wskaźnik Komunikatów MIDI
Dioda LED sygnalizująca odbierane lub nadawane komunikaty MIDI
Poziom Sygnału z Mikrofonu
* potencjometr Mic Level – regulacja czułości sygnału wejściowego mikrofonu podłączonego do wbudowanego gniazda XLR
* 3 diody LED sygnalizują poziom sygnału mikrofonowego
GNIAZDA
MIDI
In, Out, Thru
Wejścia Audio
* 4 wejścia analogowe, poziom liniowy, przetworniki 24-bity/96kHz
* 1 wejście mikrofonowe z wbudowanym przedwzmacniaczem mikrofonowym [wejście używane zamiennie z jednym z 4 wejść audio na panelu tylnym]
* model G2X ma umieszczone mikrofonowe gniazdo XLR na panelu syntezatora, natomiast G2 na panelu tylnym
* model G2 Engine nie ma wejścia mikrofonowego XLR
Wyjścia Audio
* 4 konfigurowalne wyjścia, poziom liniowy, przetworniki 24-bity/96kHz
* 1 wyjście słuchawkowe
Podłączenie z Edytorem w Komputerze
* Port USB 1.1
Kontrolery Zewnętrzne
* 1 wejście Control Pedal [jack]
* 1 wejście Sustain Pedal [jack]
* Oba pedały mogą również sterować parametrami funkcji Morph
* Model G2 Engine nie ma gniazd Control i Sustain Pedal
Zasilanie
Wbudowany zasilacz, połączenie z siecią za pomocą standardowego przewodu [w komplecie]
WYMIARY / MASA
[wymiary uwzględniają pokrętła, śruby, gniazda, gumowe nóżki]
G2 - 3 oktawy
* Wymiary: szerokość 665 mm x głębokość 284 mm x wysokość 104 mm
* Waga: 5.1 kg
G2X - 5 oktaw
* Wymiary: szerokość 1007 mm x głębokość 294 mm x wysokość 104 mm
* Waga: 8.2 kg
G2 Engine - rack 1U
* Wymiary: szerokość 437 mm x głębokość 120 mm x wysokość 44 mm
* Waga: 1.9 kg
CO ZAWIERA PUDE?KO?
Wszystkie modele:
* 1 przewód USB
* 1 przewód sieciowy
* CD-ROM z oprogramowaniem i bibliotekami brzmień
G2/G2X
* Drukowana instrukcja obsługi w języku angielskim [ponad 200 stron]
G2X
* Mikrofon na gęsiej szyjce
G2 Engine
* Dokręcane „uszy” do montażu urządzenia w racku
AKCESORIA
Voice Expansion
* Umożliwia podwojenie mocy obliczeniowej G2 oraz G2 Engine [do poziomu G2X]
* Model G2X ma Voice Expansion w standardzie
Pokrowiec
* Firma oferuje dedykowane pokrowce do modeli z klawiaturą G2 oraz G2X
AKTUALIZACJA OPROGRAMOWANIA
Clavia zapewnia darmowe update’y edytora, systemu operacyjnego syntezatora oraz dostęp do nowych brzmień.
więcej zdjęć i informacji na: STRONIE ACCESS
reklama
Może Cię zaciekawić: