VIII Międzynarodowy Gliwicki Festiwal Gitarowy.
W ciągu siedmiu poprzednich edycji zdołał on przyciągnąć do Gliwic artystów tej rangi, co: Vladislav Blaha, Marcin Siatkowski, Alex Garrobe, Groningen Guitar Duo, Marco Socias, Waldemar Gromolak, Guitart Quartet, Gerhard Reichenbach, Alexander Swete, Giampaolo Bandini, Paolo Pegoraro, Flavio Cucchi, Zoran Dukic, Elena Papandreou, Trio Chitarristico „A. Vivaldi”, William Feasley, Jakub Bokun, Krzysztof Pełech, Lily Afshar, Bożena Harasimowicz, Cem Duruoz, Marcin Trzęsiok, Dmitri Illarionov, Martha Masters, Gruber & Maklar i inni.
Zaprezentowany przez nich repertuar obejmuje muzykę gitarową od baroku po dzień dzisiejszy, ze szczególnym naciskiem na muzykę XX wieku, stąd też Gliwickie Festiwale Gitarowe mogą się poszczycić niejednym światowym prawykonaniem, choćby Ruminations fir guitar Chicka Corei czy Tryptyku polskiego Gerarda Drozda.
Cztery koncerty festiwalu odbędą się w cztery kolejne niedziele listopada w Sali Rajców Miejskiego Ratusza w Gliwicach o godz.18.00. Wystąpią na nich artyści o sławie światowej. Festiwalowe spotkania otworzy osiadła w Stanach Zjednocznonych grecka gitarzystka Antigoni Goni, laureatka aż siedmiu pierwszych nagród na najbardziej prestiżowych konkursach gitarowych. Jej recital w całości będzie poświęcony muzyce XX wieku, zaś dobór programu pozwoli prześledzić panoramę literatury gitarowej minionego wieku. Usłyszymy więc utwory amerykańskiego kompozytora Leo Brouwera, Japończyka Toru Takemitsu, Brazylijczyka Ernesto Nazaretha (w nieznanej w Polsce transkrypcji Sergio Assada), greckiego kompozytora Manosa Hadjidakisa, Augustina Barrios-Mangoré z Paragwaju, a także polskie prawykonanie utworu urodzonego w Belgradzie Dusana Bogdanovica Hymn to the Muse.
W następną niedzielę usłyszymy Brytyjczyka Marka Ashforda, wyjątkową osobowość, nie pozostawiająca obojętnymi ni publiczności, ni krytyki. Jego program, wprawdzie pozbawiony skrajności, obejmuje szeroki wachlarz muzyki gitarowej od baroku (Henry Purcell, Domenico Scarlatti) poprzez transkrypcję słynnej sonaty fortepianowej A-dur z marszem tureckim Wolfganga Amadeusza Mozarta, po utwory Enrique Granadosa, Astora Piazzoli i Sonatę „Quo vadis” Gerarda Drozda.
Cztery niedzielne koncerty VIII Międzynarodowego Gliwickiego Festiwalu Gitarowego niewątpliwie na długo zapiszą się w pamięci słuchaczy, a i należy żywić nadzieję, że inicjatywa podjęta przez założyciela festiwalu i konsekwencja, z jaką dąży do zapewnienia festiwalowi należnego mu miejsca wśród polskich festiwali gitarowych nadal będzie podtrzymywana przez wszystkich, którym bliska jest klasyczna muzyka gitarowa w najlepszych wykonaniach.
niedziela, 5 listopada 2006, g. 18.00
Gliwice, Sala Rajców Miejskiego Ratusza
Program: Leo Brouwer, Toru Takemitsu, Ernesto Nazareth, Manos Hadjidakis, Dusan Bogdanovic, Agustin Barrios-Mangoré
Gliwice, Sala Rajców Miejskiego Ratusza
Duo Bonfanti (Wlochy)
Program: Antonio Vivaldi, Leo Brouwer, Antoine de Lhoyer, Gerard Drozd, Ferdinando Carulli, Joaquin Rodrigo
Gliwice, Sala Rajców Miejskiego Ratusza
Mark Ashford (Wielka Brytania)
Program: Enrique Granados, Henry Purcell, Wolfgang Amadeusz Mozart, Gerard Drozd, Astor Piazzolla, Francisco Tarrega
niedziela, 26 listopada 2006, g. 18.00
Lily Afshar (Iran/USA)
Program: Kamran Ince, Asik Veysel, Leo Brouwer, Enrique Granados, Gerard Drozd, Fernando Sor, Fernando Bustamente
Międzynarodowy Gliwicki Festiwal Gitarowy
44-100 Gliwice
P.O. BOX 409
POLSKA/POLAND
e-mail: [email protected]
| |||||||||||||||||||||||||||||
|