WYWIAD: Mikołaj Sikorski

Wyjątkowy świat MIKU podczas "Targowiska Instrumentów" w Warszawie. Autor: Marek Truszkowski • 3 czerwca 2016
3 czerwca 2016 13:00
Marek Truszkowski Infomusic.pl / Trener PreSonus Akademia Realizacji Dźwięku

Podczas zeszłorocznego Targowiska Instrumentów tylko przez moment widziałem gitaropodobne wyroby MIKU, ale to wystarczyło, aby zapadły mi w pamięć. Na tegorocznej edycji wiedziałem, że muszę na dłużej zostać przy ich stoisku i porozmawiać z twórcą tych wyjątkowych instrumentów - Mikołajem Sikorskim.

 

Marek Truszkowski: Czym się zajmujesz?

Mikołaj Sikorski: Buduję instrumenty typu cigar box guitar, czyli prymitywne gitary tworzone z odpadów - najczęściej pudełek po cygarach (o tym za chwilę). Tradycja budowania tych instrumentów sięga połowy XIX wieku, a obecny trend do ich rekonstrukcji, to pewnie jakaś próba powrotu do korzennych brzmień. Każdy z kim rozmawiam, zawsze pyta mnie, jak to co robię się zaczęło i skąd w ogóle pomysł żeby tym się zajmować.

 

[img:1]

 

No to może od początku...

Ludzie na całym świecie budowali prymitywne instrumenty odkąd ludzkość odkryła muzykę. Ale gdzieś tak w połowie XIX wieku cygara zaczęto pakować do cedrowych pudełek zamiast, jak dotąd, do skrzyń. Pojawiło się więc sporo pustych pudełek po wypalonych cygarach, które okazały się dobrymi pudłami rezonansowymi. Wystarczyło zamocować jakiś tam gryf i kawałek drutu jako strunę - to zupełnie wystarczyło do grania. Z czasem doszły kolejne struny, niektóre progi na gryfie, potem wszystkie progi i tak budowano nie tylko gitary, ale i inne popularne wówczas instrumenty, takie jak skrzypce, banjo, itd.

Cigar box guitar są nierozerwalnie związane z historią bluesa - towarzyszyły jego narodzinom i popularyzacji. Co ciekawe okazuje się, że takie instrumenty zaczęły powstawać także w innych kulturach i tradycjach.

 

[img:2]

 

Kilkadziesiąt lat później, w okopach I Wojny Światowej niemieccy i francuscy żołnierze budowali prymitywne gitary, mandoliny i kontrabasy ze skrzyń po mydle, serze czy amunicji. Powstawały frontowe zespoły grające wyłącznie na takich wynalazkach i jest to dość dobrze udokumentowane fotograficznie, co świadczy o skali tego zjawiska. W Polsce pierwszy tego typu instrument, o którym wiadomo, powstał prawdopodobnie w 1906 roku w Galicji. Ten przypadek nie ma nic wspólnego ze łzawą historyjką o Janku Muzykancie, bowiem twórca zbudował go wyłącznie z ciekawości i nie z powodów ekonomicznych.

Dzisiaj obserwuje się powrót do takich prostych instrumentów i brzmień, a składa się na to pewnie zalew plastikowych gadżetów, niechęć do masowej produkcji, idea DIY i recyclingu oraz pewnie trochę mody.

 

Dawid Korbaczyński z Mikromusic gra na Miku Cigar Box Ukulele - KorbaLele.

 

Twój pierwszy instrument własnoręcznie wykonany?

Mój początek był taki, że pierwszy sprzęt wydający dźwięk zbudowałem z nudów. Nie wiedziałem nic o żadnych cigar box guitar itd. Wraz z ojcem wiecznie reperowaliśmy tę samą gitarę, którą tata zabierał na rajdy turystyczne i rejsy i miałem w domu jakieś części. Musiało minąć 20 lat żebym zobaczył w internecie gościa grającego świetną muzykę na dziwnym instrumencie. Był to Seasick Steve. Od tego momentu buduję dziwne instrumenty i mam z tego niezłą frajdę.

Traktuję to wyłącznie jako hobby, mam wolność eksperymentowania i zaspokajania swojej ciekawości, nie boję się ryzykować. Profesjonalny lutnik, który poświęci sporo czasu, pracy i materiałów na budowę doskonałego instrumentu nie zaryzykuje wmontowania do niego sitka do gotowania na parze lub miski dla psa. Ja to rozumiem i zawsze chylę czoła przed umiejętnościami zawodowych lutników, którym nigdy nie będę. Ale mam tę swobodę, że nic mnie nie powstrzymuje od użycia dziwnych sprzętów w budowie instrumentu - jak nie zagra to nie będzie wielkiej straty. Odrobina szaleństwa jeszcze nikomu nie zaszkodziła, a czasem przynosi zaskakujące rezultaty. Na przykład mój stół w kuchni. Zamocowałem pod blatem struny fortepianowe i pickup gitarowy. W ten sposób stół można podpiąć pod wzmacniacz i grać :)

 

[img:6]

 

No to ja się wpraszam. Muszę ograć ten blat. Coś w tym jednak musi być, że wiele osób (w tym moja skromna osoba) chciałaby posiadać jeden z tych magicznych instrumentów.

Strasznie się cieszę, że moje instrumenty służą ludziom do grania, a nie stoją na kominku jako ozdoba. I to grania nie tylko bluesa. Dzięki tym śmiesznym sprzętom miałem niesamowite szczęście spotkać muzyków pochodzących z różnych tradycji muzycznych i kulturowych, którzy wykorzystują to specyficzne, biedne brzmienie do swojej muzyki. Dzięki temu moje instrumenty słychać na wydawnictwach płytowych, w filmie, telewizji i na scenach w Polsce i poza nią.

 

[img:4]

 

Jak to wygląda cenowo?

Zawsze powtarzam, że kupowanie instrumentu typu cigar box guitar się zupełnie nie opłaca. Każdy może sobie zbudować własny, osobisty instrument i to w ciągu weekendu. Nie jest to żadna wiedza tajemna i nie wymaga wiedzy i umiejętności rzemieślnika z kilkuletnią praktyką.

Dlatego gdy padło pierwsze pytanie czy nie zrobiłbym warsztatów budowy gitar z pudełek zgodziłem się od razu i od kilku lat prowadzę takie warsztaty dla chętnych. Takie jednodniowe warsztaty kończą się tym, że każdy uczestnik ma swój własny, elektroakustyczny instrument, który może wykończyć po swojemu i ozdobić go według własnego gustu. Widzę potem te instrumenty w akcji na scenach, co mnie cieszy bardzo. W tym roku np. takie warsztaty odbędą się podczas festiwalu Blues nad Bobrem.

 

Zdjęcia MIKU z Targowiska Instrumentów:

 

Pozostałe wywiady
WYWIAD: Mariusz Duda | Riverside, Lunatic Soul Mariusz Duda Riverside, Lunatic Soul 28 września 2018 roku ukazał się siódmy długogrający album zespołu Riverside zatytułowany „Wasteland”. Lider formacji, Mariusz Duda, zgodził się porozmawiać ze mną w Gdańsku, tuż przez... WYWIAD: Greg Howe Gwiazda muzyki gitarowej, wirtuoz i wyjątkowy nauczyciel zagrał na XXVII Międzynarodowym Festiwalu Perkusyjnym Drum Fest w Opolu w ramach trasy Wheelhouse Tour promując swój najnowszy album. Greg Howe, który nagrywał m.in. z Michaelem... WYWIAD: Artur Rojek O tym jak został muzykiem i promotorem, a także o planach na nową płytę opowiada Artur Rojek, wokalista, autor tekstów, kompozytor oraz pomysłodawca i dyrektor artystyczny OFF Festivalu w Katowicach. - Na gitarze zacząłem grać na... WYWIAD: Piotr Metz - Mam wrażenie, że dziś muzyka jest raczej jednorazową chusteczką, którą po wytarciu nosa wyrzucamy do kosza. Z tym się nie zgadzam, buntuję się. Czy wygram? Mam wątpliwości, ale próbuję - mówi Piotr Metz, dziennikarz, szef muzyczny... WYWIAD: Frank Gambale - Prekursor sweep pickingu Zdobywca nagrody Grammy, autor wielu innowacyjnych technik gry na gitarze, fenomenalny wirtuoz i nauczyciel z pasją opowiedział nam o zawodzie gitarzysty. Sprawdźcie, dlaczego tak ważna jest teoria i harmonia w muzyce, jak łatwo się... WYWIAD: Larnell Lewis Podczas tegorocznego koncertu teksańskiej supergrupy Snarky Puppy w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, nasza kamera odwiedziła Larnella Lewisa - perkusistę grupy, z którym udało nam się zamienić kilka słów. Zapraszamy do oglądania i... Fryderyki 2017: Jerzy Styczyński Prezentujemy Wam cykl wywiadów przeprowadzonych w ramach tegorocznych Fryderyków. Otwieramy go rozmową z Jerzym Styczyńskim, gitarzystą zespołu Dżem, który otrzymał statuetkę w kategorii Muzyka Rozrywkowa.   Michał Bigoraj: Przede... WYWIAD: Andrzej Nowak | TSA, Złe Psy - Ja się nie przebieram, nie udaję nikogo. Nie robię kompozycji na siłę lub z komputera żeby tylko nagrać płytę. Jeśli coś czuję, wtedy komponuję i to się dzieje pod wpływem chwili - opowiada Andrzej Nowak, założyciel i lider zespołów...
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz