Ampeg V-4B - Test wzmacniacza basowego

Autor: Tomek Przyborowicz • 30 maja 2014
Ampeg V-4B5.600 zł
30 maja 2014 09:00
Tomek Przyborowicz Basista, nauczyciel Dostarczył Music Info Music Info tel: +48 12 267 24 80 www.musicinfo.pl
  • Konstrukcja oparta na 8 lampach JJ Tubes
  • Pełne, głębokie brzmienie
  • Solidne wykonanie

Witam Was! Ampeg to bez wątpienia amerykański klasyk w kategorii producentów sprzętu basowego, który swoją tradycję i markę buduje z powodzeniem od lat 60 ubiegłego stulecia. Na sprzęcie Ampega grają takie gwiazdy jak Darryl Jones z Rolling Stones, Les Claypool z Primus, Sting, czy Stanley Clarke. Te nazwiska mówią same za siebie, a teraz do rzeczy. Na łamach tego artykułu opiszę Wam sprzęt, który oczarował mnie w ostatnim czasie. Jest to w pełni lampowy wzmacniacz basowy Ampeg V-4B.

Model ten jest czymś w rodzaju reprodukcji pochodzącego z 1971 roku wzmacniacza Ampeg V4, który jak wynika z moich internetowych poszukiwań, do dziś cieszy się uznaniem wielu basistów. Oczywiście nie jest to identyczny wzmacniacz. Producent dokonał kilku zmian w stosunku do modelu V4, dzięki którym V-4B zachowując wszelkie walory pierwowzoru, jest w pełni aktualnym wzmacniaczem do basu, spełniającym dzisiejsze wymogi stawiane przez basistów.

 

Zobacz nasz test video Ampega V-4B:

 

Jak widzicie, wygląd tego modelu nawiązuje bezpośrednio do swojego protoplasty, ale nie jest to jedyne i najważniejsze nawiązanie. Istotą tego wzmacniacza jest w pełni lampowa konstrukcja oparta na 8 lampach pochodzących z JJ Tubes. Są to 2 x 12AX7 (preamp), 1 x 12AX7, 1 x 12AU7 (driver), 4 x 6L6GC (moc). Niestety jak to w przyrodzie bywa, nic nie dzieje się bez konsekwencji. Lampowe brzmienie okupione jest cierpieniem przenoszenia 18.6 kg nieżywej wagi.

Choć przedni panel jest niemalże kopią modelu V4, to tylna ściana V4-B została zaopatrzona w więcej przydatnych urządzeń, którymi charakteryzują się wzmacniacze basowe produkowane obecnie. Mamy tu:

 

[lupa:1]

 

  • Preamp Out - wyjście umożliwiające wysłanie sygnału wychodzącego z przedwzmacniacza do innego wzmacniacza.
  • Power Amp In - wyjście umożliwiające korzystanie z zewnętrznego przedwzmacniacza
  • Slave Out - wyjście umożliwiające wysłanie sygnału z przedwzmacniacza do kolejnej końcówki mocy.
  • Balanced XLR - wyjście umożliwiające wysłanie czystego, niezniekształconego, pełnego sygnału do np. stołu mikserskiego.
  • LIFT/GND - odcięcie masy, urządzenie pomocne często przy kłopotach z instalacją elektryczną powodującą nieczysty sygnał wysyłany na zewnątrz.

 

[lupa:2]

 

Do Ampega możemy podpiąć kolumny o różnej impedancji i w różnej konfiguracji.
Może to być jedna kolumna o oporności 8 Ohm (jak w teście wideo), lub 2 kolumny o impedancji 4 Ohm, lub 2 kolumny 2 Ohm.

Do każdego układu służą odpowiednie gniazda jack. Ja podłączyłem więc 8 Ohm-ową kolumnę Ampeg SVT 410HE do odpowiedniego gniazda i rozpocząłem zabawę. Wzmacniacz posiada dwa gniazda do wpięcia instrumentu. Skorzystałem z wejścia o czułości mniejszej - 15 dB, które służy do podłączenia instrumentu z aktywną elektroniką.

 

[lupa:3]

 

Według specyfikacji V-4B ma 100 W mocy, bałem się więc, że będzie on zbyt słaby. Nic z tych rzeczy. Być może jest to 100 W, ale jest to moc generowana przez lampy. Nie wiem dlaczego ale Watt'y lampowe są głośniejsze w efekcie końcowym. Dla porównania podłączyłem do tej samej paczki inny wzmacniacz Ampeg, model SVT3, który przy tej samej kolumnie Ampeg SVT 410HE dawał podobną, a może nawet mniejszą głośność, generując nominalnie 275 W mocy.

Pierwsze dźwięki jakie wydobyłem ze swojego basu oczarowały mnie swoją pełnią i głębokością. A był to dopiero delikatny przedsmak tego co miałem usłyszeć później. Przy połowie gain'a i wszystkich parametrach ustawionych w pozycji „zero” (oczywiście poza MASTER ) usłyszałem ciepłe, okrągłe, lampowe brzmienie tego pieca. Super, rzekłem i postanowiłem pokręcić trochę potencjometrami equalizera. Co ciekawe, manipulacja barwą w przypadku wzmacniacza lampowego daje zupełnie inną radość. Barwy dźwięku są jakby cieplejsze i zaokrąglone.

 

[lupa:4]

 

Ale zabawa rozpoczęła się na dobre gdy podkręciłem gain i użyłem trzech przełączników umieszczonych nad pokrętłami. Po włączeniu ULTRA LOW, które podbija o 2 dB częstotliwości niskie, obcinając jednocześnie o 11 dB tony średnie w zakresie 500 Hz, dźwięk stał się jeszcze grubszy, pełniejszy.

Dźwięki niskie zagrały pięknie tłustym dźwiękiem, a w pozycji wysokiej nabrały dynamiki i siły. Pozostawiając włączony ULTRA LOW użyłem czegoś w rodzaju parametrycznego equalizera. Wzmacniacz oferuję podbicie o 11 dB, lub obcięcie o 21 dB trzech zakresów częstotliwości - 220 Hz, 800 Hz i 3 kHz. Po ustawieniu przełącznika w pożądanej pozycji przy pomocy potencjometru MIDRANGE mogłem dodawać i zdejmować wybraną częstotliwość.

 

[lupa:5]

 

Uzyskałem całą paletę brzmienia. Od zupełnie pozbawionej środka, aż do bardzo jadowitej, wręcz agresywnej i nieco przesterowanej. Ostatni przełącznik ULTRA HIGH, który umożliwia podbicie o 7 dB częstotliwości 8 kHz również spełniał swoją rolę dodając dźwiękowi tzw. „szklanki” w bardzo dobrze dobranych proporcjach.

Natomiast odkręcając gain maksymalnie w prawo i operując equalizerem osiągnąłem prawdziwy przester lampowy, którego jak wiecie nie da się podrobić żadnym efektem. Właściwie w każdym z tych ustawień słychać było obecność 8 lamp, które napełniały barwę swoją mocą i to moim zdaniem tak bardzo wyróżnia ten wzmacniacz.

 

Podsumowanie

Po przebadaniu różnych konfiguracji i ustawień w Ampeg V4-B, znalazłem swoje własne, ulubione brzmienie i spędziłem z tym piecem kolejną godzinę, poświęcając się radosnej twórczości. Nie będę się rozwlekał pisząc niepotrzebne podsumowania. Oczarował mnie ten wzmacniacz i tyle. Sądzę, że Was również oczaruje, więc wybierzcie się do dobrego sklepu muzycznego i pograjcie na nim sami. Jego cena jest wprawdzie duża i nie wszystkich będzie na niego stać, ale warto pograć na nim choćby dla samej frajdy muzykowania. Takie brzmienie baaaaardzo inspiruje.
 

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Wzmacniacz basowy - lampowy typu head o mocy 100 W RMS
  • Reedycja legendarnego modelu z 1971 roku
  • Wyjście głośnikowe: 1x 8 ohm, 2x 4 ohm, 2x 2 ohm
  • Lampy:  
    • Preamp: Tube (2x 12AX7)
    • Driver Tubes: (1x 12AX7, 1x 12AU7)
    • Power Amp: (4x 6L6GC)
  • 3-pasmowy korektor tonów - bass, mid, treble oraz dodatkowy Mid Tone Control
  • 3 pozycyjny przełącznik - rocker switch (ultra Hi/Lo)
  • Wejścia - wyjścia: Line out
    • Preamp out
    • Power Amp in, Slave out.
  • Wymiary (szer. x wys. x gł.): 610 x 280 x 280 mm
  • Waga: 18.6 kg

 

Galeria zdjęć Ampeg V-4B:

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Ampeg rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2016
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz