WYWIAD: Bob Cedro & Jeorge Tripp

Carbon Copy Analog Delay jest jednym z najlepiej sprzedająch się efektów gitarowych na świecie. 3 listopada 2015
3 listopada 2015 08:00

Efekt Carbon Copy Analog Delay od czasu jego premiery w 2008 roku jest jednym z najlepiej sprzedająch się efektów gitarowych na świecie. Sławę przyniosło mu charakterystyczne, w pełni analogowe brzmienie, łatwość obsługi oraz długi czas efektu delay.

Poniżej prezentujemy wywiad jego twórcami - Bob’em Cedro oraz twórcą firmy Way Huge Jeorge Tripp’sem.


Jak tak naprawdę powstał Carbon Copy?

Jeorge: Kiedy zacząłem pracować w Dunlop MXR pierwszą rzeczą, którą chciałem wykonać był efekt typu delay, którego nie było w ofercie od bardzo dawna – wpłynęły na to także liczne prośby muzyków z całego świata. W końcu usiadłem i postanowiłem zrobić listę rzeczy, które efekt powinien posiadać: całkowicie analogowy tor sygnału, 600ms opóźnienia, modulację oraz wykonanie w małej obudowie typu Phase-90 z możliwością zasilania bateryjnego.


Bob: Przypadkowo posiadałem już projekt takiego efektu – był to jeden z moich pierwszych projektów w firmie Dunlop, który otarł się o produkcję już w roku 1997. Niestety układ scalony BBD IC nagle przestał być produkowany więc byliśmy skazani odwołać produkcję. Konwersacje na temat nowej kostki MXR zazwyczaj kończyły się na słowach „Było by świetnie jeżeli...”. Po krótkim czasie okazało się, że niedostępny układ scalony jest znów dostępny – można było wrócić do prac.

[img:1]

 

Czy schemat istniejącego Carbon Copy jest inspirowany dawnymi projektami?

Bob: Układ Carbon Copy jest całkowicie nowy. Był on zbiorem mojego doświadczenia z budowania efektów delay oraz personalnych preferencji. Pierwszym efektem typu delay był BOSS DM2, którego używałem praktycznie do wszystkiego – gitary, wokali a także... perkusji.

W późniejszym czasie pracowałem jako inżynier w SR&D – firmie, która stworzyła linię produktów Rockman – dziś w posiadaniu Dunlop. Używałem efektu Rockman Analog Delay, który dostarczał ciepłego, analogowego brzmienia – lecz z jednym problemem. Był on zbudowany w dużej, rackowej obudowie z kablem zasilającym AC. W firmie MXR zdecydowałem, że kontrolki Regeneration, Mix oraz Delay są wszystkim tym, co w dobrym efekcie delay jest niezbędne i mnie zadowala. Skoncentrowałem się na ułożeniu wszystkiego w obudowę wielkością nawiązującą do Phase-90...


Jak wyglądała wasza współpraca?

Jeorge: Ja zająłem się graficzną stroną efektu ze wszystkimi zaleceniami Bob’a, ale także dodałem przycisk Mod (modulation), którego zadaniem była symulacja zniekształceń wprowadzanych przez taśmę w pogłosach taśmowych. Bob złożył nasze pomysły w całość i finalnie powstało coś niesamowitego.


Dlaczego schemat kontrolek jest taki, a nie inny?

Bob: Chcieliśmy zachować prosty schemat trzech kontrolek. Przełączniki efektu modulaion umieściliśmy w środku – styl „ustaw ulubione brzmienie i zapomnij”. 


Jak przełącznik Mod symuluje starzejącą się taśmę?

Bob: Jego włączenie powoduje nałożenie lekkiego efektu pitch shift na sygnał. Wbudowane kontrolki fabrycznie ustawione są tak, aby najlepiej tworzyć ten efekt, lecz mogą być zmienione dla tworzenia bardziej intensywnych brzmień.


Jeorge: Efekt Modulation jest bardzo ważnym aspektem tej kostki – dodaje pełni oraz sprawia, że powtórzenia brzmią potężniej. W czasie premiery Carbon Copy tylko kilka efektów posiadało tą funkcję.

[img:3]


Dlaczego – waszym zdaniem ciągle utrzymuje się na miejscu najlepiej sprzedającego?

Jeorge: Na rynku była pewna dziura – gitarzyści potrzebowali dobrego brzmienia, łatwości obsługi, wytrzymałości oraz doskonałej ceny. Carbon Copy idealnie się w nią wpasowuje.


Co stało za stworzeniem wersji Bright?

Jeorge: Carbon Copy znany jest ze swojego ciepłego, ciemnego brzmienia. Posiada ono wielu zwolenników, lecz istnieją też ci, który chcieli usłyszeć jak brzmiałby z większą ilością „górki”. Bright jest wynikiem prac z Aaron’em Millerem oraz załogą Pro Guitar Shop.


Jak bardzo Carbon Copy Bright różni się od jego podstawowej wersji?

Jeorge: Bright funkcjonuje tak samo jak jego standardowa wersja, ale posiada kilka drobnych zmian schematu. Jako, że wyższe częstotliwości są wyraźniejsze, powtórzenia są bardziej zdefiniowane oraz modulacja mieni się bardziej w spektrum brzmienia. Jest to idealny kontrast dla wersji pierwotnej.


Bob: Jeżeli lubisz tworzyć różnorakie brzmienia, efekty serii Carbon Copy powinny definitywnie znaleźć miejsce w twoim pedalboardzie.


[img:4]

Pozostałe wywiady
WYWIAD: Greg Howe Gwiazda muzyki gitarowej, wirtuoz i wyjątkowy nauczyciel zagrał na XXVII Międzynarodowym Festiwalu Perkusyjnym Drum Fest w Opolu w ramach trasy Wheelhouse Tour promując swój najnowszy album. Greg Howe, który nagrywał m.in. z Michaelem... WYWIAD: Artur Rojek O tym jak został muzykiem i promotorem, a także o planach na nową płytę opowiada Artur Rojek, wokalista, autor tekstów, kompozytor oraz pomysłodawca i dyrektor artystyczny OFF Festivalu w Katowicach. - Na gitarze zacząłem grać na... WYWIAD: Piotr Metz - Mam wrażenie, że dziś muzyka jest raczej jednorazową chusteczką, którą po wytarciu nosa wyrzucamy do kosza. Z tym się nie zgadzam, buntuję się. Czy wygram? Mam wątpliwości, ale próbuję - mówi Piotr Metz, dziennikarz, szef muzyczny... WYWIAD: Frank Gambale - Prekursor sweep pickingu Zdobywca nagrody Grammy, autor wielu innowacyjnych technik gry na gitarze, fenomenalny wirtuoz i nauczyciel z pasją opowiedział nam o zawodzie gitarzysty. Sprawdźcie, dlaczego tak ważna jest teoria i harmonia w muzyce, jak łatwo się... WYWIAD: Larnell Lewis Podczas tegorocznego koncertu teksańskiej supergrupy Snarky Puppy w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, nasza kamera odwiedziła Larnella Lewisa - perkusistę grupy, z którym udało nam się zamienić kilka słów. Zapraszamy do oglądania i... Fryderyki 2017: Jerzy Styczyński Prezentujemy Wam cykl wywiadów przeprowadzonych w ramach tegorocznych Fryderyków. Otwieramy go rozmową z Jerzym Styczyńskim, gitarzystą zespołu Dżem, który otrzymał statuetkę w kategorii Muzyka Rozrywkowa.   Michał Bigoraj: Przede... WYWIAD: Andrzej Nowak | TSA, Złe Psy - Ja się nie przebieram, nie udaję nikogo. Nie robię kompozycji na siłę lub z komputera żeby tylko nagrać płytę. Jeśli coś czuję, wtedy komponuję i to się dzieje pod wpływem chwili - opowiada Andrzej Nowak, założyciel i lider zespołów... WYWIAD: Neil Zaza - Muzycy powinni mieć podstawy teorii muzyki, wiedzieć jakie akordy, nuty i skale pasują do siebie. To są proste rzeczy do nauki w dzisiejszych czasach. Można się tego dowiedzieć nawet z Internetu, jeśli ktoś nie miał okazji uczyć się w...
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz